GENDER, GENDER IDENTITY AND SEXUAL ORIENTATION
concepts and determinations of a social context
DOI:
https://doi.org/10.32813/2179-1120.2021.v14.n1.a600Keywords:
Gênero; Identidade de gênero; Orientação sexual; Homossexualidade.Abstract
This study aims to investigate the social relations that act and determine the meanings of gender, gender identity and sexual orientation, supporting the way the process of schooled education is positioned and acts in relation to the treatment of these concepts in its structuring. Present here, by conducting a bibliographic survey, the definitions that guide and perform the maintenance of the concepts of: gender, as culturally constructed and not linked to biological sex; gender identity, the ways in which each Being takes place in the social contexts of the masculine or feminine roles of the surrounding culture; and sexual orientation, expressed by individual desires and affectivities. These definitions point out that the presence and coexistence with multiplicity are of gender, gender identity and sexual orientation, habituates and builds respect and dignifies the way of understanding these different concepts lived in a social context and through the understanding of the existence of oppression. Against diversity and the search for the guarantee of a working norm there is the possibility of the learning process of the existence of multiplicity and differences.
Metrics
References
BOFF, Leonardo; MURARO, Rose Marie. O gênero na crise da cultura dominante e na emergência de um novo paradigma civilizacional. In: Leonardo Boff; Rose Marie Muraro. Feminino e masculino: uma nova consciência para o encontro das diferenças. 4. ed. Rio de Janeiro: Editora Sextante, 2002. p. 17 – 28.
FREIRE, Paulo. Educação e esperança. In: Paulo Freire. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. 1. ed. São Paulo: Editora UNESP, p. 51-54. 2000.
FREIRE, Paulo. O papel educativo das igrejas na América Latina. In: Paulo Freire. Ação cultural para a liberdade: e outros escritos. 5. ed. Rio de Janeiro: Paz e terra, 1981. p. 95 – 114.
GONÇALVES, Josiane. Representações de homens do magistério sobre homens no magistério. Revista de estudios e investigación en psicología y educación. UDC/ Uminho, v. 4, n. 1, p. 1–9, 2017.
HALL, Stuart. A identidade em questão. In: Stuart Hall. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: Lamparina editora, p. 9-16, 2014.
HALL, Stuart. Nascimento e morte do sujeito moderno. In: Stuart Hall. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: Lamparina editora, p. 17-28. 2014.
KAHHALE, Edna Maria Peters. Subsídios para reflexão sobre sexualidade na adolescência. In: Agnes Mercês Bahia Bock; Maria da Graça Marchina Gonçalves; Odair Furtado. Psicologia sócio-histórica: uma perspectiva em psicologia. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2007.
KERN, Francisco A.; SILVA, Andre Luiz da. A homossexualidade de frente pro espelho. PSICO, Porto Alegre, PUCRS, v. 40, n. 4, p. 508-515, 2009.
LOURO, Guacira Lopes. A construção escolar das diferenças. In: Guacira Lopes Louro. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós-estruturalista. 16. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, p. 61–92, 2014.
LOURO, Guacira Lopes. O gênero da docência. In: Guacira Lopes Louro. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós-estruturalista. 16. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, p. 92-114, 2014.
LOURO, Guacira Lopes. Pedagogias da sexualidade. In: Guacira Lopes Louro. O corpo educado: pedagogias da sexualidade. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, p. 7 - 45, 2000.
MOLINA, Luana; FIGUEIRÓ, Mary Neide Damico. Professores homossexuais: suas vivências frente à comunidade escolar. Revista Ibero-Americana de estudos em educação, São Paulo, v.7, n.2. p. 58-77. 2012.
NEMI NETO, João . Questões de identidade(s) de gênero(s) e orientação sexual: uma abordagem através da pedagogia queer. Revista espaço acadêmico. V.14, n.168, p. 27-34. maio. 2015. Disponível em: < http://periodicos.uem.br/ojs/index.php/EspacoAcademico/article/view/27365/14610>. Acesso em: 25 jun. 2018.
PISCITELLI, Adriana. Gênero: a história de um conceito. In: Heloisa Buarque de Almeida; José Szwako. Diferenças, igualdade. Campinas: Berlendis, p. 116 – 150. 2009.
SOUZA, Elizeu Clementino de. Direitos humanos e diversidade sexual na escola: homofobia, trabalho docente e cotidiano escolar. Conjectura: Filos. Educ., Caixias do Sul, v. 20, n. especial, p. 198 – 220. 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Human Sciences Journal - RCH
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The publications of the Human Sciences Journal are registered under the Creative Commons Attribution CC-BY license.
1. The contents of the manuscripts are the exclusive responsibility of their author.
2. It is allowed the total or partial reproduction of manuscripts published in the journal, provided that the source is cited.
3. When submitting their manuscript to the Journal, the authors certify that they are of their own authorship and unpublished (not published in any digital or printed media).
4. The copyright of the articles published in the Journal are of the author, with first publication rights reserved for this journal.
5. For disclosure purposes, the Journal may replicate the works published in this journal in other media, such as social networks (Facebook, Academia.Edu, etc.).
6. The Journal is of public access, therefore, the authors who submit manuscripts agree that they are of free use.
7. In case of any illegality, fraud, or other attitude that puts in doubt the honesty of the publication, especially the practice of plagiarism, the manuscript will be automatically rejected.
8. If the manuscript has already been published, it will be immediately removed from the base of the Journal, its citation linked to the Journal will be prohibited and the cancellation of the referred publication shall be reported in the next issue of the one in which the article was published. In case of the procedure for the withdrawal of the paper the authors will be informed beforehand, being guaranteed the right to a broad defense.
9. The personal data provided by the authors will be used exclusively for the services provided by this publication and will not be made available for other purposes or to third parties.