APPROACHES IN RESEARCHES OF MASTER’S DEGREE OF THE PPGE AT UFMG (2016-2019)
DOI:
https://doi.org/10.32813/2179-1120.2021.v14.n1.a727Keywords:
Research, Education, Postgraduate studies, Approaches, Techniques of collect.Abstract
This study has as objects of investigation dissertations of Master’s degree of Program of Postgraduate Studies in Education at the Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) and part of the following guiding question: what the approaches of research and the techniques of collect of data permeate the dissertations of the PPGE at UFMG in last quadrennium 2016-2019? From this question, we elaborate this study with the objective of identify the approaches of research and techniques of collect of data presents in dissertations of Master’s degree of the PPGE at UFMG. For that, we development a documental research, in which the data were obtained from 159 dissertations of the mentioned program. The data analysis constated that studies are, priority, of qualitative approach, using, mostly, of documents, interviews and observations how techniques of collect of data. This lifting permitted to reflect about the specificity of the researches in Education, specially in the use of approaches and techniques of collects of data.
Metrics
References
Antunes, J. et al.(2018). Diagnóstico rápido participativo como método de pesquisa em educação. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas), 23(3), 590-610. Recuperado de http://dx.doi.org/10.1590/s1414-40772018000300002.
Barca, I. (2018). Educação Histórica: uma nova área de investigação. História: revista da Faculdade de Letras da Universidade do Porto, 2. Recuperado de https://ojs.letras.up.pt/ojs/index.php/historia/article/view/5126/4784.
Brasil. (2016). Ministério da Saúde. Conselho Nacional de Saúde. Resolução CNS nº 510, de 7 de abril de 2016. Recuperado de http://conselho.saude.gov.br/resolucoes/2016/Reso510.pdf.
Camillo, E. J. (2017). A qualidade “de dentro” na/da pesquisa qualitativa em Educação do Sul do Brasil. Educar em Revista, (65), 137-148. Recuperado de https://doi.org/10.1590/0104-4060.47999.
Cardano M. (2017). Manual de pesquisa qualitativa: a contribuição da teoria da argumentação. Petrópolis: Vozes.
Creswell, J. W., & Clark, V. L. P. (2015). Pesquisa de Métodos Mistos: Série Métodos de Pesquisa. Penso Editora.
Fávero, L. P., & Belfiore, P. (2017). Manual de análise de dados: estatística e modelagem multivariada com Excel®, SPSS® e Stata®. Elsevier Brasil.
Paulo Faria, P. S. (2018). Gestão escolar, acompanhamento pedagógico e práticas escolares: um estudo sobre a eficácia escolar em três escolas estaduais de Belo Horizonte. 118f. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal de Minas Gerais, Faculdade de Educação Recuperado de https://repositorio.ufmg.br/handle/1843/BUOS-B5TJ56.
Flick, U. (2009). Introdução à pesquisa qualitativa. Porto Alegre: Artmed.
Gil, A. C. (2008). Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas.
Minayo, M. C. S. (2017). Cientificidade, generalização e divulgação de estudos qualitativos. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, 22(1), 16. 17.
González, F. E. (2020). Reflexões sobre alguns conceitos da pesquisa qualitativa. Revista Pesquisa Qualitativa, São Paulo, 8(17), 155-183. Recuperado de https://doi.org/10.33361/RPQ.2020.v.8.n.17.322
Medeiros, E. A., & Amorim, G. C. C. (2017). Análise textual discursiva: dispositivo analítico de dados qualitativos para a pesquisa em educação. Laplage em Revista, 3(3), 247-260. Recuperado de https://doi.org/10.24115/S2446-6220201733385p.247-260.
Medeiros, E. A. D., Varela, S. B. L., & Nunes, J. B. C. (2017). Abordagem Qualitativa: estudo na pós-graduação em educação da Universidade Estadual do Ceará (2004–2014). Holos, 2, 174-189. Recuperado de https://doi.org/10.15628/holos.2017.4457.
Mendes, R. M., & Miskulin, R. G. S. (2017). A análise de conteúdo como uma metodologia. Cadernos de Pesquisa, 47(165), 1044-1066. Recuperado de https://doi.org/10.1590/198053143988.
Mussi, R. F. et al. (2019). Pesquisa Quantitativa e/ou Qualitativa: distanciamentos, aproximações e possibilidades. Revista Sustinere, 7(2), 414-430. Recuperado de https://doi.org/10.12957/sustinere.2019.41193.
