EDUCATION OF BODIES AND GENDER MAKING IN THE CONSTITUTION OF THE TRANSSEXUAL AND TRANSSEXUAL SUBJECTS

Authors

  • Francisco Francinete Leite Junior Centro Universitário Doutor Leão Sampaio (UNILEÃO) https://orcid.org/0000-0001-8431-0513
  • Isaura Caroline Abrantes Silva Centro Universitário Doutor Leão Sampaio (UNILEÃO)
  • Maria Cristina Lopes de Almeida Amazonas Universidade Católica do Pernambuco – UNICAP https://orcid.org/0000-0002-0503-1477

DOI:

https://doi.org/10.32813/2179-1120.2021.v14.n1.a609

Keywords:

Educação. Corpo. Gênero. Psicologia.

Abstract

In a pedagogy of sexuality, bodies are constituted according to heteronormativity in a binary system that concerns the male/ female, male/female, heterosexual/homosexual with strict normative rules for boys and girls. In this sense, attention is paid to the importance of reflecting on the configuration of bodies and gender, since it engenders deviant individuals with ethical and political suffering, defining standardized ways of being and existing. This research is the product of the Scientific Initiation Project: Psychology and sexual diversity - the (trans) experiences in the education of bodies and gender making of transvestites and transsexuals in Cariri Ceará, linked to the Research Group on Psychology and Contemporary Subjectivities registered with the University Center Dr Leao Sampaio - UNILEÃO in Juazeiro do Norte-CE. Thus, this research aims to problematize the education of bodies and the making of gender in the constitution of subjects. For this, a bibliographic review was carried out based on the descriptors "education", "body" and "gender" in classic authors on the subject in question and in scientific articles. Thus, it discusses the issues related to biopower and the domestication of bodies in education, to then reflect the binary nature of gender and an ethics of existence in abject bodies, and finally, the place of deviants is investigated, a inhospitable zone and naked life. Therefore, it is emphasized that the identity marks of body-gender-sexuality imply forces of power and resistance relations in a socio-historical field that involves repetition of events in favor of maintaining the norms and micropolitical forms of subversivity.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Francisco Francinete Leite Junior, Centro Universitário Doutor Leão Sampaio (UNILEÃO)

Doutorando em Psicologia Clínica pela Universidade Católica do Pernambuco – UNICAP e Docente do Curso de Psicologia do Centro Universitário Dr. Leão Sampaio.

Isaura Caroline Abrantes Silva, Centro Universitário Doutor Leão Sampaio (UNILEÃO)

Bacharel em Psicologia pelo Centro Universitário Doutor Leão Sampaio (UNILEÃO). Gestalt-terapeuta pela Diálogos - Psicologia Clínica e Centro de Desenvolvimento de Pessoas. Pós-graduanda na especialização em Saúde Coletiva (CGESP).Bolsista de Iniciação Científica pelo projeto Psicologia e diversidade sexual – as (trans) experiências na educação de corpos e feitura de gênero de travestis e transexuais no cariri cearense. Centro Universitário Doutor Leão Sampaio.

Maria Cristina Lopes de Almeida Amazonas, Universidade Católica do Pernambuco – UNICAP

Doutorado em Psicologia. pela Universidad de Deusto, U.D., Espanha. Docente do Programa de pós Graduação em Psicologia Clínica da Universidade Católica do Pernambuco – UNICAP

References

AGAMBEN, G. Homo sacer: o poder soberano e a vida nua. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2002.

BENTO, B. A (re)invenção do corpo: sexualidade e gênero na experiência transexual. Rio de Janeiro: Garamond, 2006.

BUTLER, J. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. Rio de Janeiro:Editora Civilização Brasileira, 2003.

BUTLER, J. Corpos que pesam: sobre os limites discursivos do sexo. In: LOURO, G. (Org.). O corpo educado: pedagogias da sexualidade. Belo Horizonte: Autêntica, 2000. p. 151-166.

BUTLER, J. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. Rio de Janeiro: Editora Civilização Brasileira, 2003.

BUTLER, J. Relatar a si mesmo: crítica da violência ética. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2015.

FERREIRA, M. O. V. Docentes, representações sobre relação de gênero e consequências sobre o cotidiano escolar. In: SOARES, Guiomar Freitas; SILVA, Meri Rosane Santos da; RIBEIRO, Paula Regina Costa (Orgs). Corpo, gênero e sexualidade: problematizando práticas educativas e culturais. Rio Grande/RS: Edit. da FURG, 2006, pp. 69-82.

