Relação entre Teoria e Prática: Análise dos Ambientes Virtuais de Aprendizagem nos Cursos de Licenciatura em Artes Visuais na Modalidade à Distância
Keywords:
Tecnologia de Informação e Comunicação (TIC), Ambiente Virtual de Aprendizagem (AVA), Práticas em Artes Visuais.Abstract
Considerando que toda prática educativa consiste também em uma prática comunicativa, este artigo é resultado de uma investigação sobre a arquitetura dos Ambientes Virtuais de Aprendizagem (AVA) de três Instituições de Ensino Superior (IES) brasileiras que oferecem curso superior de Licenciatura em Artes Visuais, na modalidade à distância. Quanto aos materiais e métodos, a investigação se deu por meio de pesquisa exploratória e de conteúdo, com utilização de materiais educativos disponíveis nos AVA. O referencial teórico consiste em publicações referentes aos estudos da Semiótica da Cultura, da Teoria Geral dos Sistemas – a partir das concepções de Lotman (1999) e Beatalanffy (1977) – e das Tecnologias da Informação e Comunicação (TIC), com ênfase para o Design Instrucional. Os resultados apontam que as práticas interativas do ato de ensinar a ensinar arte não são favorecidas, devido aos desvios técnico-pedagógicos. Decorrente dessa percepção, fazem-se necessárias propostas contínuas de arquitetura, por meio do design instrucional, para que haja o atendimento equilibrado e efetivo aos usuários que representam o contexto plural e mestiço brasileiro.
Metrics
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The publications of the Human Sciences Journal are registered under the Creative Commons Attribution CC-BY license.
1. The contents of the manuscripts are the exclusive responsibility of their author.
2. It is allowed the total or partial reproduction of manuscripts published in the journal, provided that the source is cited.
3. When submitting their manuscript to the Journal, the authors certify that they are of their own authorship and unpublished (not published in any digital or printed media).
4. The copyright of the articles published in the Journal are of the author, with first publication rights reserved for this journal.
5. For disclosure purposes, the Journal may replicate the works published in this journal in other media, such as social networks (Facebook, Academia.Edu, etc.).
6. The Journal is of public access, therefore, the authors who submit manuscripts agree that they are of free use.
7. In case of any illegality, fraud, or other attitude that puts in doubt the honesty of the publication, especially the practice of plagiarism, the manuscript will be automatically rejected.
8. If the manuscript has already been published, it will be immediately removed from the base of the Journal, its citation linked to the Journal will be prohibited and the cancellation of the referred publication shall be reported in the next issue of the one in which the article was published. In case of the procedure for the withdrawal of the paper the authors will be informed beforehand, being guaranteed the right to a broad defense.
9. The personal data provided by the authors will be used exclusively for the services provided by this publication and will not be made available for other purposes or to third parties.