DIGITAL TECHNOLOGY AND EDUCATION
mapping productions in scientific journals
DOI:
https://doi.org/10.32813/2179-1120.2021.v14.n1.a766Keywords:
Literature review, Scientific production, Education, Digital TechnologiesAbstract
This study aimed to map the productions on technologies and education in scientific journals, from 2006 to 2019.The methodological path that composed the results found, from the most cited texts in Google Scholar of journals Tempos e Espaços em Educação, Espaço Pedagógico e Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia,was guided by the systematic review, which is a type of research that follows specific standards and aims to give logic to a wide documentary corpus. In this sense, applied the exclusion / inclusion criteria it was found that the studies with greater notoriety are concentrated in the areas of teacher training and practice from the use of technologies, in addition to inclusion and digital culture. It was possible to notice a significant increase in production in the investigated journals, contributing to the improvement of professionals who intend to connect with digital culture, as well as the relevance of technologies and their varied possibilities of use in the educational field in a digital culture.
Metrics
References
ALMEIDA, A. C. P. Produção de vídeos em sala de aula: uma proposta de uso pedagógico de celulares e câmeras digitais. TEAR: Revista de Educação, Ciências e Tecnologia, v. 2, n. 1, p. 01-13, 2013. Disponível em: https://doi.org/10.35819/tear.v2.n1.a1785. Acesso em: 14 jul. 2020.
ALMEIDA, R. R.; ARAÚJO Jr, C. A. F. O Uso de Dispositivos Móveis no Contexto Educativo: Análise de Teses e Dissertações Nacionais. Revista Tempos e Espaços em Educação, v. 6, n. 11, p. 25-36, 2013. Disponível em: https://doi.org/10.20952/revtee.v0i0.2538. Acesso em: 14 jul. 2020.
A PONTICELLI, F.; M ZUCOLOTTO, A.; BELUCO, A. A educação a distância como auxílio na formação de professores. TEAR: Revista de Educação, Ciências e Tecnologia, v. 2, n. 2, p. 01-15, 2013. Disponível em: https://doi.org/10.35819/tear.v2.n2.a1817. Acesso em: 14 jul. 2020.
BASSANI, P. B. S.; BARBOSA, D. N. F.; ELTZ, P. T. Revista Espaço Pedagógico, v. 20, n. 2, p. 286-300, 2013. Disponível em: http://seer.upf.br/index.php/rep/article/view/3556/2357. Acesso em: 14 jul. 2020.
BERSCH, M, E.; SCHLEMMER, E. Formação Continuada em contexto híbrido e multimodal: ressignificando práticas pedagógicas por meio de projetos de aprendizagem gamificados. Revista Tempos e Espaços em Educação, v. 11, n. 01, p. 71-92, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.20952/revtee.v11i01.9719. Acesso em: 14 jul. 2020.
BIANCHESSI, C.; MENDES, A. P. Ensino de história por meio de jogos digitais: Relato de aprendizagem significativa com games. Revista Tempos e Espaços em Educação, v. 12, n. 29, p.145-160, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.20952/revtee.v12i29.9660. Acesso em: 14 jul. 2020.
DE MEDEIROS, L.; WÜNSCH, L. Ensino de programação em robótica com Arduino para alunos do ensino fundamental: relato de experiência. Revista Espaço Pedagógico, v. 26, n. 2, p. 456-480, 2019. Disponível em: http://seer.upf.br/index.php/rep/article/view/8701/114114580. Acesso em: 14 jul. 2020.
DIAS, A. F.; AMORIM, S. Body, gender and sexuality in teacher training: a meta-analysis. Educação em Revista, n. 56, abr./jun. 2015, p. 193-206. ISSN 1984-0411. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602015000200193&lng= en&nrm=isso. Acesso em: 22 abr. 2020.
FANTIN, M. As crianças e o repertório lúdico contemporâneo: entre as brincadeiras tradicionais e os jogos eletrônicos. Revista Espaço Pedagógico, v. 13, n. 2, p. 9-24, 2018. Disponível em: http://seer.upf.br/index.php/rep/article/view/7829/4634. Acesso em: 14 jul. 2020.
FLORES, J. Um computador por aluno: possibilidades de inclusão e letramento digital. Revista Espaço Pedagógico, v. 20, n. 2, 11 out. 2013. Disponível em: http://seer.upf.br/index.php/rep/article/view/3558/2359. Acesso em: 14 jul. 2020.
