Pedagogical vegetable gardens: analysis of articles published in periodicals and congresses

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32813/2179-1120.2021.v14.n1.a613

Keywords:

School vegetable garden, Human development, Nutrition education

Abstract

It was carried out a survey of scientific articles that approached researches focusing on the development of vegetable gardens at schools and with the main objective of analyzing your pedagogical contribution. In order to contribute to this mapping, articles published at conferences and the following newspapers were consulted: Revista Brasileira de Agroecologia, Revista Pesquisa em Educação Ambiental; Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; Investigações em Educação e Ciências; Ciência e Educação; Revista Eletrônica de Extensão; Revista Educação Ambiental em Ação; Revista Eletrônica do Mestrado Profissional Ensino, Saúde e Ambiente; Ensino, Saúde e Ambiente e Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias from the use of the search bars for the period from 2013 to 2018 together with the terms "school garden", "food education" and "nutritional education". Based on the readings, the articles highlight the relevance of inserting vegetable gardens into school environment, since this is a possibility for the development of several pedagogical activities, the theory and practice of contextualized training, the auxiliary teaching- learning process and the close orientation of the promotion of collective and cooperative work among the social agents involved.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Giovanna Lins, Universidade Federal do ABC

Estudante do Bacharelado em Ciência e Tecnologia simultâneo à Ciências Biológicas pela Universidade Federal do ABC

