Do public TARE bodies talk to elderly farmers on their social media?
DOI:
https://doi.org/10.32813/2179-1120.2023.v16.n1.a966Keywords:
Technical Assistance, Rural Extension, Farmer, Elderly, Social networksAbstract
With the arrival of the Covid-19 pandemic, Information and Communication Technologies (ICT) began to be widely used by Technical Assistance and Rural Extension institutions (ATER). Social networks become one of the main resources for communication and dissemination of news with farmers. This article aims to identify and analyze the topics addressed about the elderly in the social networks of these institutions. For this, we will make a case study on the profiles of some ATERs in the Facebook, Twitter and Youtube. From this analysis, it was possible to perceive that the ATER bodies in the country still little explore topics related to the elderly and have few activities aimed at this audience. Therefore, it is necessary to increase the efforts of these institutions to cover the various audiences in the rural territory.
Metrics
References
Agência Estadual de Pesquisa Agropecuária e Extensão Rural do Maranhão (AGERP-MA). (2022). Agerp-MA | Facebook. https://www.facebook.com/AgerpMA
Associação Brasileira das Entidades Estaduais Assistência Técnica e Extensão Rural (ASBRAER), Associação dos Servidores e Funcionários do Comércio do Brasil (ASCOM), & Silva, J. (2020, abril 17). Com pandemia, Ater Pública prioriza atendimentos à distância. http://www.asbraer.org.br/index.php/rede-de-noticias/item/6212-com-pandemia-ater-publica-prioriza-atendimentos-a-distancia
Associação Brasileira Marketing Rural e Agronegócio (ABMRA). (2017). 7a PESQUISA HÁBITOS DO PRODUTOR RURAL. ABMRA.
Associação Brasileira Marketing Rural e Agronegócio (ABMRA). (2021). 8a PESQUISA HÁBITOS DO PRODUTOR RURAL. https://abmra.org.br/project/8-pesquisa-abmra/
Associação Brasileira Marketing Rural e Agronegócio (ABMRA). (2022). 8a Pesquisa Hábitos Do Produtor Rural ABMRA. https://abmra.org.br/project/8-pesquisa-abmra/
Brasil. (2010). Lei No 12.188, de 11 de janeiro de 2010. Institui a Política Nacional de Assistência Técnica e Extensão Rural para a Agricultura Familiar e Reforma Agrária − Pnater e o Programa Nacional de Assistência Técnica e Extensão Rural na Agricultura Familiar e na Reforma Agrária − Pronater, altera a Lei n. 8.666, de 21 de junho de 1993, e dá outras providências. Brasília-DF, 2010a. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2010/Lei/L12188.htm#art29
Brasil. (2020, outubro 7). Programa Ater Digital. Ministério da Agricultura, Pecuária e Abastecimento. https://www.gov.br/agricultura/pt-br/assuntos/agricultura-familiar/programa-ater-digital/programa-ater-digital
Centro Regional de Estudos para o Desenvolvimento da Sociedade da Informação (Cetic.br) & Núcleo de Informação e Coordenação do Ponto BR (NIC.br). (2022). Pesquisa sobre o uso das tecnologias de informação e comunicação nos domicílios brasileiros—TIC Domicílios 2021. Cetic.br - Centro Regional para o Desenvolvimento da Sociedade da Informação. https://cetic.br/pt/tics/domicilios/2021/domicilios/A/
Costa, S. R. S., Duqueviz, B. C., & Pedroza, R. L. S. (2015). Tecnologias Digitais como instrumentos mediadores da aprendizagem dos nativos digitais. Psicologia Escolar e Educacional, 19, 603–610.
da Fonseca, M. T. L. (1985). A extensão rural no Brasil, um projeto educativo para o capital. Edições Loyola.
da Silva, V. B., de Lima, M. A. R., & de Oliveira, I. S. (2021). O ENSINO DAS TECNOLOGIAS DE INFORMAÇÃO E COMUNICAÇÃO NA PERSPECTIVA DIALÓGICA. Arquitetura do conhecimento em contextos diversos.
de Mendonça, S. R. (2010). Extensão rural e hegemonia norte-americana no Brasil. História Unisinos, 14(2), 188–196.
