EPISTEMOLOGICAL CONTRIBUTIONS TO INDIGENOUS SCHOOL EDUCATION

a geo-historical dialogue

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32813/2179-1120.2021.v14.n1.a691

Keywords:

Human Rights., Education, Epistemology, Geo-Historical, Indigenous People.

Abstract

Considering the current conjecture about the issues of contemporary, this research sought to objectify epistemological reflections that would refer to the understanding of Indigenous School Education and human rights through a political-historical-geographical. Even with countless attempts supported by laws, resolutions, decrees and ordinances of the federal government, the school routine of indigenous schools has been little configured in spaces suitable for the teaching and learning process. In methodological terms, Andrello's (2010) light theoretical framework was used; Barbosa and Cunha (2018); Chauí (2000); Ianni (2000), Junior (2018) among other researchers that permeate indigenous and territorial issues. As a result, it was noticed that each year this population is decreasing and the representatives of international capital are entering their spaces, with a civilizing / developmentalist discourse, but that in fact has a totally exploratory nature of indigenous lands. Therefore, the research sought to contribute to the scientific field by resorting and analyzing documents, texts and, consequently, presenting the population and educational problems of these communities.

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Author Biographies

Wagner Feitosa Avelino, Faculdade de Americana e Secretaria Estadual de Educação de São Paulo

Mestre em Educação pela Unesp de Rio Claro. Especialização em História pela Unicamp. Especialização em Gestão Escolar pela Faculdade Net Work. Especialização em História do Brasil pelas Faculdades Integradas Simonsen. Graduação em História pela FEUC. Graduação em Pedagogia pela Faculdade da Aldeia de Carapicuíba. Especialização Institucional e Clinica em Neuropsicopedagogia pela FAEESP. Possui experiência como Coordenador Pedagógico na Educação Básica e Diretor Escolar. Atualmente é Professor Coordenador de Área de Ciências Humanas e de História no Programa de Ensino Integral pela Secretaria de Educação do Estado de São Paulo. No Ensino Superior é Professor III da Faculdade de Americana no Curso de Pedagogia, ministrando as Disciplinas de Fundamentos Teóricos e Metodológicos de História e Geografia; Educação de Jovens e Adultos, Avaliação na Educação Básica, História da Educação, Orientação de Estágio Supervisionado, Orientação de Trabalho de Conclusão de Curso e membro do NDE (Núcleo Docente Estruturante).

Tácio José Natal Raposo, Universidade Estadual de Campinas

Doutorando em Geografia pela Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP, Mestre em Geografia pela Universidade Federal de Roraima - UFRR (2015) e Máster en Educación: Planificación, Innovación y G - Universidad de Alcalá de Henares (2010), Especialista em Planejamento, Inovação e Gestão da Prática Educativa pela Universidade Gama Filho (2010). Especialista em Educação Internacional pela Universidad de Alcalá de Henares (2009), Especialista em Psicopedagogia pela Faculdade de Teologia de Boa Vista - RR (2009) e Graduado em Geografia pelo Centro Universitário de Votuporanga (2001).

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Published

2021-05-25

How to Cite

Avelino, W. F., & Raposo, T. J. N. (2021). EPISTEMOLOGICAL CONTRIBUTIONS TO INDIGENOUS SCHOOL EDUCATION: a geo-historical dialogue. Human Sciences Journal - RCH, 14(1). https://doi.org/10.32813/2179-1120.2021.v14.n1.a691

Issue

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Original Article