DIALOGUES ON TEACHING IN PSYCHOLOGY IN THE FRAMEWORK OF LICENSING IN THE STATE OF RIO DE JANEIRO
DOI:
https://doi.org/10.32813/2179-1120.2021.v14.n1.a628Keywords:
Teacher Training, Psychology Teaching, LicenciaturaAbstract
The present study discussed the trajectory of the training of teachers of psychology in the scope of the degree, from Law 4119/62 that regulated courses for this purpose, up to the latest National Curricular Guidelines - DCN’s. It problematized the way that the formation of a psychology teacher has been built in the State of Rio de Janeiro, as well as its public policies and offers of the degree modality. Its methodological strategy was the analysis of documents in the field of psychology, considered important for this path and the curricula currently offered. In this beautiful time, 35 government documents and representative entities were selected, selected for the relevance of their contribution to the study, being the law that regulates the profession of psychology in the country, all the existing National Curriculum Guidelines and 31 curricula of the HEIs that offer the course in the state. In this path, we can still see similarities in the current place of the degree, with all the historical struggle of teacher training, still being a secondary place in the organization of the disciplines to the detriment of the bachelor's degree, followed by the little offer. The struggle to build the identity of this professional is still present, even in the understanding of his field of work. Signaling the need to turn attention to the place of research on the undergraduate degree, his field of knowledge and intertwining with didactic and methodological issues, seeking to recognize the knowledge and profession of the teacher, reflect on the degree of psychology with an area that comes to contribute enormously, meeting the Brazilian needs.
Metrics
References
ANTUNES, Mitsuko Aparecida Makino. Psicologia Escolar e Educacional: história, compromissos e perspectivas. Psicologia Escolar e Educacional, v. 12, n. 2, p. 469-475, 2008.
ALMEIDA, P. C. A. Os saberes necessários à docência no contexto das reformas para a formação de professores: o caso da psicologia da educação. 2005. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2005.
CANDAU, V. M. Formação continuada de professores: tendências atuais. In: REALI, M. de M.; MIZUKAMI, M. da G. N. (Org.). Formação de professores: tendências atuais. São Carlos: EdUSFCar, 2007. p. 139-152.
CAPARROZ, A. A. A psicologia da educação e os cursos de licenciatura nas faculdades particulares do município de São Paulo. 1992. Dissertação (Mestrado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. São Paulo
CELANI, M. A. A. A educação continuada do professor. SBPC Ciência e Cultura, São Paulo, v. 40, n. 2, p. 158-163, fev. 1998.
CURY, Bruno Morais; NETO, João Leite Ferreira. Do Currículo Mínimo às Diretrizes Curriculares: os estágios na formação do psicólogo. Psicologia em Revista, v. 20, n. 3, p. 494-512, 2014.
ESTRELA, M. T. A formação contínua entre a teoria e a prática. In: FERREIRA, N. S. C. (Org.). Formação continuada e gestão da educação. São Paulo: Cortez, 2006. p. 43-64.
FINI, L. D. T. A situacionalidade da psicologia educacional: adolescência nos cursos de licenciatura da Unicamp. 1987. Tese (Doutorado). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. São Paulo.
GATTI, B. A. A estrutura das licenciaturas: problemas antigos, alternativas e papel da psicologia da educação. Psicologia da Educação. São Paulo, n.1, p.9-29.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2010.
IMBERNÓN, F. Formação continuada de professores. Porto Alegre: Artmed, 2010.
MARCELO, C. Formação de professores: para uma mudança educativa. Porto: Porto Editora, 2013.
MAZZANTE, Fernanda Pinheiro. O currículo escolar nas leis 5692/71 e 9394/96: questões teóricas e de história. Revista História da Educação, v. 9, n. 18, p. 71-81, 2005.
MONTENEGRO, M. E. A psicologia educacional nas licenciaturas no estado de Goiás. 1987. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas.
NÓVOA, A. (Coord.). Os professores e a sua formação. Lisboa: Publicações Dom Quixote, 1995.
SAUL, Ana Maria; SAUL, Alexandre. Contribuições de Paulo Freire para a formação de educadores: fundamentos e práticas de um paradigma contra-hegemônico. Educar em Revista, n. 61, p. 19-36, 2016.
SCHEIBE, Leda. Formação de professores no Brasil: a herança histórica. Retratos da Escola, v. 2, n. 2/3, 2012.
ANTUNES, Mitsuko Aparecida Makino. A psicologia no Brasil no século XX: desenvolvimento científico e profissional. História da Psicologia no Brasil: novos estudos, p. 109-152, 2004.
PEREIRA, Fernanda Martins; PEREIRA NETO, André. O psicólogo no Brasil: notas sobre seu processo de profissionalização. Psicologia em estudo, v. 8, n. 2, p. 19-27, 2003.
BRASIL. Ministério da Educação, Conselho Nacional de Educação/ Câmara de Educação Superior (2004). Parecer 0062/2004, aprovado em 19/02/2004, fixa as Diretrizes Curriculares Nacionais para os cursos de graduação em Psicologia. Brasília.
BRASIL. Ministério da Educação, Conselho Nacional de Educação/ Câmara de Educação Superior. (2011). Resolução CNE N° 5/2011, aprovado em 15/03/2011, fixa as Diretrizes Curriculares Nacionais para os cursos de graduação em Psicologia. Brasília.
SOUZA, Marilene Proença Rebello de; FACCI, Marilda Gonçalves Dias; SILVA, Silvia Maria Cintra da. EDITORIAL 22.1-Sobre as Diretrizes Curriculares Nacionais para os cursos de graduação em Psicologia. Psicologia Escolar e Educacional, v. 22, n. 1, p. 13-16, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Human Sciences Journal - RCH
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The publications of the Human Sciences Journal are registered under the Creative Commons Attribution CC-BY license.
1. The contents of the manuscripts are the exclusive responsibility of their author.
2. It is allowed the total or partial reproduction of manuscripts published in the journal, provided that the source is cited.
3. When submitting their manuscript to the Journal, the authors certify that they are of their own authorship and unpublished (not published in any digital or printed media).
4. The copyright of the articles published in the Journal are of the author, with first publication rights reserved for this journal.
5. For disclosure purposes, the Journal may replicate the works published in this journal in other media, such as social networks (Facebook, Academia.Edu, etc.).
6. The Journal is of public access, therefore, the authors who submit manuscripts agree that they are of free use.
7. In case of any illegality, fraud, or other attitude that puts in doubt the honesty of the publication, especially the practice of plagiarism, the manuscript will be automatically rejected.
8. If the manuscript has already been published, it will be immediately removed from the base of the Journal, its citation linked to the Journal will be prohibited and the cancellation of the referred publication shall be reported in the next issue of the one in which the article was published. In case of the procedure for the withdrawal of the paper the authors will be informed beforehand, being guaranteed the right to a broad defense.
9. The personal data provided by the authors will be used exclusively for the services provided by this publication and will not be made available for other purposes or to third parties.