FATPHOBIA IN THE SCHOOL SPACE
a historical-cultural analysis
DOI:
https://doi.org/10.32813/2179-1120.2021.v14.n1.a701Keywords:
Context School; Fatphobia; Historical-Cultural TheoryAbstract
Analyzing bodily perceptions over time, it is noted that these have undergone several transformations during the development of humanity. In view of this, this study aims to describe the historical trajectory of body perception until the emergence of prejudice called fatphobia that affects people considered overweight, specifically in the school context. The qualitative research is based on the bibliographic review, having as its guiding axis the Historical-Cultural Theory that understands man in his entirety, including his social relations. Fatphobia was considered is perceived as signs, giving negative meanings and meanings to the fat people, occurring in various social, professional, economic spheres, including the school, affecting mainly the female sex and the development of the psychic functions of the students.
Metrics
References
ARAÚJO, Lidiane Silva et. al. Discriminação baseada no peso: representações sociais de internautas sobre a gordofobia. Psicol. estud. Paraná, v. 23, p. 1-17, 2018.
BARBOSA, Maria Valéria; MILLER, Stela; MELO, Suely Amaral. Teoria histórico-cultural: questões fundamentais para a educação escolar. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2016.
BRASIL, Lei nº 10. 048, de 8 de novembro de 2000. Dá prioridade de atendimento às pessoas que especifica, e dá outras providências. Brasília, 2000.
BRASIL, Lei nº 13.185, de 6 de novembro de 2015. Institui o Programa de Combate à Intimidação Sistemática (Bullying). Brasília, 2015.
BRASIL, Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Pesquisa Nacional de Saúde Escolar: 2015. Rio de Janeiro, Brasil. p. 71, 2015.
CALDAS, Roseli Fernandes Lins; SOUZA, Marilene Proença Rebello. Recuperação escolar: uma análise crítica a partir da Psicologia Escolar. Revista Quadrimestral da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional. São Paulo, v. 18, n. 1, p. 17-25, 2014.
CARVALHO, Alexandra. Bittencourt. Representações e identidades de mulheres gordas em práticas midiáticas digitais: tensões entre vozes de resistência e vozes hegemônicas. 2018. Dissertação (Mestrado em Letras) - Universidade Federal de Viçosa. Viçosa, 2018.
COSMO, Norma Celiane; URT, Sônia da Cunha. As contribuições da psicologia da educação para a escola: um estudo da produção científica da ANPED e da ABRAPEE. InterMeio. Campo Grande, v. 15, n. 30, p. 183-201, jul/dez, 2009.
ELHAMMOUMI, Mohamed. O paradigma de pesquisa histórico-cultural de Vygotsky: a luta por uma nova psicologia. In: BARBOSA, Maria Valéria; MILLER, Stela; MELO Suely Amaral. (Orgs). Teoria histórico-cultural: questões fundamentais para a educação escolar. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2016.
FREITAS, Maria Tereza de Assunção. A pesquisa na perspectiva sócio-histórica: um diálogo entre paradigmas. 26ª Reunião Anual da Anped, 2003, Poços de Caldas. 26ª Reunião Anual da Anped. Novo Governo. Novas Políticas?: CD-ROM, v. 1. p. 1-14, 2003.
LEONTIEV, Alexis Nikolaevich. O desenvolvimento do psiquismo. Lisboa: Horizonte, 1978.
LOBMAN, Carrie. Três Dialéticas e Ambientes Sociais Terapêuticos de Aprendizagem. In: BARBOSA, Maria Valéria; MILLER, Stela; MELO Suely Amaral. (Orgs.). Teoria histórico-cultural: questões fundamentais para a educação escolar. S. A. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2016.
MARTINS, Lígia Maria. A internalização de signos como intermediação entre a psicologia histórico cultural e a pedagogia histórico-crítica. In BARBOSA, Maria Valéria; MILLER, Stela; MELO Suely Amaral. (Orgs.). Teoria histórico-cultural: questões fundamentais para a educação escolar. S. A. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2016.
MELO, Francisco Vicente Sales; FARIAS, Salomão Alencar de; KOVACS, Michelle Helena. Estereotipo e Estigmas de obesos em propagandas com apelos de humor. Organização e Sociedade. Salvador, v. 24, n. 81, p. 305- 324, abr./jun. 2017.
NÚÑEZ, Isauro Beltran. Vygotsky, Leontiev e Galperin: formação de conceitos e princípios didáticos. Brasília: Liber Livro, 2009.
PEREIRA, Bruna Barbosa; OLIVEIRA, Pedro Pinto de. Gordofobia, mocinha só magrinha: valores do corpo feminino nas telenovelas. INTERCON- Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação. São Paulo, 2016. Disponível em: portalintercom.org.br/anais/nacional2016/resumos/R11-1719-1.pdf. Acesso em: 24 jun. 2017.
