NTI-ABLEISTS STRATEGIES IN PROFESSIONAL EDUCATION

school and society structural conceptions

Authors

  • Priscila Ribeiro Viana Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo
  • Luciana de Oliveira Rocha Magalhães Universidade de Taubaté https://orcid.org/0000-0002-7677-6337

DOI:

https://doi.org/10.32813/2179-1120.2023.v16.n2.a993

Keywords:

Ableism, Medical Model, Social Model, NAPNE, Disabled People., Ableism, Medical Model, Social Model, NAPNE, Disabled People

Abstract

This article is part of an ongoing master's research in the Graduate Program of the Professional Master's in Education, at the University of Taubaté. It aims to show the progress of the analyzes of this research that seek to understand, together with the team of the Núcleos de Apoio às Pessoas com Necessidades Educacionais Específicas (NAPNE), the gaps present in the functioning and support of students target audience of Special Education, enrolled in a campus of the Federal Institute of Education, Science and Technology of São Paulo. The article presents one of the categories analyzed in the dissertation, which had as its main focus the discussions about ableism, a form that names prejudice and discrimination against disabled people. The objective of this work is to understand the conceptions of ableism rooted in Society and reproduced within educational institutions, which harm the process of schooling and development of students with disabilities. The study has a qualitative approach and was developed through collaborative research. Members of the NAPNE from a campus in the metropolitan region of Vale do Paraíba Paulista were invited to participate in this study. The Conversation Circle was used as an instrument for producing information. The information was interpreted from the content analysis of Bardin (2016). It is hoped that this study can contribute to the expansion and strengthening of the Nucleus' actions, making it possible to minimize ableism barriers and limitations. In this way, it can serve as an incentive to build a school that respects and values differences and diversity.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Alves, C. A. & Moraes, M. (2019). Proposições não técnicas para uma acessibilidade estética em museus: uma prática de acolhimento e cuidado. Estudos e Pesquisas em Psicologia, 19(2), 484-502. Recuperado de https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/revispsi/article/view/44287/30185

Angelucci, C. B. (2014). Medicalização das diferenças funcionais – continuismos nas justificativas de uma educação especial subordinada aos diagnósticos. Nuances: Estudos sobre Educação, 25(1), 116-134. doi: http://dx.doi.org/10.14572/nuances.v25i1.2745

Bardin, L. (1977/2016) L' Analyse de Conremt [Análise de Conteúdo]. (L. A. Reto & A. Pinheiro Trad.). Presses Univcrsitaires de France - Edições 70.

Böck, l. k. & Silva, S. C. da & Gomes, D. M. & Beche, R. C. E. (2020). Estudos da deficiência na educação: reflexões sobre o capacitismo no Ensino Superior. In Gesser, M. & Böck, L. K. & Lopes, P. H. (Org), Estudos da deficiência: anticapacitismo e emancipação social (pp.211-226). Curitiba: CRV.

Discriminar (2023). In Dicionário Online de Português, Recuperado https://www.dicio.com.br/discriminar/

Estrutural (2023). In Dicionário Online de Português, Recuperado https://www.dicio.com.br/estrutural/

Lima, E. B. de & Ferreira, S. de M. & Lopes, P. H. (2020). Influências da eugenia na legislação educacional Brasileira: as produções capacitistas na educação especial. In Gesser, M. & Böck, L. K. & Lopes, P. H. (Org), Estudos da deficiência: anticapacitismo e emancipação social (pp.165-188). Curitiba: CRV.

Magalhães, L. de O. R.(2021). A Dimensão Subjetiva dos Processos de Inclusão Escolar no Movimento da Pesquisa-Trans-Formação [Tese de Doutorado, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo].

Magalhães, L. de O. R. (2022). Luta anticapacitista à luz dos pressupostos teórico-metodológicos da Psicologia Sócio-Histórica. In Bock, A. M. B. & Rosa, E. Z. & Gonçalves, M. G. M. & Aguiar, W. M. J. (Org). Psicologia sócio-histórica: contribuições à leitura de questões sociais (pp. 299-314). São Paulo: EDUC – PIPEq.

Martins, J. S. dos S. & Monteiro, J. L. (2020). Contribuições da ética do cuidado para a construção de práticas de coensino emancipatória. In Gesser, M. & Böck, L. K. & Lopes, P. H. (Org), Estudos da deficiência: anticapacitismo e emancipação social (pp.189-210). Curitiba: CRV.

Mello, A. G. de. (2016). Deficiência, incapacidade e vulnerabilidade: do capacitismo ou a preeminência capacitista e biomédica do Comitê de Ética em Pesquisa da UFSC. Ciência & Saúde Coletiva, 21(10), 3265-3276. doi: https://doi.org/10.1590/1413-812320152110.07792016

Mello, A. G. de. (2020). Corpos (in) capazes. Jacobin Brasil, edição especial, 99-102.

Published

2023-12-20

How to Cite

Ribeiro Viana, P., & de Oliveira Rocha Magalhães, L. . (2023). NTI-ABLEISTS STRATEGIES IN PROFESSIONAL EDUCATION: school and society structural conceptions. Human Sciences Journal - RCH, 16(2). https://doi.org/10.32813/2179-1120.2023.v16.n2.a993