References

ARAÚJO, Jaqueline Cerqueira de; FERRAZ, Mariana Sell de Miranda; SPOLAOR, Fernanda Antunes; RODRIGUES, Angélica Cosenza. Mapeando as hortas escolares na rede pública estadual de Juiz de Fora, MG. In: Encontro Pesquisa em Educação Ambiental, In: Juiz de Fora, MG - 13 a 16 de agosto de 2017. Disponível em: <http://epea.tmp.br/epea2017_anais/pdfs/plenary/0195.pdf1>. Acesso em: 18 jun. 2018.
Brasil. MEC/Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação. História da Merenda Escolar - 1954 a 2001. Brasília: FNDE.
BRAGATO, Mirele et al. A água e a saúde no meio rural. Educação ambiental nas escolas. Expressa Extensão, [s.l.], v. 23, n. 1, p.74-82, 15 fev. 2018. Universidade Federal de Pelotas.
CASADEI, Leonardo de Oliveira et al. HORTA ESCOLAR: UMA PRÁTICA SUSTENTÁVEL A SER APLICADA. UNISANTA Humanitas, [S.l.], v. 5, n. 2, p. 174-185, jan. 2016. Disponível em:
<http://www.periodicos.unisanta.br/index.php/hum/article/download/684/736>. Acesso em: 23 jun. 2018.
COELHO, Denise Eugenia Pereira; BÓGUS, Cláudia Maria. Vivências de plantar e comer: a horta escolar como prática educativa, sob a perspectiva dos educadores. Saúde e Sociedade, [s.l.], v. 25, n. 3, p.761-770, set. 2016. FapUNIFESP (SciELO).
CRIBB, Sandra Lucia de Souza Pinto. Educação Ambiental através da horta escolar: algumas possibilidades. Educação Ambiental em Ação, Novo Hamburgo, v. 16, n. 62, p.1-1, 28 jan. 2018. Disponível em: <http://revistaea.org/artigo.php?idartigo=2984>. Acesso em: 20 jun. 2018.
CUNHA, Vanessa Tainara da et al. Horta na Escola: Uma Forma Didática de Trabalhar a Sustentabilidade. Revista Ibero?Americana de Ciências Ambientais, Aquidabã, v. 5, n. 2, p. 39- 48, jun. 2014. Disponível em: <http://sustenere.co/journals/index.php/rica/article/view/SPC2179-6858.2014.002.0004>. Acesso em: 23 jun. 2018.
DA COSTA, Carlos Antônio Gonçalves; SOUZA, José Thyago Aires; PEREIRA, Daniel Duarte. Horta Escolar: Alternativa para Promover Educação Ambiental e Desenvolvimento Sustentável no Cariri Paraibano. Polêmica, Gurjão - PB, v. 15, n. 3, p. 01-09, out. 2015. Universidade de Estado do Rio de Janeiro. Disponível em: <http://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/polemica/article/view/19350>. Acesso em: 20 jun. 2018.
ENO, Élen Gomes de Jesus; DE LUNA, Renata Raimundo; LIMA, Renato Abreu. Horta na escola: incentivo ao cultivo e a interação com o meio ambiente. Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental, Santa Maria, v. 19, n. 1, p. 248-253, abr. 2015. Disponível em: <https://periodicos.ufsm.br/reget/article/viewFile/19538/pdf>. Acesso em: 20 jun. 2018.
FERREIRA, Naama Pegado; DA COSTA, Ivaneide Alves Soares; DA SILVA, Clécio Danilo Dias. Atividades educacionais ambientais no ensino de ciências na educação básica. In: XI Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, In: Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, SC – 3 a 6 de julho de 2017. Disponível em: < http://www.abrapecnet.org.br/enpec/xi-enpec/anais/resumos/R0619-1.html>. Acesso: 18 jun. 2018.
GALLO, Sílvio. Transversalidade e educação: pensando uma educação não-disciplinar. In: ALVES, Nilda.; GARCIA, Regina Leite. (orgs.) O Sentido da Escola. Rio de Janeiro: DP&A, 2000. Disponível em: < http://www.lite.fe.unicamp.br/papet/2003/ep403/transversalidade_e_educacao.htm>. Acesso em: 19 jun. 2018.
KATAOKA, Adriana Massaê; AFFONSO, Ana Lucia Suriani SANTOS, Mirieli dos. Horta vertical como alternativa metodológica para inserção da educação ambiental no contexto escolar. Educação Ambiental em Ação, Novo Hamburgo, v. 16, n. 62, p.1-1, 28 jan. 2018. Disponível em: <http://revistaea.org/artigo.php?idartigo=3034>. Acesso em: 20 jun. 2018.
LIMA, Geyse Maria Machado; CONDE SOBRINHO, Wilson Amaro Moreira; SOUZA JUNIOR, José Itabirici de. Educação ambiental e implantação de horta escolar. Cadernos de Agroecologia, [S.l.], v. 10, n. 3, mar. 2016. ISSN 2236-7934. Disponível em: <http://revistas.aba-agroecologia.org.br/index.php/cad/article/view/20067>. Acesso em: 18 jun. 2018.
MANTELLI, Jussara et al. Horta escolar e agroecologia. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE AGROECOLOGIA, Não use números Romanos ou letras, use somente números Arábicos., 2013, Porto Alegre. Resumos do VIII Congresso Brasileiro de Agroecologia. Porto Alegre, Rs: Cadernos de Agroecologia, 2013. v. 2, p. 1 - 5. Disponível em: <http://revistas.aba-agroecologia.org.br/index.php/cad/article/view/13465/9921>. Acesso em: 09 dez. 2018.
