EDUCAÇÃO TRANSFORMADORA: DESENVOLVENDO A CONSCIÊNCIA AMBIENTAL EM ALUNOS DO ENSINO FUNDAMENTAL
DOI:
https://doi.org/10.32813/2179-1120.2019.v12.n3.a553Keywords:
Meio Ambiente. Consciência ambiental. Educação ambiental. Cartilha.Abstract
Muitos são os problemas ambientais decorrentes da falta de conscientização da sociedade acerca do desenvolvimento sustentável. Esse trabalho tem o objetivo de aprimorar a consciência ambiental de alunos do sexto ano do ensino fundamental de uma escola rural do munícipio de Paraibuna, por meio da autoanálise dos estudantes e da produção, em grupo, de uma cartilha de conscientização ambiental, buscando desenvolver a autonomia e as habilidades de comunicação, de socialização dos estudantes e da abordagem de temas transversais ligados ao meio ambiente e de educação ambiental dos alunos e da comunidade. Os resultados apresentados ilustram a importância do desenvolvimento de projetos de conscientização ambiental, desde sua idealização em sala de aula até a confecção do material final, pois permitiu o envolvimento dos estudantes com a temática, além colocar o aluno como centro do processo de ensino e aprendizagem.
Metrics
References
ABÍLIO, F.J. P. Ética, Cidadania e Educação Ambiental. In: Andrade, M.O. (org.). Meio Ambiente e Desenvolvimento: bases para uma formação interdisciplinar. João Pessoa, PB: Editora Universitária da UFPB, 2008.
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: ciências naturais. Secretaria de Educação Fundamental. – Brasília: MEC/SEF, 1997. 136p.
_______. Parâmetros Curriculares Nacionais: meio ambiente. Secretaria de Educação Fundamental. – Brasília: MEC/SEF, 1997. 128p.
COCCO, S. Student leadership development: The contribution of project-based learning (Unpublished Master’s thesis). Royal Roads University, Victoria, BC, Canada. 2006
DIAS, G. F. Educação ambiental, princípios e práticas. São Paulo: Gaia, 2004.
FERNANDES, S., MESQUITA, D., FLORES, M. A.; LIMA, R. M. Engaging students in learning: findings from a study of project-led education. European Journal of Engineering Education, Vol 39, No. 1, pp.55-67. 2014.
GRAFF, E.; KOLMOS, A. (2003). Characteristics of Problem-Based Learning. International Journal of Engineering Education, Vol 19, No. 5, pp. 657-662. 2003
JACOBI, Pedro. Educação ambiental, cidadania e sustentabilidade. Cad. Pesquisa. São Paulo, n. 118 p. 189-206, Mar 2003.
JACOBI, Pedro Roberto. Educação ambiental: o desafio da construção de um pensamento crítico, complexo e reflexivo. Educ. Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 2, p. 233-250, ago. 2005
LIMA, R. M.; SILVA, J. M.; JANSSEN, N.; MONTEIRO, S. B. S.; SOUZA, J. C. F. Project-based learning course design: a service design approach. International Journal. Services and Operations Management, 11(3), 2002
MASSON, T. J.; MIRANDA, L. F.; MUNHOZ, A. H.; CASTANHEIRA, A. M. P. Metodologia de ensino: aprendizagem baseada em projetos (PBL). In: Anais do XL Congresso Brasileiro de Educação em Engenharia (COBENGE), Belém, PA, Brasil. 2012
MILLS, J. E., & TREAGUST, D. F. Engineering Education - Is Problem-Based or Project-Based Learning the Answer? Australasian Journal of Engineering Education, (February). 2003. Disponivel em: http://www.engineersmedia.com.au/journals/aaee/a2index.html. Acesso em 13 maio 2018
PIN, Adriana. et al. Educação ambiental na perspectiva transdiciplinar: uma prática pedagógica direcionada aos alunos da turma do segundo ano técnico em mecânica integrado ao ensino médio do IFES campus São Mateus (ES). Acta Semiótica Linguística. Paraíva, v. 21, n. 2, p. 76-85, 2016.
POWELL, P. C.; WEENK, W. Project-led engineering education. Utrecht: Lemma Publishers. 2003
SILVA, Katia Araújo et al. Elaboração de uma cartilha como material educativo para preservação da tartaruga verde (chelonia mydas) em Itaipú, Niterói, Rio de Janeiro. Revista presença, [s.l.], v. 2, p. 35-58, aug. 2017. Issn 2447-1534.
SORRENTINO, M. et al. Educação ambiental como política pública. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 2, p. 285-299, 2005.
SCHULTZ, P. W. Environmental attitudes and behaviors across cultures. In W. J. Lonner, D. L. Dinnel, S. A. Hayes, and D. N. Sattler. Online readings in psychology and culture (unit 8, chapter 4), Center for Cross Cultural Research, Western Washington University, Bellingham, Washington USA (2002).
THOMAS, J. W. A review of research on Project-Based Learning”. San Rafael. CA. 2000 Disponivel em: http://www.bie.org/images/uploads/general/9d06758fd346969cb63653d00dca55c0.pdf Acessado em: 15 Abr 2019
TRISTÃO, M. Saberes e fazeres da Educação Ambiental no cotidiano escolar. Revista brasileira de educação ambiental, Brasília: Rede Brasileira de Educação Ambiental, n.0, p. 47-55, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The publications of the Human Sciences Journal are registered under the Creative Commons Attribution CC-BY license.
1. The contents of the manuscripts are the exclusive responsibility of their author.
2. It is allowed the total or partial reproduction of manuscripts published in the journal, provided that the source is cited.
3. When submitting their manuscript to the Journal, the authors certify that they are of their own authorship and unpublished (not published in any digital or printed media).
4. The copyright of the articles published in the Journal are of the author, with first publication rights reserved for this journal.
5. For disclosure purposes, the Journal may replicate the works published in this journal in other media, such as social networks (Facebook, Academia.Edu, etc.).
6. The Journal is of public access, therefore, the authors who submit manuscripts agree that they are of free use.
7. In case of any illegality, fraud, or other attitude that puts in doubt the honesty of the publication, especially the practice of plagiarism, the manuscript will be automatically rejected.
8. If the manuscript has already been published, it will be immediately removed from the base of the Journal, its citation linked to the Journal will be prohibited and the cancellation of the referred publication shall be reported in the next issue of the one in which the article was published. In case of the procedure for the withdrawal of the paper the authors will be informed beforehand, being guaranteed the right to a broad defense.
9. The personal data provided by the authors will be used exclusively for the services provided by this publication and will not be made available for other purposes or to third parties.