“TO NEVER FORGET”

human rights and the ressignification of school time

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32813/2179-1120.2021.v14.n1.a677

Keywords:

Human Rights and Education, Pedagogical Workshops, Teaching and student autonomy

Abstract

Discussing the issue of human rights in the current context is an urgent task that is imposed on the school, space, which, at the same time that materializes existing problems in society, has the possibility of problematizing them and building criticisms and social changes. This article aims to reflect on an experience of human rights education lived in a state school located in Baixada Fluminense. The experience originated from an initiative by the State Secretariat of Education Rio de Janeiro (SEEDUC/RJ) for the entire state network and materialized in a process of building autonomy, both from the school that prepared its proposal, and from its students, who participated in the entire process. It is, therefore, a reflection on the power of pedagogical workshops carried out based on axes anchored in the school's daily life and negotiated with students.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Tiago Dionisio da Silva, Professor da SEEDUC/RJ e doutorando em educação do PPGEduc/UFRRJ

Professor da SEEDUC/RJ e doutorando em educação do PPGEduc/UFRRJ.

Nilcelio Sacramento de Sousa, Professor da SME de Mairi/BA e doutorando em educação do PPGE/UFF

Doutorando em Educação, área de concentração: Estudos do Cotidiano e da Educação Popular pela Universidade Federal Fluminense (UFF). Mestre em Educação e Diversidade pela Universidade do Estado da Bahia (UNEB). Professor da Rede Municipal de Ensino de Mairi/Bahia. Membro dos Grupos de Pesquisa: Diversidade Sexual na Educação e na Escola: estado da arte (UFF), Políticas do Corpo e Diferenças (UFPel) e Práticas Educativas e Formação de Professores (UNIRIO). Atua principalmente nos seguintes temas: formação docente continuada, diferença, gênero, sexualidades e currículo/s.

Adenir Carvalho Rodrigues , Professor da Rede Estadual de Educação da Bahia e Municipal de Bonito/BA

Mestre em Educação e Diversidade pela Universidade do Estado da Bahia (UNEB). Especialização em Educação de Jovens e Adultos pela Universidade Cândido Mendes (2015). Especialista em Filosofia Clínica pela Faculdade Itecne de Cascavel (2012), Graduado em Filosofia pela Faculdade João Calvino (2010). Graduado em História pela UNEB (2014). Professor da Rede Estadual de Educação da Bahia e Municipal da cidade do Bonito/Ba. Atuação na Educação Privada Superior com os sequintes temas: Formação continuada; Avaliação, Filosofia e História da Educação.

References

ANDRADE, Marcelo. É a educação um direito humano? Por quê? In: SACAVANI, Suzana e CANDAU, Vera. Educação em direitos humanos: temas, questões e propostas. Petropolis , DP et All editora, 2008.

BOBBIO, Norberto. A era dos direitos. Rio de Janeiro: Elsevier, 2004.

BRANDÃO, Carlos Rodrigues. O que é educação. 2. Ed. São Paulo: Brasiliense, 1981 (Coleção Primeiros Passos).

CAETANO, Marcio Rodrigo Vale; GOULART, Treyce Ellen Silva; SILVA, Marlon Silveira da. Ensaios sobre a heteronormatividade: Modos curriculares de aprendizagem das sexualidades e do gênero. Atos de Pesquisa em Educação (FURB), v. 11, n. 2, p. 634-655, 2016.

CANDAU, Vera Maria Ferrão. Oficinas Pedagógicas de Direitos Humanos. 5 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2003. 125p.

______. Educação em direitos humanos e a formação de professores/as. In: SACAVANI, Suzana; CANDAU, Vera Maria. Educação em direitos humanos: temas, questões e propostas. Petropolis, DP et All editora, 2008.

CORRÊA, Guilherme et al. Pedagogia Libertária: Experiências Hoje. Editora Imaginário, 2000.

DAMIANI, Amélia Luísa. O lugar e a produção do cotidiano. In: CARLOS, A F. A. Novos Caminhos da Geografia. São Paulo: Contexto, 1999. pp.161-172

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 2 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1975.

______. Educação e Mudança. 12 ed. São Paulo: Paz e Terra, 1976.

______. Extensão ou comunicação? 7. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.

______. Criando métodos de pesquisa alternativa. In: BRANDÃO, Carlos Rodrigues (org.). Pesquisa Participante. São Paulo: Brasiliense, 1981, p. 34-41.

______. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 4 ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

______. A educação na cidade. 4 ed. São Paulo: Cortez, 2000.

______. Educação de adultos: algumas reflexões. In: GADOTTI, M., ROMÃO, J. E. (orgs). Educação de adultos: teoria, prática e proposta. 4. ed. São Paulo: Cortez/Instituto Paulo Freire, 2001.

______. Pedagogia do Oprimido. 41 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.

GARCIA, Bruna Pinotti; LAZARI, Rafael José Nadim de. Manual de direitos humanos. Salvador: JusPodivm, 2014.

HOOKS, bell. O feminismo é para todo mundo: políticas arrebatadoras. 6° ed., Rio de Janeiro: Rosa dos tempos, 2019a.

________. Erguer a voz: pensar como feminista, pensar como negra. São Paulo: Elefante, 2019b.

LOURO, Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós-estruturalista. 16. ed. 5. reimp. Petrópolis, RJ: Vozes, 2017.

KANT, Immanuel. A metafísica dos costumes. Bauru: Edipro, 2003.

MBEMBE, Achille. Necropolítica, biopoder, soberania, estado de exceção, política de morte. 3 ed. São Paulo.2018.

PONTUSCHKA, Nídia Nacib. A geografia: pesquisa e ensino. In: CARLOS, A F. A. Novos Caminhos da Geografia. São Paulo: Contexto, 1999.pp.111-142

RANGEL, Mary. Diversidade: um compromisso pedagógico da escola. Rio de Janeiro: Wak Editora, 2017.

RIBEIRO, Djamila. Pequeno manual antirracista. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

SANTOS, Milton. Ser negro no Brasil hoje: ética, enviesada da sociedade branca desvia enfrentamento do problema negro. Folha de São Paulo, 2000.

VIEIRA, Elaine; VALQUIND, Lea. “Oficinas de Ensino: O quê? Por quê? Como?”. 4 ed. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2002.

Published

2021-03-09

How to Cite

Silva, T. D. da, Sousa, N. S. de ., & Rodrigues , A. C. (2021). “TO NEVER FORGET”: human rights and the ressignification of school time. Human Sciences Journal - RCH, 14(1). https://doi.org/10.32813/2179-1120.2021.v14.n1.a677

Issue

Section

Original Article