FOFONCA, E., ZMORZENSKI, VALDUGA SCHONINGER, R. R., COSTA, S. da. A mediação tecnológica e pedagógica em ambientes virtuais de aprendizagem: contribuições das dimensões da educomunicação. Revista Tempos e Espaços em Educação, v. 11, n. 24, p. 267-278, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.20952/revtee.v11i24.6031. Acesso em: 14 jul. 2020.
JUNIOR, J. B. B.; MENEZ, M. R. C.S.; WUNSCH, L. P. Aplicativos móveis para a alfabetização e letramento no contexto do ensino fundamental. Revista Tempos e Espaços em Educação, v. 11, n. 01, p. 37-56, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.20952/revtee.v11i01.9812. Acesso em: 14 jul. 2020.
LIMA, S. C.; ALMEIDA, L. V. O. S. Letramento digital de idoso no contexto da EJA em Mossoró-RN. TEAR: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia, v. 4, n. 1, p. 01-14, 2015. Disponível em: https://doi.org/10.35819/tear.v4.n1.a1902. Acesso em: 14 jul. 2020.
LINHARES, R. N.; AVILA, E. G. de. Cinema e educação para além do conteúdo. Revista Tempos e Espaços em Educação, v. 10, n. 21, p. 89-100, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.20952/revtee.v10i21.6335. Acesso em: 14 jul. 2020.
LUCENA, S.; OLIVEIRA, J. M. A. Culturas digitais na educação do Século XXI. Revista Tempos e Espaços em Educação, v. 7, p. 35-44, 2014. Disponível em: https://doi.org/10.20952/revtee.v0i0.3449. Acesso em: 14 jul. 2020.
MARZARI, G.; LEFFA, V. O letramento digital no processo de formação de professores de línguas. TEAR: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia, v. 2, n. 2, p. 01-18, 2013. Disponível em: https://doi.org/10.35819/tear.v2.n2.a1816. Acesso em: 14 jul. 2020.
MIRANDA, L. T. de; FANTIN, M. A singularidade na multiplicidade: crianças e tecnologias móveis na escola no contexto da cultura digital. Revista Tempos e Espaços em Educação, v. 8, n. 17, p. 85-98, 2015. Disponível em: https://doi.org/10.20952/revtee.v8i17.4516. Acesso em: 14 jul. 2020.
NETO, J. C. S. Utilização das TIC no ensino de Português: o olhar revelador dos professores. Revista Tempos e Espaços em Educação, v. 5, n. 9, p. 89-98, 2012. Disponível em: https://doi.org/10.20952/revtee.v0i0.2269. Acesso em: 14 jul. 2020.
NOGUEIRA, F.; PESSOA, T.; GALLEGO, M. J.Desafios e oportunidades do uso da tecnologia para a formação contínua de professores: uma revisão em torno do TPACK em Portugal, Brasil e Espanha. TEAR: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia, v. 4, n. 2, p. 01-20, 2015. Disponível em: https://doi.org/10.35819/tear.v4.n2.a1950. Acesso em: 14 jul. 2020.
OLIVEIRA, E. V; VASCONCELOS, C. A.Prática docente e tecnologias:outros tempos, outros espaços, outros saberes. In: Tecnologias, currículo e diversidades: substratos teórico-práticos da/na Educação. (Org.). VASCONCELOS, C. A. Maceió: EDUFAL, 2018.
PEDRO, N. Ambientes educativos inovadores: o estudo do fator espaço nas ‘salas de aula do futuro’ portuguesas. Revista Tempos e Espaços em Educação, v. 10, n. 23, p. 99-108, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.20952/revtee.v10i23.7448. Acesso em: 14 jul. 2020.
PINTO, S.; MATTOS, M. A Programação de jogos como um instrumento motivador da aprendizagem. Revista Espaço Pedagógico, v. 26, n. 2, p. 370-394, 2019. Disponível em: http://seer.upf.br/index.php/rep/article/view/8692/114114577. Acesso em: 14 jul. 2020.
PIREDDU, M. Hacking education. A formação entre a abertura e a tecnologia. Revista Espaço Pedagógico, v. 20, n. 2, p. 246-260, 2013. Disponível em: http://seer.upf.br/index.php/rep/article/view/3553/2354. Acesso em: 14 jul. 2020.
PORTO, L. T.; PORTO, A. P. T. Uso de Blogs no Processo de Aprendizagem de Literatura no Ensino Médio. TEAR: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia, v. 1, n.1, p. 01-18, 2012. Disponível em: https://doi.org/10.35819/tear.v1.n1.a1699. Acesso em: 14 jul. 2020.
