Metodologias Ativas e Protagonismo Juvenil no Ensino Médio

As interferências no processo de aprendizagem

Authors

  • JOSE HENRIQUE AQUINO DE SOUZA UNIVASF
  • Marcelo Silva de Souza Ribeiro UNIVASF

DOI:

https://doi.org/10.32813/2179-1120.2024.v17.n2.a1048

Keywords:

Posicionamento crítico; Autonomia; Estratégias Ativas.

Abstract

Throughout the historical context of Brazilian education, we noticed changes in methodological processes to meet the new specificities of students (autonomous subjects and protagonists). In view of this, Active Teaching and Learning Methodologies emerge, which place young people at the center of the educational process, through attractive and reflective methods. This work aims to highlight new paradigms in education and advances in Information and Communication Technology (ICT); discuss the impacts of active methodologies on the teaching and learning process and demonstrate the relationship between active methods and youth protagonism in High School (EM), in addition to presenting a proposal for an activity using active methodology in the 1st year. As a methodological process, the article presents an exploratory study based on work already carried out, such as books and scientific articles on Active Methodologies and their interference in the educational process; websites, such as the commented LDB and some Laws (LDB, BNCC and CF). As a final result, the work led to a discussion about the impacts of Active Methodologies on the learning process and how this is linked to the development of youth protagonism in EM. As for final considerations, it is important to highlight the relevance of the discussions presented here for the construction of a more problematizing education that meets the real needs of students in the 21st century.

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Author Biographies

JOSE HENRIQUE AQUINO DE SOUZA, UNIVASF

FORMAÇÃO TÉCNICA/PROFISSIONALIZANTE EM EDIFICAÇÕES PELO INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA DO SERTÃO PERNAMBUCANO - CAMPUS OURICURI/PE (2016). TÉCNICO EM ADMINISTRAÇÃO PELA SECRETARIA EXECUTIVA DE EDUCAÇÃO PROFISSIONAL DO ESTADO DE PERNAMBUCO (2015). GRADUADO EM LETRAS LÍNGUA ESPANHOLA PELA UNIVERSIDADE FEDERAL DE PERNAMBUCO - UFPE (2022). SEGUNDA LICENCIATURA EM LETRAS PORTUGUÊS PELA UNIFAVENI (2023). PÓS-GRADUADO LATO SENSU EM METODOLOGIA DO ENSINO DAS LÍNGUAS PORTUGUESA E ESPANHOLA PELA FACULDADE ÚNICA DE IPATINGA (2022). PÓS-GRADUADO LATO SENSU EM LINGUAGENS, SUAS TECNOLOGIAS E O MUNDO DO TRABALHO PELA CEAD/UFPI (2022). PÓS-GRADUADO LATO SENSU EM DOCÊNCIA PARA A EDUCAÇÃO PROFISSIONAL E TECNOLÓGICA PELO INSTITUTO FEDERAL DO ESPÍRITO SANTO (IFES) (2023). PÓS-GRADUADO LATO SENSU EM METODOLOGIAS ATIVAS PELA UNIVERSIDADE FEDERAL DO VALE DO SÃO FRANCISCO - SEAD/UNIVASF (2023). PÓS-GRADUANDO LATO SENSU EM EM LÍNGUA PORTUGUESA E FORMAÇÃO PARA A CARREIRA NOS ANOS FINAIS DO ENSINO PELA CEAD/UFPI. ATUALMENTE, É TUTOR PRESENCIAL, NO CURSO DE LETRAS/ESPANHOL, DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE PERNAMBUCO (UFPE), POLO PETROLINA/PE. É DOCENTE NO ENSINO FUNDAMENTAL II, NA DISCIPLINA DE LÍNGUA PORTUGUESA, NA REDE PÚBLICA MUNICIPAL DE PETROLINA/PE.

Marcelo Silva de Souza Ribeiro, UNIVASF

Possui graduação em Psicologia pelo Centro de Ensino Superior de Maceió (1994), Especialização em Educação Especial (UFAL/1994) e Educação a Distância (SENAC AL/2011), Especialização em Produção de Mídias para Educação Online (UFBA/2018), Mestrado em Educação em Pesquisa - Université du Québec (2003) e doutorado em Ciências da Educação - Université du Québec à Chicoutimi / Université du Québec à Montréal (2013). Pós doutor em Educação - UFBA, Departamento de Educação, vincluado ao grupo de pesquisa FORMACCE, tendo como orientador o prof. Roberto Sidnei Macedo. Professor adjunto da Universidade Federal do Vale do São Francisco, lotado no Colegiado de Psicologia, professor do Mestrado em Psicologia (Univasf), professor programa de Mestrado em Formação Docente da Universidade de Pernambuco UPE (Campus Petrolina) e editor da Revista de Educação do Vale do São Francisco Revasf. Líder do grupo de pesquisa Educação e Desenvolvimento (dgp.cnpq.br/dgp/espelhogrupo/5352221307673741). Coordena o Núcleo de Estudos e Práticas Sobre Infâncias e Educação Infantil - NUPIE (http://nucleonupie.blogspot.com.br) e o Laboratório de Estudos e Práticas em Pesquisa Formação. Coordena ainda o projeto de pesquisa, A relação das crianças com os seus pais o lugar da brincadeira; em cooperação internacional com a Université du Québec à Trois Riviéres (UQTR). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Psicologia Educacional, atuando principalmente nos seguintes temas: infância, novas tecnologias, processos inclusivos e formação profissional.ORCID: http://orcid.org/0000-0003-1196-7383ResearcherID: W-2109-2017E-mail: mribeiro27@gmail.com

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Published

2024-10-07

How to Cite

AQUINO DE SOUZA, J. H., & Silva de Souza Ribeiro, M. (2024). Metodologias Ativas e Protagonismo Juvenil no Ensino Médio: As interferências no processo de aprendizagem. Human Sciences Journal - RCH, 17(2). https://doi.org/10.32813/2179-1120.2024.v17.n2.a1048