Pedagogical vegetable gardens: analysis of articles published in periodicals and congresses
DOI:
https://doi.org/10.32813/2179-1120.2021.v14.n1.a613Keywords:
School vegetable garden, Human development, Nutrition educationAbstract
It was carried out a survey of scientific articles that approached researches focusing on the development of vegetable gardens at schools and with the main objective of analyzing your pedagogical contribution. In order to contribute to this mapping, articles published at conferences and the following newspapers were consulted: Revista Brasileira de Agroecologia, Revista Pesquisa em Educação Ambiental; Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; Investigações em Educação e Ciências; Ciência e Educação; Revista Eletrônica de Extensão; Revista Educação Ambiental em Ação; Revista Eletrônica do Mestrado Profissional Ensino, Saúde e Ambiente; Ensino, Saúde e Ambiente e Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias from the use of the search bars for the period from 2013 to 2018 together with the terms "school garden", "food education" and "nutritional education". Based on the readings, the articles highlight the relevance of inserting vegetable gardens into school environment, since this is a possibility for the development of several pedagogical activities, the theory and practice of contextualized training, the auxiliary teaching- learning process and the close orientation of the promotion of collective and cooperative work among the social agents involved.
Metrics
References
Brasil. MEC/Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação. História da Merenda Escolar - 1954 a 2001. Brasília: FNDE.
BRAGATO, Mirele et al. A água e a saúde no meio rural. Educação ambiental nas escolas. Expressa Extensão, [s.l.], v. 23, n. 1, p.74-82, 15 fev. 2018. Universidade Federal de Pelotas.
CASADEI, Leonardo de Oliveira et al. HORTA ESCOLAR: UMA PRÁTICA SUSTENTÁVEL A SER APLICADA. UNISANTA Humanitas, [S.l.], v. 5, n. 2, p. 174-185, jan. 2016. Disponível em:
<http://www.periodicos.unisanta.br/index.php/hum/article/download/684/736>. Acesso em: 23 jun. 2018.
COELHO, Denise Eugenia Pereira; BÓGUS, Cláudia Maria. Vivências de plantar e comer: a horta escolar como prática educativa, sob a perspectiva dos educadores. Saúde e Sociedade, [s.l.], v. 25, n. 3, p.761-770, set. 2016. FapUNIFESP (SciELO).
CRIBB, Sandra Lucia de Souza Pinto. Educação Ambiental através da horta escolar: algumas possibilidades. Educação Ambiental em Ação, Novo Hamburgo, v. 16, n. 62, p.1-1, 28 jan. 2018. Disponível em: <http://revistaea.org/artigo.php?idartigo=2984>. Acesso em: 20 jun. 2018.
CUNHA, Vanessa Tainara da et al. Horta na Escola: Uma Forma Didática de Trabalhar a Sustentabilidade. Revista Ibero?Americana de Ciências Ambientais, Aquidabã, v. 5, n. 2, p. 39- 48, jun. 2014. Disponível em: <http://sustenere.co/journals/index.php/rica/article/view/SPC2179-6858.2014.002.0004>. Acesso em: 23 jun. 2018.
DA COSTA, Carlos Antônio Gonçalves; SOUZA, José Thyago Aires; PEREIRA, Daniel Duarte. Horta Escolar: Alternativa para Promover Educação Ambiental e Desenvolvimento Sustentável no Cariri Paraibano. Polêmica, Gurjão - PB, v. 15, n. 3, p. 01-09, out. 2015. Universidade de Estado do Rio de Janeiro. Disponível em: <http://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/polemica/article/view/19350>. Acesso em: 20 jun. 2018.
ENO, Élen Gomes de Jesus; DE LUNA, Renata Raimundo; LIMA, Renato Abreu. Horta na escola: incentivo ao cultivo e a interação com o meio ambiente. Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental, Santa Maria, v. 19, n. 1, p. 248-253, abr. 2015. Disponível em: <https://periodicos.ufsm.br/reget/article/viewFile/19538/pdf>. Acesso em: 20 jun. 2018.
