“TO NEVER FORGET”
human rights and the ressignification of school time
DOI:
https://doi.org/10.32813/2179-1120.2021.v14.n1.a677Keywords:
Human Rights and Education, Pedagogical Workshops, Teaching and student autonomyAbstract
Discussing the issue of human rights in the current context is an urgent task that is imposed on the school, space, which, at the same time that materializes existing problems in society, has the possibility of problematizing them and building criticisms and social changes. This article aims to reflect on an experience of human rights education lived in a state school located in Baixada Fluminense. The experience originated from an initiative by the State Secretariat of Education Rio de Janeiro (SEEDUC/RJ) for the entire state network and materialized in a process of building autonomy, both from the school that prepared its proposal, and from its students, who participated in the entire process. It is, therefore, a reflection on the power of pedagogical workshops carried out based on axes anchored in the school's daily life and negotiated with students.
Metrics
References
ANDRADE, Marcelo. É a educação um direito humano? Por quê? In: SACAVANI, Suzana e CANDAU, Vera. Educação em direitos humanos: temas, questões e propostas. Petropolis , DP et All editora, 2008.
BOBBIO, Norberto. A era dos direitos. Rio de Janeiro: Elsevier, 2004.
BRANDÃO, Carlos Rodrigues. O que é educação. 2. Ed. São Paulo: Brasiliense, 1981 (Coleção Primeiros Passos).
CAETANO, Marcio Rodrigo Vale; GOULART, Treyce Ellen Silva; SILVA, Marlon Silveira da. Ensaios sobre a heteronormatividade: Modos curriculares de aprendizagem das sexualidades e do gênero. Atos de Pesquisa em Educação (FURB), v. 11, n. 2, p. 634-655, 2016.
CANDAU, Vera Maria Ferrão. Oficinas Pedagógicas de Direitos Humanos. 5 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2003. 125p.
______. Educação em direitos humanos e a formação de professores/as. In: SACAVANI, Suzana; CANDAU, Vera Maria. Educação em direitos humanos: temas, questões e propostas. Petropolis, DP et All editora, 2008.
CORRÊA, Guilherme et al. Pedagogia Libertária: Experiências Hoje. Editora Imaginário, 2000.
DAMIANI, Amélia Luísa. O lugar e a produção do cotidiano. In: CARLOS, A F. A. Novos Caminhos da Geografia. São Paulo: Contexto, 1999. pp.161-172
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 2 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1975.
______. Educação e Mudança. 12 ed. São Paulo: Paz e Terra, 1976.
______. Extensão ou comunicação? 7. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.
______. Criando métodos de pesquisa alternativa. In: BRANDÃO, Carlos Rodrigues (org.). Pesquisa Participante. São Paulo: Brasiliense, 1981, p. 34-41.
______. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 4 ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
______. A educação na cidade. 4 ed. São Paulo: Cortez, 2000.
______. Educação de adultos: algumas reflexões. In: GADOTTI, M., ROMÃO, J. E. (orgs). Educação de adultos: teoria, prática e proposta. 4. ed. São Paulo: Cortez/Instituto Paulo Freire, 2001.
______. Pedagogia do Oprimido. 41 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.
GARCIA, Bruna Pinotti; LAZARI, Rafael José Nadim de. Manual de direitos humanos. Salvador: JusPodivm, 2014.
HOOKS, bell. O feminismo é para todo mundo: políticas arrebatadoras. 6° ed., Rio de Janeiro: Rosa dos tempos, 2019a.
________. Erguer a voz: pensar como feminista, pensar como negra. São Paulo: Elefante, 2019b.
LOURO, Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós-estruturalista. 16. ed. 5. reimp. Petrópolis, RJ: Vozes, 2017.
KANT, Immanuel. A metafísica dos costumes. Bauru: Edipro, 2003.
MBEMBE, Achille. Necropolítica, biopoder, soberania, estado de exceção, política de morte. 3 ed. São Paulo.2018.
PONTUSCHKA, Nídia Nacib. A geografia: pesquisa e ensino. In: CARLOS, A F. A. Novos Caminhos da Geografia. São Paulo: Contexto, 1999.pp.111-142
RANGEL, Mary. Diversidade: um compromisso pedagógico da escola. Rio de Janeiro: Wak Editora, 2017.
RIBEIRO, Djamila. Pequeno manual antirracista. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.
SANTOS, Milton. Ser negro no Brasil hoje: ética, enviesada da sociedade branca desvia enfrentamento do problema negro. Folha de São Paulo, 2000.
VIEIRA, Elaine; VALQUIND, Lea. “Oficinas de Ensino: O quê? Por quê? Como?”. 4 ed. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Human Sciences Journal - RCH
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The publications of the Human Sciences Journal are registered under the Creative Commons Attribution CC-BY license.
1. The contents of the manuscripts are the exclusive responsibility of their author.
2. It is allowed the total or partial reproduction of manuscripts published in the journal, provided that the source is cited.
3. When submitting their manuscript to the Journal, the authors certify that they are of their own authorship and unpublished (not published in any digital or printed media).
4. The copyright of the articles published in the Journal are of the author, with first publication rights reserved for this journal.
5. For disclosure purposes, the Journal may replicate the works published in this journal in other media, such as social networks (Facebook, Academia.Edu, etc.).
6. The Journal is of public access, therefore, the authors who submit manuscripts agree that they are of free use.
7. In case of any illegality, fraud, or other attitude that puts in doubt the honesty of the publication, especially the practice of plagiarism, the manuscript will be automatically rejected.
8. If the manuscript has already been published, it will be immediately removed from the base of the Journal, its citation linked to the Journal will be prohibited and the cancellation of the referred publication shall be reported in the next issue of the one in which the article was published. In case of the procedure for the withdrawal of the paper the authors will be informed beforehand, being guaranteed the right to a broad defense.
9. The personal data provided by the authors will be used exclusively for the services provided by this publication and will not be made available for other purposes or to third parties.