EPISTEMOLOGICAL CONTRIBUTIONS TO INDIGENOUS SCHOOL EDUCATION
a geo-historical dialogue
DOI:
https://doi.org/10.32813/2179-1120.2021.v14.n1.a691Keywords:
Human Rights., Education, Epistemology, Geo-Historical, Indigenous People.Abstract
Considering the current conjecture about the issues of contemporary, this research sought to objectify epistemological reflections that would refer to the understanding of Indigenous School Education and human rights through a political-historical-geographical. Even with countless attempts supported by laws, resolutions, decrees and ordinances of the federal government, the school routine of indigenous schools has been little configured in spaces suitable for the teaching and learning process. In methodological terms, Andrello's (2010) light theoretical framework was used; Barbosa and Cunha (2018); Chauí (2000); Ianni (2000), Junior (2018) among other researchers that permeate indigenous and territorial issues. As a result, it was noticed that each year this population is decreasing and the representatives of international capital are entering their spaces, with a civilizing / developmentalist discourse, but that in fact has a totally exploratory nature of indigenous lands. Therefore, the research sought to contribute to the scientific field by resorting and analyzing documents, texts and, consequently, presenting the population and educational problems of these communities.
Metrics
References
ANDRELLO, G. Fazenda São Marcos: de próprio nacional a terra indígena In: BARBOSA, R. I.; MELO, V. F. (Org.) Roraima: homem, ambiente e ecologia. Boa Vista, FEMACT, 2010
ARANTES, Paulo Eduardo. Zero à esquerda. São Paulo, Conrad Editora do Brasil, 2004.
BARBOSA, Samuel. Usos da história na definição dos direitos territoriais indígenas no Brasil In: CUNHA, Manuela Carneiro da, BARBOSA, Samuel Rodriguez: Direito dos povos indígenas em disputa- Editora UNESP, SP 2018.
BECKER, B. K. Amazônia: geopolítica na virada do III milênio. 2. ed. Rio de Janeiro: Garamond, 2006.
BRASIL. Censo Escolar da Educação Básica/2018. Inep/MEC – Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Brasília, DF. 2018. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/documents/186968/484154/Censo+Escolar+da+educa%C3%A7%C3%A3o+B%C3%A1sica+2018+Caderno+de+Instru%C3%A7%C3%B5es/be4e0801-5181-4364-934d-bcaff5ce85ea?version=1.2 Acesso em: 17 de agosto de 2020
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil: promulgada em 5 de outubro de 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm Acesso em: 24 de agosto de 2020
BRASIL. Decreto no 8.072, de 20 de junho de 1910. Diário Official - 24/6/1910, Página 4788 (Publicação Original) Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/1910-1919/decreto-8072-20-junho-1910-504520-norma-pe.html Acesso em: 29 de agosto de 2020
BRASIL/MEC. Lei nº. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, DF: 20 de dezembro de 1996.
BRASIL. Lei Federal n. 6.001, de 19 de dezembro de 1973. Dispõe sobre O Estatuto do Índio. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L6001.htm. Acesso em: 14 de agosto de 2020
BRASIL. Lei nº 11.645, de 10 de março de 2008. Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, modificada pela Lei no 10.639, de 9 de janeiro de 2003, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da rede de ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-Brasileira e Indígena”. Diário Oficial da União, Brasília, 2018. Disponível em http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2008/Lei/L11645.htm Acesso em 10 de agosto de 2020
CHAGAS, Rodrigo Pereira. Octavio Ianni, Ditadura Militar e Amazônia. Revista Textos & Debates. Boa Vista, n.24, p. 79-106, referência 2014. Publicação 2015. Disponível em: https://revista.ufrr.br/textosedebates/article/view/2777/1548 Acesso em: 01 de setembro de 2020
CHAUÍ, Marilena. BRASIL: mito fundador e sociedade autoritária. São Paulo: Editora Fundação Perseu Abramo. Coleção História do Povo Brasileiro, 2000, 103 p.
CUNHA, Manuela Carneiro da; BARBOSA, Samuel Rodriguez. Direito dos povos indígenas em disputa. Editora UNESP, SP 2018.
DARDOT, Pierre e LAVAL, Christian. Comum: ensaio sobre a revolução XXI, 1.ed.- São Paulo: Boitempo, 2017.
FARAGE, N. Os Wapishana nas fontes escritas: histórico de um preconceito. In: BARBOSA, R. I.; FERREIRA, E. J. G.; CASTELLÓN, E. G. (Eds.) Homem, Ambiente e Ecologia no Estado de Roraima. Manaus: Editora INPA, 1997.
FERNANDES, Pádua. A proteção das terras indígenas no direito internacional: marco temporal, provincianismo constitucional e produção legal da ilegalidade in CUNHA, Manuela Carneiro da, BARBOSA, Samuel Rodriguez: Direito dos povos indígenas em disputa. Editora UNESP, SP 2018.
FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: Em três artigos que se completam. São Paulo: Cortez/Autores Associados, 1985.
GOLDESNSTEIN, Léa e SEABRA Manoel. Divisão territorial do trabalho e nova regionalização; Revista do Departamento de Geografia/USP, nº 1 p. 21-48,1982 Disponível em: http://www.revistas.usp.br/rdg/article/view/47065/50786 Acesso em: 21 de agosto de 2020
HARVEY, David. Os limites do capital. 1ª Ed. São Paulo: Boitempo, 2013.
HARVEY, David. O Novo Imperialismo. São Paulo: edições Loyola, 2004.
IANNI, Octavio. A ditadura do grande capital. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1981
IANNI, Octavio. O colapso do populismo no Brasil. Rio de Janeiro, Civilização Brasileira 1968
IANNI, Octavio. Sociologia da sociologia latino-americana. Rio de Janeiro, Civilização Brasileira, 1976
IANNI, Octavio. Tendências do pensamento brasileiro. Tempo Soc., São Paulo, v. 12, n. 2, p. 55-74, Nov. 2000 . Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S010320702000000200006&lng=en&nrm=iso Acesso em: 05 de agosto de 2020
IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Censo Demográfico. 2010. Disponível em: https://educa.ibge.gov.br/jovens/conheca-o-brasil/populacao/20506-indigenas.html Acesso em: 31 de agosto de 2020.
JUNIOR, João Mendes: Os indígenas do Brasil, seus direitos individuais e políticos in CUNHA, Manuela Carneiro da, BARBOSA, Samuel Rodriguez: Direito dos povos indígenas em disputa. - Editora UNESP, SP 2018.
KAYSER, Hartmut-Emanuel. Os direitos dos povos indígenas do Brasil: Desenvolvimento histórico e estágio atual. Porto Alegre, 2010.
LÊNIN, Vladimir Ilitch. Imperialismo: etapa superior do capitalismo; Campinas, SP. FE/UNICAMP, 2011.
MARINI, Ruy Mauro. Dialética da Dependência. Expressão Popular 2017. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/323440310_Dialetica_da_Dependencia Acesso em: 29 de agosto de 2020
MARX, Karl. O capital: critica da economia política: livro I: o processo de produção do capital; São Paulo: Boitempo, 2017a.
MARX, Karl. Os despossuídos: debates sobre a lei referente ao furto de madeira -1.ed.- São Paulo: Boitempo, 2017b.
OLIVEIRA, Francisco de. Critica á razão dualista a ornitorrinco. -1.ed.São Paulo, SP: Boitempo, 2013.
RICARDO, Beto; SANTILLI Marcio. Povos Indígenas, fronteiras e militares no estado democrático de direito. Revista Interesse Nacional, 2008. Disponível em: https://documentacao.socioambiental.org/noticias/anexo_noticia/14226_20100720_151706.pdf Acesso em: 18 de agosto de 2020.
SAMPAIO JUNIOR, Plinio de Arruda, Por que voltar a Lênin? Imperialismo, Barbárie e Revolução in LÊNIN, Vladimir Ilitch. Imperialismo: etapa superior do capitalismo. Campinas, SP. FE/UNICAMP, 2011
SANTILLI, P. Ocupação territorial Macuxi: aspectos históricos e políticos In: BARBOSA, R. I.; FERREIRA, E. J. G.; CASTELLÓN, E. G. (Eds.) Homem, Ambiente e Ecologia no Estado de Roraima. Manaus: Editora INPA, 1997.
SANTOS, Boa Ventura de Souza. A difícil democracia: reinventar as esquerdas. São Paulo; Boitempo, 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Human Sciences Journal - RCH

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The publications of the Human Sciences Journal are registered under the Creative Commons Attribution CC-BY license.
1. The contents of the manuscripts are the exclusive responsibility of their author.
2. It is allowed the total or partial reproduction of manuscripts published in the journal, provided that the source is cited.
3. When submitting their manuscript to the Journal, the authors certify that they are of their own authorship and unpublished (not published in any digital or printed media).
4. The copyright of the articles published in the Journal are of the author, with first publication rights reserved for this journal.
5. For disclosure purposes, the Journal may replicate the works published in this journal in other media, such as social networks (Facebook, Academia.Edu, etc.).
6. The Journal is of public access, therefore, the authors who submit manuscripts agree that they are of free use.
7. In case of any illegality, fraud, or other attitude that puts in doubt the honesty of the publication, especially the practice of plagiarism, the manuscript will be automatically rejected.
8. If the manuscript has already been published, it will be immediately removed from the base of the Journal, its citation linked to the Journal will be prohibited and the cancellation of the referred publication shall be reported in the next issue of the one in which the article was published. In case of the procedure for the withdrawal of the paper the authors will be informed beforehand, being guaranteed the right to a broad defense.
9. The personal data provided by the authors will be used exclusively for the services provided by this publication and will not be made available for other purposes or to third parties.