Empresa de Assistência Técnica e Extensão Rural do Distrito Federal (EMATER - DF). ([s.d.]). Institucional: A Emater-DF. Empresa de Assistência Técnica e Extensão Rural do Distrito Federal. Recuperado 31 de maio de 2022, de https://emater.df.gov.br/a-emater-df/
Empresa de Assistência Técnica e Extensão Rural do Distrito Federal (EMATER-DF). (2022, abril 29). Resultados da Pesquisa no Facebook em EMATER-DF. https://www.facebook.com/profile/100064689405903/search?q=idoso&filters=eyJycF9jaHJvbm9fc29ydDowIjoie1wibmFtZVwiOlwiY2hyb25vc29ydFwiLFwiYXJnc1wiOlwiXCJ9In0%3D
Empresa de Assistência Técnica e Extensão Rural do Estado de Minas Gerais (EMATER-MG). (2020). MEXPAR 4.0: Ater Digital Conectando Pessoas. EMATER-MG. https://www.emater.mg.gov.br/download.do?id=48445
Estevão, P., Coelho, F. M. G., & de Sousa, D. N. (2013). Sedução, persuasão e manipulação no contexto da comunicação rural. Embrapa Pesca e Aquicultura-Artigo em periódico indexado (ALICE).
Farias, S. C. (2013). Os benefícios das tecnologias de informação e comunicação (TIC) no processo de educação a distância (EAD). RDBCI: Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação, 11(3), 15–29.
Freire, P. (2010). Extensão Ou Comunicação? Paz e Terra.
Godoy, W. I., Sanssanoviez, A., & Pezarico, G. (2020). Limites e possibilidades do uso das TICs pela agricultura familiar na região Sul do Brasil. Redes, 25, 2086–2104.
Gregolin, M. R. P., Gregolin, G. C., Soares, C. M. T., & de Grandi, A. M. (2017). Utilização de tecnologias de informação e comunicação em uma cooperativa agroindustrial em Concórdia, Santa Catarina. Revista Verde de Agroecologia e Desenvolvimento Sustentável, 12(3), 622–628.
Haddad, S., & DI PIERRO, M. C. (2007). Novos caminhos em educação de jovens e adultos–EJA: um estudo de ações do poder público em cidades de regiões metropolitanas brasileiras. São Paulo: Ed. Global.
Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE). (2019a). Censo Agropecuário 2017. IBGE. https://censoagro2017.ibge.gov.br/templates/censo_agro/resultadosagro/produtores.html
Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE). (2019b). Resultados Definitivos: Brasil, Grandes Regiões e Unidades da Federação (Agricultura Familiar). IBGE. https://censoagro2017.ibge.gov.br/templates/censo_agro/resultadosagro/pdf/agricultura_familiar.pdf
Moreira, J. (2022). Extensão universitária libertadora como lugar de resistência. EccoS–Revista Científica, 61, 15785.
Moreira, J. A., Henriques, S., & Barros, D. M. V. (2020). Transitando de um ensino remoto emergencial para uma educação digital em rede, em tempos de pandemia. Dialogia, 351–364.
Moreira, J. A., & Horta, M. J. (2020). Educação e ambientes híbridos de aprendizagem. Um processo de inovação sustentada. Revista UFG, 20.
Moreira, J. A., & Schlemmer, E. (2020). Por um novo conceito e paradigma de educação digital onlife. Revista UFG, 20(26).