FERREIRA, Naama Pegado; DA COSTA, Ivaneide Alves Soares; DA SILVA, Clécio Danilo Dias. Atividades educacionais ambientais no ensino de ciências na educação básica. In: XI Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, In: Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, SC – 3 a 6 de julho de 2017. Disponível em: < http://www.abrapecnet.org.br/enpec/xi-enpec/anais/resumos/R0619-1.html>. Acesso: 18 jun. 2018.
GALLO, Sílvio. Transversalidade e educação: pensando uma educação não-disciplinar. In: ALVES, Nilda.; GARCIA, Regina Leite. (orgs.) O Sentido da Escola. Rio de Janeiro: DP&A, 2000. Disponível em: < http://www.lite.fe.unicamp.br/papet/2003/ep403/transversalidade_e_educacao.htm>. Acesso em: 19 jun. 2018.
KATAOKA, Adriana Massaê; AFFONSO, Ana Lucia Suriani SANTOS, Mirieli dos. Horta vertical como alternativa metodológica para inserção da educação ambiental no contexto escolar. Educação Ambiental em Ação, Novo Hamburgo, v. 16, n. 62, p.1-1, 28 jan. 2018. Disponível em: <http://revistaea.org/artigo.php?idartigo=3034>. Acesso em: 20 jun. 2018.
LIMA, Geyse Maria Machado; CONDE SOBRINHO, Wilson Amaro Moreira; SOUZA JUNIOR, José Itabirici de. Educação ambiental e implantação de horta escolar. Cadernos de Agroecologia, [S.l.], v. 10, n. 3, mar. 2016. ISSN 2236-7934. Disponível em: <http://revistas.aba-agroecologia.org.br/index.php/cad/article/view/20067>. Acesso em: 18 jun. 2018.
MANTELLI, Jussara et al. Horta escolar e agroecologia. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE AGROECOLOGIA, Não use números Romanos ou letras, use somente números Arábicos., 2013, Porto Alegre. Resumos do VIII Congresso Brasileiro de Agroecologia. Porto Alegre, Rs: Cadernos de Agroecologia, 2013. v. 2, p. 1 - 5. Disponível em: <http://revistas.aba-agroecologia.org.br/index.php/cad/article/view/13465/9921>. Acesso em: 09 dez. 2018.
MEGID NETO, Jorge. Tendências da pesquisa acadêmica sobre o ensino de Ciências no nível fundamental. 1999. 365 f. Tese (Doutorado) - Curso de Física, Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas/SP, 1999.
MICHALICHEN, Kelly Cristiane et al. A Horta Escolar num Contexto de Educação Alimentar e Nutricional em uma Escola Pública. Rev. Aten. Saúde, São Caetano do Sul, v. 16, n. 55, p. 14-20, mar. 2018. USCS Universidade Municipal de São Caetano do Sul. Disponível em: <http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_ciencias_saude/article/view/4893>. Acesso em: 19 jun. 2018.
PARMER, Sondra M. et al. School Gardens: An Experiential Learning Approach for a Nutrition Education Program to Increase Fruit and Vegetable Knowledge, Preference, and Consumption among Second-grade Students. Journal Of Nutrition Education And Behavior, [s.l.], v. 41, n. 3, p.212-217, maio 2009. Elsevier BV.
PEREIRA, Tamara de Souza; PEREIRA, Rafaela Corrêa; ANGELIS-PEREIRA, Michel Cardoso de. Influência de intervenções educativas no conhecimento sobre alimentação e nutrição de adolescentes de uma escola pública. Ciência & Saúde Coletiva, [s.l.], v. 22, n. 2, p.427-435, fev. 2017. FapUNIFESP (SciELO).
SANTOS, Pedro Vieira Souza; FERREIRA, Ciro Henrique de Araújo; MENDONÇA, Jussara Chayenne Araújo da Silva. Projetos socioambientais: um olhar multidimensional sob as perspectivas geradas nos âmbitos escolar e comunitário. Revista Livre de Sustentabilidade e Empreendedorismo, [S.l.], v. 2, n. 4, p. 111-125, out. 2017. Disponível em: <http://www.relise.eco.br/index.php/relise/article/download/96/98> Acesso em: 23 jun. 2018.
