Educação para a diversidade de gênero e sexualidade: refletindo sobre práticas e discursos
DOI:
https://doi.org/10.32813/rchv10n22017artigo4Keywords:
, gênero – sexualidade – educação – diferença – igualdadeAbstract
Resumo: Este artigo tem como objetivo apresentar breve reflexão sobre as discussões que envolvem as questões de gênero e sexualidade, sob a perspectiva das identidades e do protagonismo na defesa dos direitos, do feminismo e do movimento LGBT, entendendo-os a partir das interseccionalidades de classe, raça e etnia. Procura pensar sobre os perigos de certa arrogância militante e intelectual quanto à autoridade para dizer ou indicar a quem cabe discursar sobre as práticas e saberes. Aponta para a necessidade de se construir uma educação voltada para se pensar a polifonia, a discordância e a diversidade existencial, enfrentando o paradoxo, apontado por Joan Scott, que comporta a igualdade e a diferença como desafios complementares e não excludentes.
Palavras-chave: gênero – sexualidade – educação – diferença – igualdade
Metrics
References
ADICHIE, Chimamanda N. Sejamos todos feministas. São Paulo: Cia. das Letras, 2015.
BHABHA, Homi K. O local da cultura. Belo Horizonte: UFMG, 2010.
BAIRROS, Luíza. Nossos feminismos revisitados. Estudos Feministas. Ano 3, n.2, segundo semestre 1995, p.458-463.
BENTO, Berenice. Política da diferença: feminismos e transexualidade. Disponível em www.ufscar.br/cis/wp-content/uploads/APolíticaDiferençaBereniceBento.doc - acesso em 31 de agosto de 2017.
BUTLER, Judith. Problemas de gênero: feminismo e subversão de identidade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003.
CONNELL, Raewyn. Gênero em termos reai. São Paulo: nVersos, 2016.
LOURO, Guacira. Um corpo estranho: Ensaios sobre sexualidade e teoria queer. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.
PRECIADO, Beatriz. Manifesto contrassexual: práticas subversivas de identidade sexual. São Paulo: n-1 edições, 2014.
SAFFIOTI, Heleihet. O poder do macho. São Paulo: Moderna, 1987.
SCOTT, Joan. O enigma da igualdade. Estudos Feministas, Florianópolis, 13(1): 216, janeiro-abril/2005, p.11-30.
STEIN, Edith. Sobre el problema de la empatia. Madri: Trotta, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The publications of the Human Sciences Journal are registered under the Creative Commons Attribution CC-BY license.
1. The contents of the manuscripts are the exclusive responsibility of their author.
2. It is allowed the total or partial reproduction of manuscripts published in the journal, provided that the source is cited.
3. When submitting their manuscript to the Journal, the authors certify that they are of their own authorship and unpublished (not published in any digital or printed media).
4. The copyright of the articles published in the Journal are of the author, with first publication rights reserved for this journal.
5. For disclosure purposes, the Journal may replicate the works published in this journal in other media, such as social networks (Facebook, Academia.Edu, etc.).
6. The Journal is of public access, therefore, the authors who submit manuscripts agree that they are of free use.
7. In case of any illegality, fraud, or other attitude that puts in doubt the honesty of the publication, especially the practice of plagiarism, the manuscript will be automatically rejected.
8. If the manuscript has already been published, it will be immediately removed from the base of the Journal, its citation linked to the Journal will be prohibited and the cancellation of the referred publication shall be reported in the next issue of the one in which the article was published. In case of the procedure for the withdrawal of the paper the authors will be informed beforehand, being guaranteed the right to a broad defense.
9. The personal data provided by the authors will be used exclusively for the services provided by this publication and will not be made available for other purposes or to third parties.