MONTEIRO LOBATO, SCIENCE AND ITS CONTRIBUTION AGAINST BOTANICAL BLINDNESS
DOI:
https://doi.org/10.32813/2179-1120.2022.v15.n2.a863Keywords:
Children's literature, Pedagogy, EducationAbstract
Some writers, like Monteiro Lobato, with significant scientific knowledge manage to insert science into their literary writings, making both the plot and the scientific knowledge attractive. The interaction between this type of literature and the different subjects taught in elementary and high schools can contribute to student learning. Given the above, the objectives of this article were to demonstrate that Lobato's children's literature has content related to botany, and to exemplify how it can be used to make botany more attractive to the student. Twenty-one children's books by the writer were analyzed, as well as texts that analyze how the writer approached nature and science in his texts. After the documentary research, it was possible to conclude that Monteiro Lobato approaches concepts of botany, which can be used as a pedagogical practice to make this science more attractive.
Metrics
References
Andrade, J. M. (2014). O Poço do Visconde: conceitos de geologia, política e proatividade para crianças. INTERSEMIOSE, III(6), 66-79.
Apóstolo Netto, J. (1996). O discurso cientificista no livro A Chave do Tamanho de Monteiro Lobato. Pós-História, 4, 45-66.
Bastos, Glaucia Soares. (2009). Jeca Tatuzinho: patriotismo e propaganda. In Marisa Lajolo (Org.). Monteiro Lobato, livro a livro: obra adulta (p. 139-147). São Paulo: Editora Unesp.
Bignotto, Cilza. (2009). João Nariz, o garimpeiro que virou raridade. In Marisa Lajolo (Org.). Monteiro Lobato, livro a livro: obra adulta (p. 123-135). São Paulo: Editora Unesp.
Bignotto, Cilza. (2021). Reescrevendo a narrativa: racismo em livros infantis da época de Monteiro Lobato. Revista Brasileira de Literatura Comparada, 23(43), 56-79.
Camenietzki, C. Z. (1988). O saber impotente: estudo da noção de ciência na obra infantil de Monteiro Lobato. Dissertação de mestrado, FGV - Fundação Getúlio Vargas, Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Carola, C. R. & Cabral, G. S. (2017). Natureza, sensibilidade ambiental e tendências antropocêntricas na literatura infantojuvenil brasileira (1934-1971). Diálogos, 18(1), 435-472.
Cardoso, Rosimeiri Darc. (2009). Geografia de Dona Benta: o mundo pelos olhos da imaginação. In Marisa Lajolo (Org.). Monteiro Lobato, livro a livro: obra adulta (p. 403). São Paulo: Editora Unesp.
Cielo, A. V. (2006). Educação ambiental, representações sociais e formação de professores (as): de volta à escola com Monteiro Lobato. Dissertação de mestrado, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS, Brasil.
Carvalho, F. A. de. (2007). Fragmentos literários para a educação ambiental. Remea - Revista eletrônica do mestrado em educação ambiental, 18, 336-348.
Devide A. C. P., Castro C. M., Ribeiro R. L. D., Abboud A. C. S., Pereira M. G., Rumjanek N. G. (2014). História Ambiental do Vale do Paraíba Paulista, Brasil. Revista Biociências, Taubaté, 20(1), 12-29.
Groto, S. R. (2012). Literatura de Monteiro Lobato no Ensino de Ciências. Dissertação de mestrado, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, RN, Brasil.
Groto, S. R. & Martins, A. F. P. (2015). A Literatura de Monteiro Lobato na discussão de questões acerca da Natureza da Ciência no Ensino Fundamental. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências,17(2), 390-413.
Lakatos, E. M.; Marconi, M. A. (2010). Fundamentos da metodologia científica. São Paulo: Atlas.
Lobato, Monteiro. (1969). Geografia de Dona Benta (17a ed.). São Paulo: Brasilienses.
Lobato, Monteiro. (2020a). Histórias diversas. Jandira: Ciranda Cultural.
Lobato, Monteiro. (2020b). História do mundo para as crianças. Jandira: Ciranda Cultural.
Lobato, Monteiro. (2020c). Memórias de Emília. Jandira: Ciranda Cultural.
Lobato, Monteiro. (2009). Emília no País da Gramática. (2a. ed.) São Paulo: Globo.
