A replicação de estereótipos de raça em personagens pretas na produção cinematográfica brasileira entre os anos de 2012 e 2019
DOI:
https://doi.org/10.32813/2179-1120.2025.v18.n1.a1063Keywords:
Estereótipo racial; Racismo; Gênero; Cinema.Abstract
This study investigated the role of Brazilian cinema as a technology of race, through the analysis of stereotypes frequently linked to black women: the mulatta, the maid and the black mother. To this end, the characters from the central core of the 10 highest-grossing Brazilian films each year were analyzed, considering the years 2012 to 2019. The characters were initially categorized in terms of “black” or “brown”. Both categorizations were carried out independently by two research assistants at each stage, obtaining an agreement rate of 70% and 77%, respectively. There was a tiny participation of black women in the main centers (2.52%), and the high recurrence of the domestic worker stereotype between years. In this way, the most viewed national productions have reproduced and replicated stereotypes of black women, functioning as technologies of race and gender.
Metrics
References
Almeida, Sílvio Luiz De. O que é racismo estrutural? Letramento. 2018.
Butler, J. Problemas de Gênero. Feminismo e Subversão da Identidade (4° Edição). Rio De Janeiro. Civilização Brasileira, 2012.
Cellard, A. A Análise Documental. In: Poupart, J. Et Al. A Pesquisa Qualitativa: Enfoques Epistemológicos e Metodológicos. Petrópolis, Vozes, 2008.
Cardoso, Cláudia Pons. Amefricanizando O Feminismo: O Pensamento De Lélia Gonzalez. Rev. Estud. Fem., Florianópolis, V. 22, N. 3, P. 965-986, Dez. 2014.
Candido, Marcia Rangel; Júnior, João Feres. Representação E Estereótipos De Mulheres Negras No Cinema Brasileiro. Rev. Estud. Fem., Florianópolis, V. 27, N. 2, E54549, 2019.
Candido, Marcia; Daflon, Verônica; Júnior, João Feres. Cor e Gênero no Cinema Comercial Brasileiro: Uma Análise Dos Filmes De Maior Bilheteria. Revista Do Centro De Pesquisa e Formação, P.116-135, 2016.
Carneiro, Sueli. Enegrecendo O Feminismo: A Situação Da Mulher Negra na América Latina a partir de uma perspectiva de gênero. Geledés, 2011.
Costa, Lygia Pereira Dos Santos. Direções do Olhar: Um Estudo Sobre As Poéticas e Técnicas de Diretoras Negras do Cinema Brasileiro. Dissertação (Mestrado Em Meios E Processos Audiovisuais) - Escola De Comunicação E Artes, Universidade De São Paulo, São Paulo, 2020.
Davis, Angela. Mulheres, Raça e Classe. São Paulo: Boitempo, 2016.
Gonzalez, Lélia. Racismo e Sexismo na Cultura Brasileira. In: Silva, L. A. Et Al. Movimentos Sociais Urbanos, Minorias E Outros Estudos. Ciências Sociais Hoje, Brasília, Anpocs N. 2, P. 223-244, 1983.
Gonzalez, Lélia. A Importância da Organização da Mulher Negra no Processo de Transformação Social. Raça e Classe, Brasília, Ano 2, N. 5, P. 2, Nov./Dez. 1988.
Gonzalez, Lélia. Primavera Para As Rosas Negras. São Paulo: Ucpa Editora, 2018.
Hooks, Bell. Não Sou Eu Uma Mulher. Mulheres Negras e Feminismo. 1ª Edição, 1981. Tradução Livre Para A Plataforma Gueto. Janeiro 2014.
Lorde, Audre. Irmã Outsider, 1° Ed. Belo Horizonte; Autêntica Editora, 2019.
Moreira, Adilson. Racismo Recreativo. São Paulo. Sueli Carneiro; Pólen, 2019.