Oliveira, C. M. (2017). O tutor e a tutoria em educação a distância (EaD): o que nos dizem as dissertações e teses brasileiras em uma década (2005 a 2015) de produção acadêmica? 200 f. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal de Minas Gerais, Faculdade de Educação. Recuperado de https://repositorio.ufmg.br/handle/1843/BUOS-B4YKVF.
Pimenta, S. G., & Franco, M. A. S. (2008). Pesquisa em educação-Possibilidades investigativas e formativas da pesquisa-ação-vol. II (vol. 2). Edições Loyola.
Pereira, G., & Ortigão, M. I. R. (2016). Pesquisa quantitativa em educação: algumas considerações. Periferia, 8(1), 66-79. Recuperado de https://doi.org/10.12957/periferia.2016.27341.
Prodanov, C. C. (2013). Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo: Feevale.
Sampieri, R., Collado, C., & Lucio, M. (2013). Metodologia de pesquisa. 5. ed. Porto Alegre: Penso.
Souza, K. R., & Kerbauy, M. T. M. (2017). Abordagem quanti-qualitativa: superação da dicotoamia quantitativa-qualitativa na pesquisa em educação. Educação e Filosofia, 31(61), 21-44. Recuperado de https://doi.org/10.14393/REVEDFIL.issn.0102-6801.v31n61a2017-p21a44.
Schiavini, J. M., & Garrido, I. (2018). Análise de Conteúdo, Discurso ou Conversa? Similaridades e Diferenças entre os Métodos de Análise Qualitativa. Revista ADM. MADE, 22(2), 01-12. Recuperado de http://periodicos.estacio.br/index.php/admmade/article/viewFile/5225/47965142.
Silva, D., Lopes, E. L., & Braga Junior, S. S. (2014). Pesquisa quantitativa: elementos, paradigmas e definições. Revista de Gestão e Secretariado, 5(1), 01-18. Recuperado de https://doi.org/10.7769/gesec.v5i1.297.
Silveira, C., & Miranda, A. C. G. (2019). Tendências das pesquisas da Educação do Campo a partir da análise de publicações nos anais do ENPEC. Revista Insignare Scientia-RIS, 2(2), 76-99. Recuperado de https://doi.org/10.36661/2595-4520.2019v2i2.10809.
Teixeira, P. M. M., & Megid Neto, J. (2017). Uma proposta de tipologia para pesquisas de natureza interventiva. Ciência & Educação (Bauru), 23(4), 1055-1076. Recuperado de https://doi.org/10.1590/1516-731320170040013.
Thomas, J.R., Nelson, J.K., & Silverman. (2012). Métodos de pesquisa em atividade física. 6. ed. São Paulo: Artmed.
Zanette, M. S. (2017). Pesquisa qualitativa no contexto da Educação no Brasil. Educar em Revista, (65), 149-166. Recuperado de https://doi.org/10.1590/0104-4060.47454.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Human Sciences Journal - RCH
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The publications of the Human Sciences Journal are registered under the Creative Commons Attribution CC-BY license.
1. The contents of the manuscripts are the exclusive responsibility of their author.
2. It is allowed the total or partial reproduction of manuscripts published in the journal, provided that the source is cited.
3. When submitting their manuscript to the Journal, the authors certify that they are of their own authorship and unpublished (not published in any digital or printed media).
4. The copyright of the articles published in the Journal are of the author, with first publication rights reserved for this journal.
5. For disclosure purposes, the Journal may replicate the works published in this journal in other media, such as social networks (Facebook, Academia.Edu, etc.).
6. The Journal is of public access, therefore, the authors who submit manuscripts agree that they are of free use.
7. In case of any illegality, fraud, or other attitude that puts in doubt the honesty of the publication, especially the practice of plagiarism, the manuscript will be automatically rejected.
8. If the manuscript has already been published, it will be immediately removed from the base of the Journal, its citation linked to the Journal will be prohibited and the cancellation of the referred publication shall be reported in the next issue of the one in which the article was published. In case of the procedure for the withdrawal of the paper the authors will be informed beforehand, being guaranteed the right to a broad defense.
9. The personal data provided by the authors will be used exclusively for the services provided by this publication and will not be made available for other purposes or to third parties.