INTERVIEW ANALYSIS IN QUALITATIVE RESEARCH WITH IRAMUTEQ SOFTWARE
DOI:
https://doi.org/10.32813/2179-1120.2021.v14.n1.a811Keywords:
Research Methodology, Research in Education, Iramuteq, InterviewsAbstract
The aim of this article is to explain an analysis proposal in qualitative research that uses interviews as an instrument for data collection and the Iramuteq software in its initial treatment process. Based on the assumptions that involve qualitative analysis, this study presents the analysis process carried out in fourteen master's dissertations, defended between 2017 and 2021 under the Masters in Education and Human Development at the University of Taubaté-SP. The procedures for transcribing the interviews and preparing them for treatment in the software are presented, as well as the analysis proposals considering the results arising from Word Cloud, Dendrogram, Correspondence Factor Analysis, Rapport, Class Archives and Corpus Coleur.
Metrics
References
Bardin, L. (2011). Análise de Conteúdo. (L.A. Reto & A. Pinheiro, Trad.), Edições 70, LDA.
Bauer, M. W., & Gaskell, G. (2002). Pesquisa com texto, imagem e som: um manual prático. (P.A.Guareschi, Trad.). Vozes.
Berger, P. L., & Luckman, T. (2004). A Construção Social da Realidade: tratado de sociologia do conhecimento. (F. S. Fernandes, Trad.). Vozes.
Bonine, A. R. B. (2021). Representações sociais de alunos e professores do Ensino Médio sobre avaliação [Dissertação de mestrado, Universidade de Taubaté]. https://mpe.unitau.br/wp-content/uploads/dissertacoes/2021/Adriana-Raquel-Baldessini-Bonine.pdf
Camargo, B.V., & Justo, A. M. (2013). Tutorial para uso do software Iramuteq (Interface de R pour les Analyses Multidimensionnelles de Textes et de Questionnaires). Laboratório de Psicologia Social da Comunicação e Cognição - UFSC.
http://www.Iramuteq.org/documentation/fichiers/tutoriel-en-portugais
Camargo, B. V., & Justo, A. M. (2013). Iramuteq: um software gratuito para análise de dados textuais. Temas em Psicologia, 21(2), 513-518.
https://www.redalyc.org/pdf/5137/513751532016.pdf
Carvalheira, A. V. V. (2019). Escola em área de risco ambiental: o que dizem professores e alunos [Dissertação de mestrado, Universidade de Taubaté]. https://mpemdh.unitau.br/wp-content/uploads/2017/dissertacoes/mpe/a/Adriana-Valeria-Vargas-Carvalheira.pdf
Chizotti, A. (2006). Pesquisa qualitativa em ciências humanas e sociais. Vozes.
Dias, V. C. (2021). Inovações Pedagógicas e Práticas Educativas de professores do Ensino Fundamental e Médio [Dissertação de mestrado, Universidade de Taubaté]. https://mpe.unitau.br/wp-content/uploads/dissertacoes/2021/Vanessa-Cristina-Dias.pdf
Fernandes, V. G. (2018). Conselho Participativo de Classe: um espaço interdisciplinar de gestão das aprendizagens e de tomada de decisão na escola [Dissertação de mestrado, Universidade de Taubaté]. https://mpemdh.unitau.br/wp-content/uploads/2016/dissertacoes/mpe/a/Vanessa-Gabriela-Fernandes.pdf
Fernando, R. J. (2018). A percepção de professores e alunos do Ensino Médio Integrado ao Ensino Técnico sobre Problem Based Learning [Dissertação de mestrado, Universidade de Taubaté]. https://mpemdh.unitau.br/wp-content/uploads/2016/dissertacoes/mpe/b/Renato-Jose-Fernando.pdf
Furtado, D. R. P. (2021). África na sala de aula: práticas nas narrativas de professores de História [Dissertação de mestrado, Universidade de Taubaté]. https://mpe.unitau.br/wp-content/uploads/dissertacoes/2021/Deni-Ribeiro-Prado-Furtado.pdf
Günther, H. (2006). Pesquisa Qualitativa versus Pesquisa Quantitativa: está é a questão? Psicologia: Teoria e Pesquisa. 26(2), 201-210.
https://www.scielo.br/j/ptp/a/HMpC4d5cbXsdt6RqbrmZk3J/?lang=pt
Marconi, M. A., & Lakatos, E.M. (2003). Fundamentos da metodologia científica. Atlas.
