SOCIOLOGIA DA EDUCAÇÃO NO BRASIL ENTRE OS ANOS 1930 E 1980: contextos e convergências
DOI:
https://doi.org/10.32813/rchv12n12019artigo9Keywords:
Sociologia da Educação.História das Ciências Sociais. Ensino Público.Abstract
Entre a publicação do Manifesto dos Pioneiros da Educação Nova, em 1932, passando pela renovação científica de 1950-60, quando se aprofundaram os debates sobre a importância do caráter científico e empírico das pesquisas em educação, até o período de avaliação das reformas realizadas pelos governos militares entre os anos 1970 e 1980, uma série de observações, análises e soluções distintas para os problemas sociais da educação brasileira. O caráter universal da educação, sua problematização como um processo social e a avaliação crítica do papel da educação nas relações de dominação da sociedade capitalista perpassaram a produção de autores como Fernando Azevedo, Florestan Fernandes, Antônio Cândido, Bárbara Freitag e Luiz Antônio Cunha. Neste estudo, procuramos retomar aspectos da produção sociológica sobre o tema da educação no Brasil, pontuando alguns dos principais autores que, em contextos diferentes, convergiram suas reflexões para os possíveis caminhos e transformações que a educação brasileira viveu durante o século XX.
Metrics
References
ECKERT, Clarissa Baeta Neves. Estudos sociológicos sobre educação no Brasil. In.: MICELI (org.). O que ler na ciência social brasileira: 1970-2002. Vol. 4. São Paulo: Sumaré, 2002.
AZEVEDO, Fernando de [et. all]. Manifestos dos pioneiros da Educação Nova (1932) e dos educadores 1959. Recife: Fundação Joaquim Nabuco, Massangana, 2010.
CUNHA, Luiz Antônio. “Educação e Sociedade no Brasil”. Boletim Informativo e Bibliográfico de Ciências Sociais, n. 11, pp. 1 - 64, Rio de Janeiro, 1981.
CUNHA, Luiz Antônio. Educação e desenvolvimento social no Brasil. Rio de Janeiro: F. Alves, 1977.
FERNANDES, Florestan. In: FORACCHI, Marialice, PEREIRA, Luiz. Educação e Sociedade. Sao Paulo: Companhia Editora Nacional, 1971.
FREITAG, Bárbara. Escola, Estado e sociedade. São Paulo: Moraes, 1980.
CUNHA, Luiz Antônio. Educação e Sociedade no Brasil. São Paulo: Dominus/EDUSP, 1966
CÂNDIDO, Antonio. Tendências no Desenvolvimento da Sociologia da Educação. In.: FORCHI, M aria Alice; PEREIRA, Luiz. Educação e Sociedade: leituras de sociologia da educação. São Paulo: Editora Nacional, 1973.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The publications of the Human Sciences Journal are registered under the Creative Commons Attribution CC-BY license.
1. The contents of the manuscripts are the exclusive responsibility of their author.
2. It is allowed the total or partial reproduction of manuscripts published in the journal, provided that the source is cited.
3. When submitting their manuscript to the Journal, the authors certify that they are of their own authorship and unpublished (not published in any digital or printed media).
4. The copyright of the articles published in the Journal are of the author, with first publication rights reserved for this journal.
5. For disclosure purposes, the Journal may replicate the works published in this journal in other media, such as social networks (Facebook, Academia.Edu, etc.).
6. The Journal is of public access, therefore, the authors who submit manuscripts agree that they are of free use.
7. In case of any illegality, fraud, or other attitude that puts in doubt the honesty of the publication, especially the practice of plagiarism, the manuscript will be automatically rejected.
8. If the manuscript has already been published, it will be immediately removed from the base of the Journal, its citation linked to the Journal will be prohibited and the cancellation of the referred publication shall be reported in the next issue of the one in which the article was published. In case of the procedure for the withdrawal of the paper the authors will be informed beforehand, being guaranteed the right to a broad defense.
9. The personal data provided by the authors will be used exclusively for the services provided by this publication and will not be made available for other purposes or to third parties.