GENDER, GENDER IDENTITY AND SEXUAL ORIENTATION

concepts and determinations of a social context

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32813/2179-1120.2021.v14.n1.a600

Keywords:

Gênero; Identidade de gênero; Orientação sexual; Homossexualidade.

Abstract

This study aims to investigate the social relations that act and determine the meanings of gender, gender identity and sexual orientation, supporting the way the process of schooled education is positioned and acts in relation to the treatment of these concepts in its structuring. Present here, by conducting a bibliographic survey, the definitions that guide and perform the maintenance of the concepts of: gender, as culturally constructed and not linked to biological sex; gender identity, the ways in which each Being takes place in the social contexts of the masculine or feminine roles of the surrounding culture; and sexual orientation, expressed by individual desires and affectivities. These definitions point out that the presence and coexistence with multiplicity are of gender, gender identity and sexual orientation, habituates and builds respect and dignifies the way of understanding these different concepts lived in a social context and through the understanding of the existence of oppression. Against diversity and the search for the guarantee of a working norm there is the possibility of the learning process of the existence of multiplicity and differences.

Metrics

Metrics Loading ...

References

AMORIM, Aline Diniz de; FERNANDES, Maria José da Silva. A prática docente e a construção da identidade profissional do professor. In: Congresso Nacional de Educação. 8., 2017, Curitiba. Anais... Curitiba: Educere. Disponível em:< http://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2017/23490_13836.pdf>. Acesso em: 17 jul. 2018.

BOFF, Leonardo; MURARO, Rose Marie. O gênero na crise da cultura dominante e na emergência de um novo paradigma civilizacional. In: Leonardo Boff; Rose Marie Muraro. Feminino e masculino: uma nova consciência para o encontro das diferenças. 4. ed. Rio de Janeiro: Editora Sextante, 2002. p. 17 – 28.

FREIRE, Paulo. Educação e esperança. In: Paulo Freire. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. 1. ed. São Paulo: Editora UNESP, p. 51-54. 2000.

FREIRE, Paulo. O papel educativo das igrejas na América Latina. In: Paulo Freire. Ação cultural para a liberdade: e outros escritos. 5. ed. Rio de Janeiro: Paz e terra, 1981. p. 95 – 114.

GONÇALVES, Josiane. Representações de homens do magistério sobre homens no magistério. Revista de estudios e investigación en psicología y educación. UDC/ Uminho, v. 4, n. 1, p. 1–9, 2017.

HALL, Stuart. A identidade em questão. In: Stuart Hall. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: Lamparina editora, p. 9-16, 2014.

HALL, Stuart. Nascimento e morte do sujeito moderno. In: Stuart Hall. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: Lamparina editora, p. 17-28. 2014.

KAHHALE, Edna Maria Peters. Subsídios para reflexão sobre sexualidade na adolescência. In: Agnes Mercês Bahia Bock; Maria da Graça Marchina Gonçalves; Odair Furtado. Psicologia sócio-histórica: uma perspectiva em psicologia. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2007.

KERN, Francisco A.; SILVA, Andre Luiz da. A homossexualidade de frente pro espelho. PSICO, Porto Alegre, PUCRS, v. 40, n. 4, p. 508-515, 2009.

LOURO, Guacira Lopes. A construção escolar das diferenças. In: Guacira Lopes Louro. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós-estruturalista. 16. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, p. 61–92, 2014.

LOURO, Guacira Lopes. O gênero da docência. In: Guacira Lopes Louro. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós-estruturalista. 16. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, p. 92-114, 2014.

LOURO, Guacira Lopes. Pedagogias da sexualidade. In: Guacira Lopes Louro. O corpo educado: pedagogias da sexualidade. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, p. 7 - 45, 2000.

MOLINA, Luana; FIGUEIRÓ, Mary Neide Damico. Professores homossexuais: suas vivências frente à comunidade escolar. Revista Ibero-Americana de estudos em educação, São Paulo, v.7, n.2. p. 58-77. 2012.

NEMI NETO, João . Questões de identidade(s) de gênero(s) e orientação sexual: uma abordagem através da pedagogia queer. Revista espaço acadêmico. V.14, n.168, p. 27-34. maio. 2015. Disponível em: < http://periodicos.uem.br/ojs/index.php/EspacoAcademico/article/view/27365/14610>. Acesso em: 25 jun. 2018.

PISCITELLI, Adriana. Gênero: a história de um conceito. In: Heloisa Buarque de Almeida; José Szwako. Diferenças, igualdade. Campinas: Berlendis, p. 116 – 150. 2009.

SOUZA, Elizeu Clementino de. Direitos humanos e diversidade sexual na escola: homofobia, trabalho docente e cotidiano escolar. Conjectura: Filos. Educ., Caixias do Sul, v. 20, n. especial, p. 198 – 220. 2015.

Published

2021-04-25

How to Cite

Caceres Gonçalves, M., & Peres Gonçalves, J. (2021). GENDER, GENDER IDENTITY AND SEXUAL ORIENTATION: concepts and determinations of a social context. Human Sciences Journal - RCH, 14(1). https://doi.org/10.32813/2179-1120.2021.v14.n1.a600

Issue

Section

Original Article