Moroz, Melania; Rubano, Denise Rosana. Subjetividade: A Interpretação Do Behaviorismo Radical. Psic. Da Ed., V. 20, Pp. 119-135, 2005.
Oliveira, I. D. M, Santos, N. C. S. Solidão Tem Cor? Uma Análise Sobre A Afetividade Das Mulheres Negras. Interfaces Científicas - Humanas E Sociais, Aracaju, V.7, N.2, P. 9-20, 2018.
Pacheco, Ana Cláudia Lemos. “Branca Para Casar, Mulata Para Foder, Negra Para Trabalhar”: Escolhas Afetivas e Significados de Solidão entre Mulheres Negras em Salvador, Bahia.Tese (Doutorado) – Unicamp, Campinas, 2008.
Pacheco, Ana Cláudia Lemos. Mulher Negra: Afetividade e Solidão, Salvador, Edufba, 2013.
Pereira, L.; Ramalho, V. A Construção da Identidade da Mulher Negra no Brasil. Rev. Comunicaciones En Humanidades, P. 34-49, 2017.
Pereira. B. De Escravas a Empregadas Domésticas - A Dimensão Social e o "Lugar" Das Mulheres Negras No Pós-Abolição. Xxvi Simpósio Nacional De História, V. 1, P. 1-7. São Paulo. 2011.
Poker, J. G. A. B. Mídia, Ideologia E Estratégias De Dominação. Revista São Luis Orione, V. I, P. 54-66, 2015.
Rubin, Gayle. The Taffic In Women: Notes On The “Political Economy” Of Sex. In: Reiter, Rayna R. (Org.) Toward Na Anthropology Of Women. Nova Iorque: Monthly Review Press, P. 157-210, 1975.
Rosa, Fábio José Paz Da. Cinema Negro Feminino, Estética E Política Na Formação De Professoras: Uma Experiência Com O Filme Kbela1 1. Educar em Revista, V. 37, 2021.
Saffioti, H. Gênero, Patriarcado, Violência. 2ª Ed. São Paulo: Expressão Popular: Fundação Perseu Abramo, 2015.
Souza, N. S. (1983). Tornar-Se Negro (2ª Ed.). Graal.
Sales, Michelle; Pereira, Ana Cristina. Contracinema: Mulher E Território Nos Filmes Yvonne Kane (2015), De Margarida Cardoso E Praça Paris (2017), De Lucia Murat. Revista Transversos, [S.L.], N. 19, P. 139 - 159, Ago. 2020.
Zanello, V. Saúde Mental, Gênero e Dispositivos: Cultura e Processos de Subjetivação. Appris, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Human Sciences Journal - RCH

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The publications of the Human Sciences Journal are registered under the Creative Commons Attribution CC-BY license.
1. The contents of the manuscripts are the exclusive responsibility of their author.
2. It is allowed the total or partial reproduction of manuscripts published in the journal, provided that the source is cited.
3. When submitting their manuscript to the Journal, the authors certify that they are of their own authorship and unpublished (not published in any digital or printed media).
4. The copyright of the articles published in the Journal are of the author, with first publication rights reserved for this journal.
5. For disclosure purposes, the Journal may replicate the works published in this journal in other media, such as social networks (Facebook, Academia.Edu, etc.).
6. The Journal is of public access, therefore, the authors who submit manuscripts agree that they are of free use.
7. In case of any illegality, fraud, or other attitude that puts in doubt the honesty of the publication, especially the practice of plagiarism, the manuscript will be automatically rejected.
8. If the manuscript has already been published, it will be immediately removed from the base of the Journal, its citation linked to the Journal will be prohibited and the cancellation of the referred publication shall be reported in the next issue of the one in which the article was published. In case of the procedure for the withdrawal of the paper the authors will be informed beforehand, being guaranteed the right to a broad defense.
9. The personal data provided by the authors will be used exclusively for the services provided by this publication and will not be made available for other purposes or to third parties.