SILVA, Alan Elias Silva; ROSA, Alcemir Horácio; OLIVINDO, Edinalva Silva dos Anjos et al. Horta sustentável no ambiente educacional: ações para o despertar da consciência ambiental. In: Congresso Latino-americano de Administração e Negócio. In: Ponta Grossa, Paraná, Brasil – 06 a 08 de junho de 2018. Disponível: < https://conlaan.com.br/2018/ensalamento_conlaan_2018.xlsx>. Acesso em: 18 jun. 2018.
SILVA, Josenilda Mª Oliveira Fagundes da; OLIVEIRA, Jonildo Rodrigues; SILVA, Ramon Oliveira Fagundes da; MIRANDA, Priscilla Cordeiro de. Horta Orgânica Sustentável. In; CONGRESSO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO E INCLUSÃO, 2014, Campina Grande. Campina Grande: Editora Realize, 2014. 9 p. Disponível em: <http://editorarealize.com.br/revistas/cintedi/trabalhos/Modalidade_1datahora_14_11_2014_23_16_35_idinscrito_74_4a7b2688d2ed66d9ed601dcfa6c4bacf.pdf>. Acesso em: 19 jun. 2018.
SILVA, Valdecir et al. Avaliação dos aspectos positivos de uma horta escolar. Educação Ambiental em Ação, Novo Hamburgo, v. 16, n. 62, p.1-1, 28 jan. 2018. Disponível em: < http://revistaea.org/artigo.php?idartigo=3038>. Acesso em: 20 jun. 2018.
TIBOLLA, Sabrina Sgarbi; NACTIGALL, Gilson Ribeiro. EDUCANDO COM A HORTA ESCOLAR PEDAGÓGICA. Revista de Extensão do Instituto Federal Catarinense, S.i., v. 1, n. 1, p.1-6, jun. 2014. Disponível em: <http://publicacoes.ifc.edu.br/index.php/RevExt/article/view/60/27>. Acesso em: 09 dez. 2019.
THEISEN, Geovane Rafael et al. Implantação de uma horta medicinal e condimentar para uso da comunidade escolar. Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental, Santa Maria, v. 19, n. 1, p. 167-171, jan. 2015. Disponível em: <https://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/15546>. Acesso em: 20 jun. 2018.
UNICEF – Fundo das Nações Unidas para a Infância. Focusing Resources on Effective School Health: a Fresh Start to Improving the Quality and Equity of Education. Relatório Final do Fórum Mundial de Educação. Senegal, 2000. Disponível em: <https://www.unicef.org/lifeskills/files/FreshDocument.pdf.>so em: 15 abr. 2012.
WHO - World Health Organization Nutrition – Friendly Schools Initiative Conceptual Frame Work. Suíça, 2006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Human Sciences Journal - RCH
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The publications of the Human Sciences Journal are registered under the Creative Commons Attribution CC-BY license.
1. The contents of the manuscripts are the exclusive responsibility of their author.
2. It is allowed the total or partial reproduction of manuscripts published in the journal, provided that the source is cited.
3. When submitting their manuscript to the Journal, the authors certify that they are of their own authorship and unpublished (not published in any digital or printed media).
4. The copyright of the articles published in the Journal are of the author, with first publication rights reserved for this journal.
5. For disclosure purposes, the Journal may replicate the works published in this journal in other media, such as social networks (Facebook, Academia.Edu, etc.).
6. The Journal is of public access, therefore, the authors who submit manuscripts agree that they are of free use.
7. In case of any illegality, fraud, or other attitude that puts in doubt the honesty of the publication, especially the practice of plagiarism, the manuscript will be automatically rejected.
8. If the manuscript has already been published, it will be immediately removed from the base of the Journal, its citation linked to the Journal will be prohibited and the cancellation of the referred publication shall be reported in the next issue of the one in which the article was published. In case of the procedure for the withdrawal of the paper the authors will be informed beforehand, being guaranteed the right to a broad defense.
9. The personal data provided by the authors will be used exclusively for the services provided by this publication and will not be made available for other purposes or to third parties.