PIATTI, Célia Beatriz; URT, Sônia da Cunha. As narrativas na pesquisa em educação: questões que suscitam. Revista Contrapontos. Itajaí, v. 14, n. 3, p. 464-478, out. 2014. Disponível em: https://siaiap32.univali.br/seer/index.php/rc/article/view/4762/3673. Acesso em: 04 abr. 2019.
RANGEL, Natália. Fonseca. Abreu. O ativismo gordo em campo: política, identidade e construção de significados. 2018. Dissertação (Mestrado em Sociologia Política) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis. 2018.
REBOLO, Flavinês; BUENO, Belmira Oliveira O bem-estar docente: limites e possibilidades para a felicidade do professor no trabalho. Acta Scientiarum. Education. Maringá, v. 36, n. 2, p. 323-331, 2014.
ROMANELLI, Nancy. A questão metodológica na produção Vigotskiana e a dialética marxista. Psicologia em Estudo. Maringá, v. 16, n. 2, p. 199-208. abr/jun. 2011. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/pe/v16n2/a03v16n2.pdf. Acesso em: 04 abr. 2019.
SAMPAIO, Flávia Alves. Gordofobia: as vozes da opressão no gênero piada. Campina Grande, 2018. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Letras - com habilitação em Língua Portuguesa) - Universidade Estadual da Paraíba, 2018.
SCUTTI, Carmen Sylvia. et al. O enfrentamento do adolescente obeso: a insatisfação com a imagem corporal e o bullying. Rev. Fac. Ciênc. Méd. Sorocaba, v. 16, n. 3, p. 130-133. 2014. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/RFCMS/article/view/15188. Acesso em:10 maio 2018.
SILVA, Milena Oliveira da. Corpo, cultura e obesidade: desenvolvimento de posicionamentos dinâmicos de si em mulheres submetidas à gastroplastia. 2017. Tese (Doutorado em Processos de desenvolvimento humano e saúde Instituição de Ensino) - Universidade de Brasília, Brasília, 2017.
SILVA, Karla Costa. et al. Bullying e depressão no contexto da adolescência: uma revisão sistemática. In: COUTINHO, Maria da Penha Lima. (org). A psicologia e sua interface com a saúde. João Pessoa: Editora IESP, 2017.
TULESKI, Silvana Calvo; CHAVES, Marta; LEITE, Hilusca Alves. (orgs). Materialismo histórico dialético como fundamento da psicologia histórico-cultural: método e metodologia de pesquisa. Maringá: Eduem, 2015.
URT, Sônia da Cunha; PEREIRA, Clarice Simão. Educação escolar e aprendizagem na sociedade capitalista. Educativa. Goiânia, v. 15, n. 2, p. 173-190, jul/dez, 2015.
VALIM, Claudinéia Cristina. Moda plus size em governamentalidade: (in)visibilidades sobre o corpo da mulher gorda na contemporaneidade brasileira. 2017. Dissertação (Mestrado em Letras) - Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2017.
VIGOTSKY, Lev Semenovich. LURIA, Alexander Romanovich. Estudos sobre a história do comportamento: o macaco, o primitivo e a criança. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996.
VIGOTSKY, Lev Semenovich. Pensamento e Linguagem. Trad. Nélson Jahr Garcia. Edição Ridendo Castigat Mores. 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Human Sciences Journal - RCH
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The publications of the Human Sciences Journal are registered under the Creative Commons Attribution CC-BY license.
1. The contents of the manuscripts are the exclusive responsibility of their author.
2. It is allowed the total or partial reproduction of manuscripts published in the journal, provided that the source is cited.
3. When submitting their manuscript to the Journal, the authors certify that they are of their own authorship and unpublished (not published in any digital or printed media).
4. The copyright of the articles published in the Journal are of the author, with first publication rights reserved for this journal.
5. For disclosure purposes, the Journal may replicate the works published in this journal in other media, such as social networks (Facebook, Academia.Edu, etc.).
6. The Journal is of public access, therefore, the authors who submit manuscripts agree that they are of free use.
7. In case of any illegality, fraud, or other attitude that puts in doubt the honesty of the publication, especially the practice of plagiarism, the manuscript will be automatically rejected.
8. If the manuscript has already been published, it will be immediately removed from the base of the Journal, its citation linked to the Journal will be prohibited and the cancellation of the referred publication shall be reported in the next issue of the one in which the article was published. In case of the procedure for the withdrawal of the paper the authors will be informed beforehand, being guaranteed the right to a broad defense.
9. The personal data provided by the authors will be used exclusively for the services provided by this publication and will not be made available for other purposes or to third parties.