FOUCAULT, M. Vigiar e punir: História da violência nas prisões. São Paulo: Ática, 2002.

FOUCAULT, M. Nascimento da Biopolítica: Curso no Collège de France (1978-1979). Trad. Eduardo Brandão. São Paulo: Martins Fontes, 2008.

FOUCAULT, M. História da sexualidade: a vontade de saber. São Paulo: Paz e Terra, 2014.

LOURO, G. L. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós-estruturalista. 4 ed. Rio de Janeiro: Vozes, 2003.

LOURO, G. L. Gênero e sexualidade: pedagogias contemporâneas. Revista Pro-Posições, São Paulo, v. 19, n. 2, p.17-23, 2008.

LUMA, N. A. Travestis na escola: assujeitamento e resistência à ordem normativa. 2012. 279 p. Tese de Doutorado em Educação – Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2012.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 5 ed. São Paulo: Atlas, 2010.

GOELLNER, S. V. As práticas corporais e esportivas e a produção de corpos generificados. In: SOARES, G. F.; SILVA, M. R. S.; RIBEIRO, P. R. C. (Orgs.). Corpo, gênero e sexualidade: problematizando práticas educativas e culturais. Rio Grande: FURG, 2006, p. 32-38.

GONZÁLEZ REY, F. L. Pesquisa Qualitativa em Psicologia: caminhos e desafios. São Paulo: Cengage Learning, 2011.

GUATTARI, F. Revolução Molecular: pulsações políticas do desejo. São Paulo: Brasiliense, 1981.

MARCONI, M. de A.; LAKATOS, E. M. Fundamentos de metodologia científica. 7 ed. São Paulo: Atlas, 2010.

MENEZES, A. B. N. T. Foucault e as novas tecnologias educacionais: espaços e dispositivos de normalização na sociedade de controle. In: VEIGA-NETO, A.; SOUZA-FILHO, A. (Orgs). Cartografias de Foucault. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2008, p. 27-40.

OKSALA, J. Como ler Foucault. Rio de Janeiro: Zahar, 2011.

PASSOS, I. C. F. Poder, normalização e violência: incursões foucaultianas para a atualidade. 2 ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2013.

PELÚCIO, L. Três Casamentos e algumas reflexões: notas sobre conjugalidade envolvendo travestis que se prostituem. Revista Estudos Feministas, Florianópolis, v. 14, n.2, p. 522-534, 2006.

PROBST, M.; KRAEMER, C. Disciplina, biopolítica e educação: o corpo na escola. Santa Catarina, POIÉSIS, Edição especial, pp. 103 - 119, 2011.

REVEL, J. Michel Foucault: conceitos essenciais. São Carlos: Claraluz, 2005.

ROCHA, M. V.; SÁ, I. R. Transsexualidade e o direito fundamental à identidade de gênero. Revista do Instituto do Direito Brasileiro, São Paulo, v. 3, n.2, p. 2337-2364, 2013.

SANTANA, J. R. S.; BELMINO, M. C. B. B. Identidades de gênero na perspectiva da teoria do self: uma leitura gestáltica acerca da sexualidade na contemporaneidade. Revista IGT na Rede. Rio de Janeiro, v. 14, n. 27, p. 136-162, 2017.

SEFFNER, F. Cruzamento entre gênero e sexualidade na ótica da construção da(s) identidade(s) e da(s) diferença(s). In: SOARES, Guiomar Freitas; SILVA, Meri Rosane Santos da; RIBEIRO, Paula Regina Costa (Orgs.). Corpo, gênero e sexualidade: problematizando práticas educativas e culturais. Rio Grande/RS: Edit. da FURG, 2006, p.85-94.

VEIGA-NETO, A. Foucault e a educação. 2 ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.

Published

2021-05-30

How to Cite

Leite Junior, F. F., Silva, I. C. A., & Amazonas, M. C. L. de A. (2021). EDUCATION OF BODIES AND GENDER MAKING IN THE CONSTITUTION OF THE TRANSSEXUAL AND TRANSSEXUAL SUBJECTS. Human Sciences Journal - RCH, 14(1). https://doi.org/10.32813/2179-1120.2021.v14.n1.a609

Issue

Section

Original Article

Most read articles by the same author(s)