DESIGN THINKING AND DESIGN SPRINT

possible methodologies for the Integral Education and for the development of socioemotional competences applied to Sociology Teaching area

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32813/2179-1120.2020.v13.n2.a557

Keywords:

Educação Integral. Competências socioemocionais. Design Thinking. Design Sprint. Ensino da Sociologia.

Abstract

This article aims to analyze how new methodologies can help the Integral Education in the development of socioemotional competences. In order to do so, it seeks to analyze, from a methodological approach based in a theorical review, the concept of Integral Education, and its main elements. Subsequently, it identifies the concept of socioemotional competences in the National Common Curriculum used in brazilian schools. From this, two methodologies that can be adapted to be used in Integral Education are presented: Design Thinking and Design Sprint. The purpose of this article is to verify, through the analysis of the applicability of these two methodologies, how then require and develop socioemotional competences in Sociology Teaching area. The paper ends with the cross-checking of data that demonstrate how these new methodologies, in fact, help the Integral Education to develop socioemotional competences.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Leonardo Ferreira, Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais (Campus Leopoldina)

Departamento de Formação Geral, Ciências Humanas, Sociologia.

References

REFERÊNCIAS

BATISTA, Ana Paula; XIMENES, Bianca. Design Sprint: o que é e como aplicar esse processo. Califórnia: Udacity, 2018.

BRASIL, Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_20dez_site.pdf>. Acesso em: 22 nov. 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Educação Integral: texto referência para o debate nacional. Brasília: Mec, Secad, 2009.

BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais da Educação Básica. Brasília: Mec, Seb, Dicel, 2013.

BRASIL, Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei 9.394/96 de 20 de dezembro de 1996. Brasília, Mec, 1996.

BRASIL, Ministério da Educação. Plano Nacional de Educação. Brasília: Mec, Inep, 2014.

FERREIRA, Leonardo Gonçalves. Calafate: a identidade de um bairro pericentral de Belo Horizonte. 1. ed. Belo Horizonte: Novas Edições Acadêmicas, 2014, 164p.

GONÇALVES, José Reginaldo Santos. Monumentalidade e cotidiano: os patrimônios culturais como gênero de discurso. In: OLIVEIRA Lúcia Lippi de. (Org). Cidade: história e desafios. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2005.

MOLL, J. et al. Caminhos da educação integral no Brasil: direito a outros tempos e espaços educativos. Porto Alegre: Penso, 2012.

QUINTANEIRO, Tânia; BARBOSA, Maria Lígia de Oliveira; OLIVEIRA, Márcia Gardênia Monteiro de. Um toque de clássicos: Marx, Durkheim e Weber. 2. Ed. revista e atualizada. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2011.

VASCONCELOS, Celso dos S. Planejamento: projeto de ensino-aprendizagem e projeto político-pedagógico. Coleção Cadernos Pedagógicos. São Paulo: Libertad Editora, 2005.

VASCONCELOS, Celso dos S. Avaliação da Aprendizagem: práticas e mudanças – por uma práxis transformadora. Coleção Cadernos Pedagógicos. São Paulo: Libertad Editora, 2003.

Published

2020-08-31

How to Cite

Ferreira, L., & Marcon, K. (2020). DESIGN THINKING AND DESIGN SPRINT: possible methodologies for the Integral Education and for the development of socioemotional competences applied to Sociology Teaching area. Human Sciences Journal - RCH, 13(2). https://doi.org/10.32813/2179-1120.2020.v13.n2.a557