Lobato, Monteiro. (2008). Mundo da Lua. São Paulo: Editora Globo.
Lobato, Monteiro. (2019a). O poço do visconde. Jandira: Ciranda Cultural
Lobato, Monteiro. (2019b). Reinações de Narizinho. Jandira: Ciranda Cultural.
Lobato, Monteiro. (2019c). Serões de Dona Benta. Jandira: Ciranda Cultural.
Machado, C. & Amaral, M. (2015). Memórias ilustradas: aproximações entre formação docente, imagens e personagens botânicos. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia. 8(2), 7-20.
Martins, A. F. P. & Groto, S. R. (2012). Discutindo ciência com Monteiro Lobato. Encontro Nacional de Pesquisa em Educação, Campinas, SP, Brasil, 8.
Matias, E. M.; Carvalho, A. V. & Brasileiro, L. G. (2020). Quem semeia vento colhe tempestade? Microrrealidades socioambientais transformadas pelo turismo em São Miguel do Gostoso – RN. Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo, 14(1), 112-125.
Nilson, L. L.; Boer, N.; Fuzer, (2016). C. Aspectos que facilitam a sensibilização acerca da sustentabilidade na obra “A chave do tamanho”, de Monteiro Lobato. Indagatio Didactica, 8 (1), 2008-2020.
Nilson, L. L.; Boer, N. (2021, maio). Sustentabilidade presentes na obra A chave do tamanho, de Monteiro Lobato. Anais do VI Congresso Internacional de Educação, Santa Maria, RS, Brasil, 6.
Oliveira, C. M. de & Batista, M. C. (2021). A relação da Literatura com a Astronomia a partir da análise de uma imagem do conto “O nosso sistema solar” de Monteiro Lobato. Research, Society and Development, 10(16), 1-8.
Salatino, A. & Buckeridge, M. (2016). “Mas de que te serve saber botânica?”. Estudos Avançados, 30(87), 177-196.
Souza, H. A. L. de; Cavalari, R. M. F. (2009). As concepções de natureza e de relação sociedade-natureza no pensamento de Monteiro Lobato. REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, 3, 251-270.
Souza, Loide Nascimento de. (2009). Monteiro Lobato e o processo de reescritura das fábulas. In Marisa Lajolo (Org.). Monteiro Lobato, livro a livro: obra adulta (p. 103-119). São Paulo: Editora Unesp.
Souza, J. W. (2018). O Jeca Doente de Problema Vital: Monteiro Lobato e os higienistas de São Paulo em 1918. Estudos De Sociologia, 23(44), 325-344.
Valente, T. A. (2011). Monteiro Lobato: um estudo de A chave do tamanho. São Paulo: Editora Unesp.
Zanetic, J. (2007). Literatura e cultura científica. In Almeida, Maria José P. M.; Silva, Henrique César da. Linguagens, Leituras e Ensino de Ciências. (p. 11-31). Campinas: Mercado das Letras.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Human Sciences Journal - RCH
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The publications of the Human Sciences Journal are registered under the Creative Commons Attribution CC-BY license.
1. The contents of the manuscripts are the exclusive responsibility of their author.
2. It is allowed the total or partial reproduction of manuscripts published in the journal, provided that the source is cited.
3. When submitting their manuscript to the Journal, the authors certify that they are of their own authorship and unpublished (not published in any digital or printed media).
4. The copyright of the articles published in the Journal are of the author, with first publication rights reserved for this journal.
5. For disclosure purposes, the Journal may replicate the works published in this journal in other media, such as social networks (Facebook, Academia.Edu, etc.).
6. The Journal is of public access, therefore, the authors who submit manuscripts agree that they are of free use.
7. In case of any illegality, fraud, or other attitude that puts in doubt the honesty of the publication, especially the practice of plagiarism, the manuscript will be automatically rejected.
8. If the manuscript has already been published, it will be immediately removed from the base of the Journal, its citation linked to the Journal will be prohibited and the cancellation of the referred publication shall be reported in the next issue of the one in which the article was published. In case of the procedure for the withdrawal of the paper the authors will be informed beforehand, being guaranteed the right to a broad defense.
9. The personal data provided by the authors will be used exclusively for the services provided by this publication and will not be made available for other purposes or to third parties.