Contextos indígenas como fator de desenvolvimento bioecológico de seus membros: relato de experiência
Keywords:
Teoria Bioecológica, Contextos Indígenas, Desenvolvimento HumanoAbstract
Considera-se que o contexto tem papel predominante no desenvolvimento humano de forma a influenciar e ser influenciado pelas características da pessoa desenvolvente. Objetiva-se com este artigo refletir sobre a importância dos contextos indígenas como contributo para o desenvolvimento bioecológico de seus membros. Quanto à metodologia utilizada, trata-se de um estudo básico, qualitativo e descritivo, caracterizado como relato de experiência. Para ilustrar esta construção teórica, optou-se por observar, de forma totalmente livre e em ambiente natural, por 18 horas distribuídas em dois dias seguidos de nove horas, o comportamento de uma tribo indígena no estado do Amazonas. A socialização dessa experiência, refletida e criticada à luz da Teoria Bioecológica de Bronfenbrenner e da bibliografia consulta, aponta como resultado que centrar discussões em torno dos mais diversos contextos como importante fator de desenvolvimento humano, contribui para resignificar as ações de todos aqueles que buscam gerar e atualizar conhecimentos a respeito das Teorias que focam o desenvolvimento humano nas suas mais diferenciadas nuances. Portanto, conclui-se que a Teoria Bioecológica potencializa o alcance dos resultados satisfatórios das pesquisas que se propõem estudar e analisar o desenvolvimento-no-contexto.Metrics
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The publications of the Human Sciences Journal are registered under the Creative Commons Attribution CC-BY license.
1. The contents of the manuscripts are the exclusive responsibility of their author.
2. It is allowed the total or partial reproduction of manuscripts published in the journal, provided that the source is cited.
3. When submitting their manuscript to the Journal, the authors certify that they are of their own authorship and unpublished (not published in any digital or printed media).
4. The copyright of the articles published in the Journal are of the author, with first publication rights reserved for this journal.
5. For disclosure purposes, the Journal may replicate the works published in this journal in other media, such as social networks (Facebook, Academia.Edu, etc.).
6. The Journal is of public access, therefore, the authors who submit manuscripts agree that they are of free use.
7. In case of any illegality, fraud, or other attitude that puts in doubt the honesty of the publication, especially the practice of plagiarism, the manuscript will be automatically rejected.
8. If the manuscript has already been published, it will be immediately removed from the base of the Journal, its citation linked to the Journal will be prohibited and the cancellation of the referred publication shall be reported in the next issue of the one in which the article was published. In case of the procedure for the withdrawal of the paper the authors will be informed beforehand, being guaranteed the right to a broad defense.
9. The personal data provided by the authors will be used exclusively for the services provided by this publication and will not be made available for other purposes or to third parties.