DIALOGUES ON TEACHING IN PSYCHOLOGY IN THE FRAMEWORK OF LICENSING IN THE STATE OF RIO DE JANEIRO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32813/2179-1120.2021.v14.n1.a628

Keywords:

Teacher Training, Psychology Teaching, Licenciatura

Abstract

The present study discussed the trajectory of the training of teachers of psychology in the scope of the degree, from Law 4119/62 that regulated courses for this purpose, up to the latest National Curricular Guidelines - DCN’s. It problematized the way that the formation of a psychology teacher has been built in the State of Rio de Janeiro, as well as its public policies and offers of the degree modality. Its methodological strategy was the analysis of documents in the field of psychology, considered important for this path and the curricula currently offered. In this beautiful time, 35 government documents and representative entities were selected, selected for the relevance of their contribution to the study, being the law that regulates the profession of psychology in the country, all the existing National Curriculum Guidelines and 31 curricula of the HEIs that offer the course in the state. In this path, we can still see similarities in the current place of the degree, with all the historical struggle of teacher training, still being a secondary place in the organization of the disciplines to the detriment of the bachelor's degree, followed by the little offer. The struggle to build the identity of this professional is still present, even in the understanding of his field of work. Signaling the need to turn attention to the place of research on the undergraduate degree, his field of knowledge and intertwining with didactic and methodological issues, seeking to recognize the knowledge and profession of the teacher, reflect on the degree of psychology with an area that comes to contribute enormously, meeting the Brazilian needs.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Diôgo Fagundes Pereira, Faculdade Arthur Sá Earp Neto - FASE

Psicólogo Clínico e Pedagogo, especialista em Neuropscologia, Mestre em Psicologia e Doutorando em Educação. Professor da Graduação em Psicologia da Faculdade Arthur Sá Earp Neto – Fase – Petrópolis-RJ

References

ANTUNES, Mitsuko Aparecida Makino. Psicologia Escolar e Educacional: história, compromissos e perspectivas. Psicologia Escolar e Educacional, v. 12, n. 2, p. 469-475, 2008.

ALMEIDA, P. C. A. Os saberes necessários à docência no contexto das reformas para a formação de professores: o caso da psicologia da educação. 2005. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2005.

CANDAU, V. M. Formação continuada de professores: tendências atuais. In: REALI, M. de M.; MIZUKAMI, M. da G. N. (Org.). Formação de professores: tendências atuais. São Carlos: EdUSFCar, 2007. p. 139-152.

CAPARROZ, A. A. A psicologia da educação e os cursos de licenciatura nas faculdades particulares do município de São Paulo. 1992. Dissertação (Mestrado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. São Paulo

CELANI, M. A. A. A educação continuada do professor. SBPC Ciência e Cultura, São Paulo, v. 40, n. 2, p. 158-163, fev. 1998.

CURY, Bruno Morais; NETO, João Leite Ferreira. Do Currículo Mínimo às Diretrizes Curriculares: os estágios na formação do psicólogo. Psicologia em Revista, v. 20, n. 3, p. 494-512, 2014.

ESTRELA, M. T. A formação contínua entre a teoria e a prática. In: FERREIRA, N. S. C. (Org.). Formação continuada e gestão da educação. São Paulo: Cortez, 2006. p. 43-64.

FINI, L. D. T. A situacionalidade da psicologia educacional: adolescência nos cursos de licenciatura da Unicamp. 1987. Tese (Doutorado). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. São Paulo.

GATTI, B. A. A estrutura das licenciaturas: problemas antigos, alternativas e papel da psicologia da educação. Psicologia da Educação. São Paulo, n.1, p.9-29.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2010.

IMBERNÓN, F. Formação continuada de professores. Porto Alegre: Artmed, 2010.

MARCELO, C. Formação de professores: para uma mudança educativa. Porto: Porto Editora, 2013.

MAZZANTE, Fernanda Pinheiro. O currículo escolar nas leis 5692/71 e 9394/96: questões teóricas e de história. Revista História da Educação, v. 9, n. 18, p. 71-81, 2005.

MONTENEGRO, M. E. A psicologia educacional nas licenciaturas no estado de Goiás. 1987. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas.

NÓVOA, A. (Coord.). Os professores e a sua formação. Lisboa: Publicações Dom Quixote, 1995.

SAUL, Ana Maria; SAUL, Alexandre. Contribuições de Paulo Freire para a formação de educadores: fundamentos e práticas de um paradigma contra-hegemônico. Educar em Revista, n. 61, p. 19-36, 2016.

SCHEIBE, Leda. Formação de professores no Brasil: a herança histórica. Retratos da Escola, v. 2, n. 2/3, 2012.

ANTUNES, Mitsuko Aparecida Makino. A psicologia no Brasil no século XX: desenvolvimento científico e profissional. História da Psicologia no Brasil: novos estudos, p. 109-152, 2004.

PEREIRA, Fernanda Martins; PEREIRA NETO, André. O psicólogo no Brasil: notas sobre seu processo de profissionalização. Psicologia em estudo, v. 8, n. 2, p. 19-27, 2003.

BRASIL. Ministério da Educação, Conselho Nacional de Educação/ Câmara de Educação Superior (2004). Parecer 0062/2004, aprovado em 19/02/2004, fixa as Diretrizes Curriculares Nacionais para os cursos de graduação em Psicologia. Brasília.

BRASIL. Ministério da Educação, Conselho Nacional de Educação/ Câmara de Educação Superior. (2011). Resolução CNE N° 5/2011, aprovado em 15/03/2011, fixa as Diretrizes Curriculares Nacionais para os cursos de graduação em Psicologia. Brasília.

SOUZA, Marilene Proença Rebello de; FACCI, Marilda Gonçalves Dias; SILVA, Silvia Maria Cintra da. EDITORIAL 22.1-Sobre as Diretrizes Curriculares Nacionais para os cursos de graduação em Psicologia. Psicologia Escolar e Educacional, v. 22, n. 1, p. 13-16, 2018.

Published

2021-01-26

How to Cite

Fagundes Pereira, D. (2021). DIALOGUES ON TEACHING IN PSYCHOLOGY IN THE FRAMEWORK OF LICENSING IN THE STATE OF RIO DE JANEIRO. Human Sciences Journal - RCH, 14(1). https://doi.org/10.32813/2179-1120.2021.v14.n1.a628

Issue

Section

Original Article