Oliveira, S. A. (2020). Inovações Pedagógicas em Instituições Militares relacionadas ao desenvolvimento dos conceitos da Educação 4.0 [Dissertação de mestrado, Universidade de Taubaté]. https://mpe.unitau.br/wp-content/uploads/dissertacoes/2020/Stenio-Augusto-de-Oliveira.pdf
Nassif, V. P. (2019). Conflitos vividos por crianças: memórias, percepções e intervenções de professoras dos Anos Iniciais da Educação Básica [Dissertação de mestrado, Universidade de Taubaté]. https://mpemdh.unitau.br/wp-content/uploads/2017/dissertacoes/mdh/b/Vanessa-Pinheiro-Nassif.pdf
Pires, H. X. (2021). Representações Sociais da aprendizagem musical para alunos, professores e gestores: um talento ou um direito? [Dissertação de mestrado, Universidade de Taubaté].
Salgado, P. A. D. (2017). Escola, Currículo e Interdisciplinaridade: um estudo sobre os pressupostos que constituem a prática interdisciplinar de uma escola de Educação Básica [Dissertação de mestrado, Universidade de Taubaté]. https://mpemdh.unitau.br/wp-content/uploads/2015/dissertacoes/mpe/Priscila-Aparecida-Dias-Salgado.pdf
Santos, A. C. (2021). Práticas Interdisciplinares na escola: um estudo de caso [Dissertação de mestrado, Universidade de Taubaté].
Santos, L. A. (2018). Projetos Interdisciplinares a partir do uso das TIC: desafios e possibilidades na percepção dos professores [Dissertação de mestrado, Universidade de Taubaté].https://mpemdh.unitau.br/wp-content/uploads/2016/dissertacoes/mpe/b/Leonardo-Alex-dos-Santos.pdf
Silva, D. S. (2019). O que as crianças da Educação Infantil dizem sobre a escola: sob a perspectiva do brincar [Dissertação de mestrado, Universidade de Taubaté]. https://mpemdh.unitau.br/wp-content/uploads/2017/dissertacoes/mpe/b/Deide-Santos-Silva.pdf
Val, V. L. (2021). Desafios da Gestão Escolar na perspectiva de Diretores de Ensino Médio [Dissertação de mestrado, Universidade de Taubaté]. https://mpe.unitau.br/wp-content/uploads/dissertacoes/2021/Virgilio-Lisboa-do-Val.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Human Sciences Journal - RCH
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The publications of the Human Sciences Journal are registered under the Creative Commons Attribution CC-BY license.
1. The contents of the manuscripts are the exclusive responsibility of their author.
2. It is allowed the total or partial reproduction of manuscripts published in the journal, provided that the source is cited.
3. When submitting their manuscript to the Journal, the authors certify that they are of their own authorship and unpublished (not published in any digital or printed media).
4. The copyright of the articles published in the Journal are of the author, with first publication rights reserved for this journal.
5. For disclosure purposes, the Journal may replicate the works published in this journal in other media, such as social networks (Facebook, Academia.Edu, etc.).
6. The Journal is of public access, therefore, the authors who submit manuscripts agree that they are of free use.
7. In case of any illegality, fraud, or other attitude that puts in doubt the honesty of the publication, especially the practice of plagiarism, the manuscript will be automatically rejected.
8. If the manuscript has already been published, it will be immediately removed from the base of the Journal, its citation linked to the Journal will be prohibited and the cancellation of the referred publication shall be reported in the next issue of the one in which the article was published. In case of the procedure for the withdrawal of the paper the authors will be informed beforehand, being guaranteed the right to a broad defense.
9. The personal data provided by the authors will be used exclusively for the services provided by this publication and will not be made available for other purposes or to third parties.