CINEMA PEDAGOGY AT SCHOOL

Audiovisual practice as social and teaching construction

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32813/2179-1120.2121.v14.n2.a754

Keywords:

Cinema pedagogy, Cultural practice, Social formation, Everyday life, School curriculum

Abstract

The audiovisual practice has been arousing the interest of teachers who wish to bring the curricular contents of basic education closer to the real issues of the students' daily lives. We analyze how cinema in education presents itself as a propitious pedagogy to promote the emancipation of students through a cultural practice with emphasis on social formation. Contrary to the content-based school planning, the filmic practice in school seeks to provide more significant strategies to create new learning processes in a sensitive and collective way. We seek to present how this activity can provide a tendency in fostering the process of students' recognition of the ways of learning as directly linked to their everyday life and expectations. Based on a qualitative methodology of autobiographical approach, we sought to analyze the theme in a reflexive way through two distinct cases of film practice in class. The first in Nova Friburgo (RJ) in 2011 and the second in São Paulo (SP) in 2019. Both have in common only the social theme. We conclude by presenting the importance of the teacher's mediation and the challenges faced by the use of cinema in the classroom: the importance of dealing with the differences that arise in the classroom and during the process, how to evaluate the students' films based on the meaning produced by their languages, and the importance of listening to the students in order to adapt the practice to a given class space-time and be able to change the planning when necessary.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Luciano Dantas Bugarin, Universidade Federal Fluminense

Pós-graduando do Curso de Mestrado em Cinema e Audiovisual da Universidade Federal Fluminense (UFF – RJ) e do Curso de Especialização em Bullying, Violência, Preconceito e Discriminação nas Escolas pela Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)

Professor de Artes Plásticas da rede municipal do Rio de Janeiro (RJ).

India Mara Martins, Universidade Federal Fluminense

Professora orientadora e Doutora em Design. Professora Associada do Departamento de Cinema e Vídeo, UFF – RJ

Flávia Cristina Reis Violim, Secretaria da Educação do Estado de São Paulo

Licenciada em Letras e Pós-graduada em Psicopedagogia.
Professora de língua portuguesa da rede estadual de São Paulo (SP) e rede particular de ensino.

References

Alves, Maria Elisa. (2015, 19 de julho). Tragédia na serra: maior desastre natural do país arrasou cidades. O Globo. Recuperado de: https://oglobo.globo.com/rio/tragedia-na-serra-maior-desastre-natural-do-pais-arrasou-cidades-16837188

Bergala, A. (2002/2008). A hipótese-cinema – Pequeno tratado de transmissão do cinema dentro e fora da escola. 1ª ed. Rio de Janeiro, RJ: Booklink / CINEAD-LISE-FE/UFRJ.

Bugarin, L. D. (2020). Práticas cinematográficas na sala de aula – uma abordagem midiática e interdisciplinar da cultura na educação. In: Castro, P. A. (org.), Avaliação: processos e políticas – volume 03. (pp. 1501-1515). Campina Grande: Realize Editora.

Bugarin, L. D. et. al. (2020). Construindo aprendizados através do aplicativo educacional Cult Virtual. VII Conedu – Congresso Nacional de Educação. Edição online, Campina Grande, PB. https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/68208.

Bugarin, L. D. & Martins, I. M. (2020). O cinema como meio de ensino de arte na Educação Básica. VII Conedu – Congresso Nacional de Educação. Edição online, Campina Grande, PB. https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/68943.

Bugarin, L. D. & Martins, I. M. (2021). A prática cinematográfica como fazer artístico - cinema e abordagem triangular na aula de arte. Trajeto Errático – Revista de educação audiovisual, 1(1), p. 36-46.

Canclini, N. G. (1990, 2011). Culturas Híbridas: estratégias para entrar e sair da modernidade. 4ª ed. São Paulo, SP: EdUSP.

Carvalho, L. M. & Carolino, J. A. (2010). Abordagem triangular e as estratégias de um educador social. In: Barbosa, A. M. & Cunha, F. P. (orgs.), A abordagem triangular no ensino das artes e culturas visuais. (pp. 353-364). São Paulo: Cortez Editora.

Didi-Huberman, G. (2016). Que emoção! Que emoção?. 1ª ed. São Paulo, SP: Editora 34.

Fernandes, A.H. (2015). O cinema e o audiovisual na educação: reflexões de pesquisas. Revista Tempos e Espaços em Educação, 8(16), p. 181-193.

Freire, P. (1979/2011). Educação e mudança. 41ª ed. Rio de Janeiro, RJ: Paz e Terra.

Leblanc, P. B. (2012). Imagem e educação. In: D`Angelo, M. (Org.), A Escola entre Mídias: Linguagens e Usos. (pp. 38-41). Rio de Janeiro: MultiRio.

LeWitt, S. (1967/2006). Parágrafos sobre Arte Conceitual. In: Ferreira, G. & Cotrim, C. (orgs.), Escritos de artistas – anos 60/70. P. 176-181.

Macedo, E. (2012). Currículo e conhecimento: aproximações entre educação e ensino. Cadernos de pesquisa, 42(147,), p. 716-737.

Macedo, E. & Lopes, A. (2011). Teorias de currículo. 1ª ed. Rio de Janeiro, RJ: Eduerj.

Migliorin, C. (2015). Inevitavelmente Cinema: educação, política e mafuá. 1ª ed. Rio de Janeiro, RJ: Beco do Azougue.

Migliorin, C. & Pipano, I. (2019). Cinema de brincar. 1ª ed. Belo Horizonte, MG Relicário Edições.

Miller, J. L. (2014). Teorização do currículo como antídoto contra/na cultura da testagem. Revista e-Curriculum, 12(3), p. 2043-2063.

Morin, E. (2002). Os sete saberes necessários à educação do futuro. 1ª ed. São Paulo, SP: Cortez Editora.

Nicácio, G. (2012). Cinema e educação: novos planos para a aprendizagem. III Encontro Baiano de Estudos em Cultura – III EBE CULT. Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB), Cachoeira, BA.

Nóvoa, A. (2015). Em busca da liberdade nas universidades: para que serve a pesquisa em educação? Educação e Pesquisa, 41 (1), p. 263-272.

Pombo, O. (1994). Problemas e perspectivas da interdisciplinaridade. Revista de Educação, 4(1), p. 3-11.

Schiavinatto, I. L. & Zerwes, E. (2018). Cultura visual: Imagens na modernidade. 1ª ed. São Paulo, SP: Cortez Editora.

Published

2021-08-09

How to Cite

Dantas Bugarin, L., Mara Martins, I., & Cristina Reis Violim, F. (2021). CINEMA PEDAGOGY AT SCHOOL: Audiovisual practice as social and teaching construction. Human Sciences Journal - RCH, 14(2). https://doi.org/10.32813/2179-1120.2121.v14.n2.a754

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.