TRANSMISSÃO DE SABER E REFORMA DISCIPLINAR EM ESCOLAS EM PRISÕES MEMÓRIA E CONSTRUÇÃO SUBJETIVA
DOI:
https://doi.org/10.32813/2179-1120.2016.v9.n1.a305Keywords:
Memória social – educação – prisão – transmissão de saberAbstract
O artigo analisa a transmissão do saber no âmbito das escolas prisionais, destacando a memória social das prisões, como espaço de punição e educação, e o ato de transmissão do saber como possibilidade de coerção ou criação de subjetividade. Refletir sobre a educação em espaços prisionais é tentar desvendar as transformações possíveis desenhadas em um lugar, a priori, marcado pelo controle e pela estaticidade; compreendendo o cotidiano como um campo de forças em luta, onde é possível desenvolver alternativas de vida em termos de criação, e não simplesmente a reprodução de práticas naturalizadas. O artigo analisa a transmissão de saber no âmbito da escola em prisão, como um tipo de experiência atravessada pela singularidade, edificada em rastros de memória.Metrics
References
Adorno, Theodor W. (2012). Educação e emancipação. São Paulo: Paz e Terra.
Aguirre, Carlos. (2009). Cárcere e sociedade na América Latina, 1800-1940. In: Maia, Clarissa Nunes. et ali. (orgs) História das prisões no Brasil. Rio de Janeiro: Rocco, v. I.
Barthes, Roland (1989). A aula. São Paulo: Cultrix.
Bitencourt, Cezar Roberto. (2011) Falência da pena de prisão. São Paulo: Saraiva.
Dores, Antonio Pedro. (2012). Prisões e globalização. In: Coelho, Maria Thereza Avila Dantas e Filho, Milton Julio de Carvalho. (orgs). Prisões numa abordagem interdisciplinar. Salvador: Edufba.
Faceira, Lobelia da Silva. (2013). Lei de execuções penais: um olhar sobre a assistência à pessoa presa. In: Julião, Elionaldo Fernandes (org). Educação para jovens e adultos em situação de restrição e privação de liberdade. Jundiaí: Paco Editorial.
Gondar, Jô. (2005). Quatro proposições sobre memória social. In: ______ e Dodebei, Vera. (orgs). O que é memória social? Rio de Janeiro: Contra Capa.
Ireland, Timothy D. (2011). Educação em prisões no Brasil: direito, contradições e desafios. Em Aberto. Brasília: v. 24, n. 66.
Onofre, Elenice Maria Cammarosano e Julião, Elionaldo Fernandes. (2013). A educaçãoo na prisão como política pública: entre desafios e tarefas. Educação e Realidade. Porto Alegre: v. 38, n. 1
Sá, Geraldo Ribeiro. (1996). A prisão dos excluídos. Juiz de Fora: Edufjf.
Vieira, Elizabeth de Lima Gil. (2013). A cultura da escola prisional: entre o instituído e o instituinte. Educação e Realidade. Porto Alegre: v. 38, n. 1.
Wacquant, Loic. (2001). Prisões da miséria. Rio de Janeiro: Zahar.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The publications of the Human Sciences Journal are registered under the Creative Commons Attribution CC-BY license.
1. The contents of the manuscripts are the exclusive responsibility of their author.
2. It is allowed the total or partial reproduction of manuscripts published in the journal, provided that the source is cited.
3. When submitting their manuscript to the Journal, the authors certify that they are of their own authorship and unpublished (not published in any digital or printed media).
4. The copyright of the articles published in the Journal are of the author, with first publication rights reserved for this journal.
5. For disclosure purposes, the Journal may replicate the works published in this journal in other media, such as social networks (Facebook, Academia.Edu, etc.).
6. The Journal is of public access, therefore, the authors who submit manuscripts agree that they are of free use.
7. In case of any illegality, fraud, or other attitude that puts in doubt the honesty of the publication, especially the practice of plagiarism, the manuscript will be automatically rejected.
8. If the manuscript has already been published, it will be immediately removed from the base of the Journal, its citation linked to the Journal will be prohibited and the cancellation of the referred publication shall be reported in the next issue of the one in which the article was published. In case of the procedure for the withdrawal of the paper the authors will be informed beforehand, being guaranteed the right to a broad defense.
9. The personal data provided by the authors will be used exclusively for the services provided by this publication and will not be made available for other purposes or to third parties.