Trajetórias de Vida e Profissão de um Grupo de Alunas de Pós-Graduação Stricto Sensu: Um Olhar à Luz das Relações de Gênero
Keywords:
Mulheres, Gênero, Trajetória profissional.Abstract
Embora as mulheres configurem um número bastante expressivo dos trabalhadores de nosso país, as construções sociais de gênero que consolidam o papel da mulher de modo hierarquicamente inferior ao do homem parecem ainda não terem sido superadas. Dada essa realidade na qual se conformam a identidade e a profissionalização feminina, esta pesquisa objetivou apreender, na trajetória de vida pessoal e profissional de um grupo de mulheres, alunas de um programa de pós-graduação stricto sensu, como as relações de gênero se fizeram presentes em seus cursos de vida. De natureza qualitativa, a pesquisa se utilizou da entrevista semi-estruturada como instrumento de coleta de dados, visando levantar, nos relatos das participantes, os incidentes críticos que se verificaram ao longo das trajetórias de constituição de suas carreiras profissionais. Como resultados, observou-se que, a despeito das mudanças instauradas nos âmbitos da profissionalização feminina e também dos novos modelos de configuração familiar, houve pouca redefinição do papel social das mulheres, cabendo a elas, ainda hoje, a maior parcela da responsabilidade com o cuidado aos filhos e ao lar. Também foi possível constatar a persistência do preconceito em relação à presença das mulheres em profissões historicamente consideradas masculinas.Metrics
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The publications of the Human Sciences Journal are registered under the Creative Commons Attribution CC-BY license.
1. The contents of the manuscripts are the exclusive responsibility of their author.
2. It is allowed the total or partial reproduction of manuscripts published in the journal, provided that the source is cited.
3. When submitting their manuscript to the Journal, the authors certify that they are of their own authorship and unpublished (not published in any digital or printed media).
4. The copyright of the articles published in the Journal are of the author, with first publication rights reserved for this journal.
5. For disclosure purposes, the Journal may replicate the works published in this journal in other media, such as social networks (Facebook, Academia.Edu, etc.).
6. The Journal is of public access, therefore, the authors who submit manuscripts agree that they are of free use.
7. In case of any illegality, fraud, or other attitude that puts in doubt the honesty of the publication, especially the practice of plagiarism, the manuscript will be automatically rejected.
8. If the manuscript has already been published, it will be immediately removed from the base of the Journal, its citation linked to the Journal will be prohibited and the cancellation of the referred publication shall be reported in the next issue of the one in which the article was published. In case of the procedure for the withdrawal of the paper the authors will be informed beforehand, being guaranteed the right to a broad defense.
9. The personal data provided by the authors will be used exclusively for the services provided by this publication and will not be made available for other purposes or to third parties.