Formação inicial e continuada do docente no contexto da Educação do Campo a partir do protagonismo dos movimentos sociais do campo
Keywords:
Formação Inicial, Movimentos Sociais do Campo, Educação do CampoAbstract
Este artigo é parte adaptada da pesquisa em construção para a dissertação de Mestrado em Desenvolvimento Humano: Formação, Políticas e Práticas Sociais, realizado na Universidade de Taubaté, na linha de pesquisa que se dedica aos estudos sobre a formação e suas relações com o conceito de identidade. A presente investigação trata-se, pois, de uma pesquisa bibliográfica, cujo propósito primordial é apresentar uma articulação entre as bases conceituais e epistemológicas que dão visibilidade à importante e atual temática da formação profissional de professores, especialmente os programas de formação inicial ofertados pelo Programa de Apoio à Formação Superior em Licenciatura em Educação do Campo – PROCAMPO, no Estado do Pará. Aborda o tema a partir de um modesto recorte sobre as diferentes experiências desenvolvidas pelos movimentos sociais do campo que foram se constituindo em um movimento pedagógico de Educação do Campo no Brasil, e que, dessa forma, contribuíram com princípios político-metodológicos, tanto para o debate nacional sobre a educação nos espaços rurais, quanto para a elaboração de políticas públicas de formação de professores do campo para atuarem nos anos finais do Ensino Fundamental e no Ensino Médio.Metrics
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The publications of the Human Sciences Journal are registered under the Creative Commons Attribution CC-BY license.
1. The contents of the manuscripts are the exclusive responsibility of their author.
2. It is allowed the total or partial reproduction of manuscripts published in the journal, provided that the source is cited.
3. When submitting their manuscript to the Journal, the authors certify that they are of their own authorship and unpublished (not published in any digital or printed media).
4. The copyright of the articles published in the Journal are of the author, with first publication rights reserved for this journal.
5. For disclosure purposes, the Journal may replicate the works published in this journal in other media, such as social networks (Facebook, Academia.Edu, etc.).
6. The Journal is of public access, therefore, the authors who submit manuscripts agree that they are of free use.
7. In case of any illegality, fraud, or other attitude that puts in doubt the honesty of the publication, especially the practice of plagiarism, the manuscript will be automatically rejected.
8. If the manuscript has already been published, it will be immediately removed from the base of the Journal, its citation linked to the Journal will be prohibited and the cancellation of the referred publication shall be reported in the next issue of the one in which the article was published. In case of the procedure for the withdrawal of the paper the authors will be informed beforehand, being guaranteed the right to a broad defense.
9. The personal data provided by the authors will be used exclusively for the services provided by this publication and will not be made available for other purposes or to third parties.