MEGID NETO, Jorge. Tendências da pesquisa acadêmica sobre o ensino de Ciências no nível fundamental. 1999. 365 f. Tese (Doutorado) - Curso de Física, Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas/SP, 1999.
MICHALICHEN, Kelly Cristiane et al. A Horta Escolar num Contexto de Educação Alimentar e Nutricional em uma Escola Pública. Rev. Aten. Saúde, São Caetano do Sul, v. 16, n. 55, p. 14-20, mar. 2018. USCS Universidade Municipal de São Caetano do Sul. Disponível em: <http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_ciencias_saude/article/view/4893>. Acesso em: 19 jun. 2018.
PARMER, Sondra M. et al. School Gardens: An Experiential Learning Approach for a Nutrition Education Program to Increase Fruit and Vegetable Knowledge, Preference, and Consumption among Second-grade Students. Journal Of Nutrition Education And Behavior, [s.l.], v. 41, n. 3, p.212-217, maio 2009. Elsevier BV.
PEREIRA, Tamara de Souza; PEREIRA, Rafaela Corrêa; ANGELIS-PEREIRA, Michel Cardoso de. Influência de intervenções educativas no conhecimento sobre alimentação e nutrição de adolescentes de uma escola pública. Ciência & Saúde Coletiva, [s.l.], v. 22, n. 2, p.427-435, fev. 2017. FapUNIFESP (SciELO).
SANTOS, Pedro Vieira Souza; FERREIRA, Ciro Henrique de Araújo; MENDONÇA, Jussara Chayenne Araújo da Silva. Projetos socioambientais: um olhar multidimensional sob as perspectivas geradas nos âmbitos escolar e comunitário. Revista Livre de Sustentabilidade e Empreendedorismo, [S.l.], v. 2, n. 4, p. 111-125, out. 2017. Disponível em: <http://www.relise.eco.br/index.php/relise/article/download/96/98> Acesso em: 23 jun. 2018.
SILVA, Alan Elias Silva; ROSA, Alcemir Horácio; OLIVINDO, Edinalva Silva dos Anjos et al. Horta sustentável no ambiente educacional: ações para o despertar da consciência ambiental. In: Congresso Latino-americano de Administração e Negócio. In: Ponta Grossa, Paraná, Brasil – 06 a 08 de junho de 2018. Disponível: < https://conlaan.com.br/2018/ensalamento_conlaan_2018.xlsx>. Acesso em: 18 jun. 2018.
SILVA, Josenilda Mª Oliveira Fagundes da; OLIVEIRA, Jonildo Rodrigues; SILVA, Ramon Oliveira Fagundes da; MIRANDA, Priscilla Cordeiro de. Horta Orgânica Sustentável. In; CONGRESSO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO E INCLUSÃO, 2014, Campina Grande. Campina Grande: Editora Realize, 2014. 9 p. Disponível em: <http://editorarealize.com.br/revistas/cintedi/trabalhos/Modalidade_1datahora_14_11_2014_23_16_35_idinscrito_74_4a7b2688d2ed66d9ed601dcfa6c4bacf.pdf>. Acesso em: 19 jun. 2018.
SILVA, Valdecir et al. Avaliação dos aspectos positivos de uma horta escolar. Educação Ambiental em Ação, Novo Hamburgo, v. 16, n. 62, p.1-1, 28 jan. 2018. Disponível em: < http://revistaea.org/artigo.php?idartigo=3038>. Acesso em: 20 jun. 2018.
TIBOLLA, Sabrina Sgarbi; NACTIGALL, Gilson Ribeiro. EDUCANDO COM A HORTA ESCOLAR PEDAGÓGICA. Revista de Extensão do Instituto Federal Catarinense, S.i., v. 1, n. 1, p.1-6, jun. 2014. Disponível em: <http://publicacoes.ifc.edu.br/index.php/RevExt/article/view/60/27>. Acesso em: 09 dez. 2019.
THEISEN, Geovane Rafael et al. Implantação de uma horta medicinal e condimentar para uso da comunidade escolar. Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental, Santa Maria, v. 19, n. 1, p. 167-171, jan. 2015. Disponível em: <https://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/15546>. Acesso em: 20 jun. 2018.
UNICEF – Fundo das Nações Unidas para a Infância. Focusing Resources on Effective School Health: a Fresh Start to Improving the Quality and Equity of Education. Relatório Final do Fórum Mundial de Educação. Senegal, 2000. Disponível em: <https://www.unicef.org/lifeskills/files/FreshDocument.pdf.>so em: 15 abr. 2012.
WHO - World Health Organization Nutrition – Friendly Schools Initiative Conceptual Frame Work. Suíça, 2006.

Published

2021-01-26

How to Cite

Pereira Cruz, L. ., Franco Brandão Belizário, A. ., Vieira Santos Silva, V., Lins, G., & Roberto Furlan, M. . (2021). Pedagogical vegetable gardens: analysis of articles published in periodicals and congresses. Human Sciences Journal - RCH, 14(1). https://doi.org/10.32813/2179-1120.2021.v14.n1.a613

Issue

Section

Original Article