Núcleo de Informação e Coordenação do Ponto BR (NIC.br ). (2021). Pesquisa sobre o uso das tecnologias de informação e comunicação nas escolas brasileiras: Pesquisa TIC Educação (Edição COVID-19—Metodologia adaptada), ano 2020. NIC.br. https://cetic.br/media/analises/tic_educacao_2020_coletiva_imprensa.pdf
Núcleo de Informação e Coordenação do Ponto BR (NIC.br). (2022). (2022). Pesquisa sobre o uso das tecnologias de informação e comunicação nos domicílios brasileiros: Pesquisa TIC Domicílios, ano 2021. NIC.br. https://cetic.br/pt/arquivos/domicilios/2021/individuos/
Resende, R. (2022, fevereiro 23). Dois anos do primeiro caso de coronavírus no Brasil. Dois anos do primeiro caso de coronavírus no Brasil - Rádio Senado. https://www12.senado.leg.br/radio/1/noticia/2022/02/23/dois-anos-do-primeiro-caso-de-coronavirus-no-brasil
Ressutti, W. (2020). Ater pública debate dificuldades e conquistas no enfrentamento à pandemia. EMATER - RO. http://www.emater.ro.gov.br/ematerro/2020/08/14/ater-publica-debate-dificuldades-e-conquistas-no-enfrentamento-a-pandemia/
Ruthes, R. E. (2018). O uso das TICs no ensino da modalidade EJA: uma visão sobre a utilização de celulares nas práticas escolares [Monografia (Especialização em Tecnologias, Comunicação e Técnicas de Ensino) Departamento de Educação. Universidade Tecnológica Federal do Paraná]. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/
Santos, D. R. O., Amorim, A., & da Matta, A. E. (2017). Experiências de Formação Docente em EJA por meio do Uso das Tecnologias da Informação e Comunicação. Cadernos de Pesquisa, 127–140.
Sastoque, M. J. M., & Restrepo, E. G. (2021). Aproximación dialógica a las necesidades formativas para perfeccionar la práctica de la extensión rural con campesinos en Caldas, Colombia. Revista de Economia e Sociologia Rural, 60.
Silva, A. C. O., de Araújo Sousa, S., & de Menezes, J. B. F. (2020). O ensino remoto na percepção discente: Desafios e benefícios. Dialogia, 36, 298–315.
Soares, L. (2011). As especificidades na formação do educador de jovens e adultos: Um estudo sobre propostas de EJA. Educação em Revista, 27, 303–322.
Victorio, A. de M., Lenz, D. R., Harold, C. A. da S., & Matte, A. (2021). Importância das ferramentas de Tecnologias de Informação e Comunicação na Extensão Rural pública do Paraná. Anais do X Seminário Internacional sobre Desenvolvimento Regional, 12. https://online.unisc.br/acadnet/anais/index.php/sidr/issue/view/151
World Health Organization (WHO). (2021, dezembro 23). Coronavirus disease (COVID-19): How is it transmitted? https://www.who.int/news-room/questions-and-answers/item/coronavirus-disease-covid-19-how-is-it-transmitted
Zuin, L. F. S., Zuin, P. B., & Díaz Manrique, M. A. (2011). A comunicação dialógica como fator determinante para os processos de ensino-aprendizagem que ocorrem na capacitação rural: Um estudo de caso em um órgão público de extensão localizado no interior do Estado de São Paulo. Ciência Rural, 41(5), 917–923.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Human Sciences Journal - RCH
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The publications of the Human Sciences Journal are registered under the Creative Commons Attribution CC-BY license.
1. The contents of the manuscripts are the exclusive responsibility of their author.
2. It is allowed the total or partial reproduction of manuscripts published in the journal, provided that the source is cited.
3. When submitting their manuscript to the Journal, the authors certify that they are of their own authorship and unpublished (not published in any digital or printed media).
4. The copyright of the articles published in the Journal are of the author, with first publication rights reserved for this journal.
5. For disclosure purposes, the Journal may replicate the works published in this journal in other media, such as social networks (Facebook, Academia.Edu, etc.).
6. The Journal is of public access, therefore, the authors who submit manuscripts agree that they are of free use.
7. In case of any illegality, fraud, or other attitude that puts in doubt the honesty of the publication, especially the practice of plagiarism, the manuscript will be automatically rejected.
8. If the manuscript has already been published, it will be immediately removed from the base of the Journal, its citation linked to the Journal will be prohibited and the cancellation of the referred publication shall be reported in the next issue of the one in which the article was published. In case of the procedure for the withdrawal of the paper the authors will be informed beforehand, being guaranteed the right to a broad defense.
9. The personal data provided by the authors will be used exclusively for the services provided by this publication and will not be made available for other purposes or to third parties.