THE PRESENCE AND PERMANENCE OF TRANS PERSONS IN A SCHOOL ENVIRONMENT IN BRAZIL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32813/2179-1120.2022.v15.n1.a764

Keywords:

Education. Transgender identity. Transvestility. Transsexuality.

Abstract

The objective was to carry out bibliographic research on transgender people in scientific articles published in the database of the Scientific Electronic Library Online (SciELO), in which their presence and permanence in the school environment are discussed. Different combinations of descriptors were used, due to the scarce academic production in relation to the themes of transgender, transvestite and transsexuality from a non-marginalized, non-pathologizing and non-cisgender and / or heterocentric perspective of these identities. The articles found pointed to cisgenerity and heterocentrism as arbitrary norms of existence and experience that hinder, when they do not prevent, the presence and permanence of trans people in school environments, described by them as violent. The authors conclude that one way to combat this situation is the debate about gender and gender identities in schools.

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Author Biographies

Auro Fábio Bornia Ortega, Universidade de Taubaté (UNITAU)

Médico do Trabalho com título de especialista pela ANMAT, Pós Graduado em Gestão (FGV) e aluno do mestrado em Desenvolvimento Humano da Universidade de Taubaté.

Clara Lívia Salles de Carvalho, Universidade de Taubaté (UNITAU)

Bacharel em Economia (UNESP), Pós graduada em Gestão Financeira (FGV) e aluna do mestrado em Desenvolvimento Humano da Universidade de Taubaté.

Paula Valente Braz, Universidade de Taubaté

Bacharel em Direito (UNITAU), Psicológa (UNITAU) com atuação clínica em atendimento de pessoas LGBTQIA+ e aluna do mestrado em Desenvolvimento Humano.

Zuleika Zamoner, Universidade de Taubaté

Professora da Rede municipal de São José do Campos e da Rede Estadual de São Paulo. Mestre em Educação pela Universidade de Taubaté.

Patrícia Ortiz Monteiro, Universidade de Taubaté

Professora Assistente Doutora vinculada ao Dpto. de Gestão e Negócios (GEN) e Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação e em Desenvolvimento Humano da Universidade de Taubaté. 

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Published

2022-02-02

How to Cite

Bornia Ortega, A. F. ., Salles de Carvalho, C. L., Valente Braz, P. ., Zamoner, Z., & Ortiz Monteiro, P. (2022). THE PRESENCE AND PERMANENCE OF TRANS PERSONS IN A SCHOOL ENVIRONMENT IN BRAZIL. Human Sciences Journal - RCH, 15(1). https://doi.org/10.32813/2179-1120.2022.v15.n1.a764

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