PURIFICAÇÃO, M. M.; PESSOA, T. O ensino da matemática em meio à tecnologia: desafio aos programas de formação de professores. TEAR: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia, v. 4, n. 2, p. 01-10, 2015. Disponível em: https://doi.org/10.35819/tear.v4.n2.a1943. Acesso em: 14 jul. 2020.
RIOS, P. P. S.; VIEIRA, A. R. L.; SANTOS, W. L. A produção do conhecimento em revistas científicas do FEPAE-NNE. Práxis Educacional, v. 16, n. 40, p. 334-357, 2020. Disponível em: http://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/6902. Acesso em: 30 jul. 2020.
SANTAELLA, L. A aprendizagem ubíqua na educação aberta. Revista Tempos e Espaços em Educação, v. 7, n. 14, p. 15-22, 2014. Disponível em: https://doi.org/10.20952/revtee.v0i0.3446. Acesso em: 14 jul. 2020.
SANTOS, W. L.; FERRETE, A. A. S. S.; ALVES, M. M. S. A produção do conhecimento sobre facebook e educação no portal de periódicos da CAPES: Relatos de experiências docentes. Revista Exitus, v. 10, p. 020031- 020059, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.24065/2237-9460.2020v10n0ID1255. Acesso em: 04 jul. 2020.
SANTOS, F.; TEDESCO, A.; FURTADO, B. Mapeamento de jogos educacionais. Revista Espaço Pedagógico, v. 19, n. 2, p. 353-363, 2013. Disponível em: http://seer.upf.br/index.php/rep/article/view/3150/2137. Acesso em: 14 jul. 2020.
SILVEIRA, S. R.; RANGEL, A. C. S.; CIRÍACO, E. L. Utilização de Jogos Digitais para o Desenvolvimento do Raciocínio Lógico-Matemático. TEAR: Revista de Educação, Ciências e Tecnologia, v. 1, n.1, p. 01-14, 2012. Disponível em: https://doi.org/10.35819/tear.v1.n1.a1690. Acesso em: 14 jul. 2020.
SOUSA, G. R. de; BORGES, E. M. Educação a Distância, TIC e formação de professores de pedagogia: Um estudo de caso a partir da mídia-educação. Revista Tempos E Espaços Em Educação, v. 11, n. 24, p. 187-200, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.20952/revtee.v11i24.6502. Acesso em: Acesso em: 14 jul. 2020.
SOUZA, J. S. DE, & BONILLA, M. H. S. A cultura digital na formação de professores. Revista Tempos e Espaços em Educação, v. 7, n.14, p. 23-34, 2014. Disponível em: https://doi.org/10.20952/revtee.v0i0.3447. Acesso em: 14 jul. 2020.
SOUZA, J.; BONILLA, M. Os jovens na contemporaneidade: A experiência da articulação entre a dinâmica da escola e um projeto de inclusão digital. Revista Espaço Pedagógico, v. 19, n. 1, p. 181-193 ,2012. Disponível em: http://seer.upf.br/index.php/rep/article/view/2834/1910. Acesso em: 14 jul. 2020.
SORIA VALENCIA, E.; RIVERO PANAQUÉ, C. Pensamiento computacional: una nueva exigencia para la educación del siglo XXI. Revista Espaço Pedagógico, v. 26, n. 2, p. 323 -337, 2019. Disponível em: http://seer.upf.br/index.php/rep/article/view/8702/114114573. Acesso em: 14 jul. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Human Sciences Journal - RCH
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The publications of the Human Sciences Journal are registered under the Creative Commons Attribution CC-BY license.
1. The contents of the manuscripts are the exclusive responsibility of their author.
2. It is allowed the total or partial reproduction of manuscripts published in the journal, provided that the source is cited.
3. When submitting their manuscript to the Journal, the authors certify that they are of their own authorship and unpublished (not published in any digital or printed media).
4. The copyright of the articles published in the Journal are of the author, with first publication rights reserved for this journal.
5. For disclosure purposes, the Journal may replicate the works published in this journal in other media, such as social networks (Facebook, Academia.Edu, etc.).
6. The Journal is of public access, therefore, the authors who submit manuscripts agree that they are of free use.
7. In case of any illegality, fraud, or other attitude that puts in doubt the honesty of the publication, especially the practice of plagiarism, the manuscript will be automatically rejected.
8. If the manuscript has already been published, it will be immediately removed from the base of the Journal, its citation linked to the Journal will be prohibited and the cancellation of the referred publication shall be reported in the next issue of the one in which the article was published. In case of the procedure for the withdrawal of the paper the authors will be informed beforehand, being guaranteed the right to a broad defense.
9. The personal data provided by the authors will be used exclusively for the services provided by this publication and will not be made available for other purposes or to third parties.