EDUCATION IN FAVOR OF EMANCIPATION OF BLACK WOMEN
DOI:
https://doi.org/10.32813/2179-1120.2020.v13.n3.a695Keywords:
Human Rights. Black Women. Inclusion.Abstract
This article intends to present reflections on the emancipation process for black women. Bibliographic in nature, it brings together the relations between human rights, education, gender, race and class in our society structured by social hierarchies. It is evident that education claiming rights is essential. Education, therefore, proves to be a powerful instrument for freedom, enabling access to knowledge. The aim is to theoretically deepen these reflections on the acquisition of the right to education throughout the development of humanity for black women and the importance of affirmative policies actions to materialize the constitutional objectives and the 2030 Agenda of the United Nations. The aim is to promote a reflective rethink about the situation of black women, and the chances of increasing social opportunities and being recognized as subjects that produce knowledge.
Metrics
References
BATISTA, W.M. O meu lugar é onde eu quiser estar. Portal disparada, disponível em: https://portaldisparada.com.br/cultura-e-ideologia/o-meu-lugar-onde-quiser-estar/ acesso em: 10 de setembro de 2020.
BATISTA, W.M. Sobre a política de cotas no Brasil. Portal disparada, disponível em: https://portaldisparada.com.br/politica-e-poder/sobre-a-politica-de-cotas-brasil/, acesso em: 10 de setembro de 2020.
BERTH, J. Empoderamento. São Paulo: Sueli Carneiro; Jandaíra,2020.
COLLINS, P.H. Pensamento feminista negro. 1º ed. São Paulo: Boitempo, 2019.
CROSARA, D. de M., & Silva, L. B. e. (2018). A Constituição Federal de 1988: os caminhos das políticas de democratização do acesso e permanência na educação superior como direito fundamental. Revista Educação E Políticas Em Debate, 7(2). https://doi.org/10.14393/REPOD.issn.2238-8346.v7n2a2018-07
CURRY, C. R. J. Direito à educação; direito à igualdade; direito à diferença. Cadernos de Pesquisa, n. 116, jpu.l h2o4/52-20602, julho/ 2002.
DAVIS, A. Mulheres, raça e classe. 1º ed. São Paulo: Boitempo, 2016.
DAVIS, A. Mulheres, cultura e política. 1º ed. São Paulo: Boitempo, 2017.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 17º ed. São Paulo: Paz & Terra, 1987.
GOMES, Nilma Lino. O movimento Negro educador: saberes construídos nas lutas por emancipação. Petrópolis, TJ: Vozes, 2017.
GONZALES, L. Racismo e sexismo na cultura brasileira. Revista Ciências Sociais Hoje, Anpocs, 1984, p. 223-244.
HOOKS, Bell. Olhares Negros: Raça e Representação. Editora Elefante, 2019
LIMA, Márcia. Trajetória educacional e realização sócio-econômica das mulheres negras brasileiras. Revista Estudos Feministas. IFCS/UFRJ, vol. 3, n. 2, 1995.
MASTRODI, J; BATISTA, W.M. O dever das cidades includentes em favor das mulheres negras. Revista de Direito da Cidade, vol.10, n.3, 2018, p.862-886. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/rdc/article/view/31664. Acesso em: 12 de junho de 2020.
PRETA – RARA. Eu, empregada doméstica: a senzala moderna é o quartinho da empregada. Belo Horizonte: Letramento, 2019.
Retrato das Desigualdades de Gênero e Raça – 20 anos. Disponível em https://www.ipea.gov.br/portal/images/stories/PDFs/170306_apresentacao_retrato.pdf Acesso em 19 de setembro de 2020.
RIBEIRO, D. Quem tem medo do feminismo negro? 1ª edição – São Paulo: Companhia das Letras, 2018.
RIBEIRO, D. Pequeno manual antirracista. 1º ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.
Roda Viva, Racismo Estrutural, convidado Silvio Almeida, disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=L15AkiNm0Iw, acesso em 22 de junho de 2020.
SILVA, M. N. da. A Mulher Negra. Revista Espaço Acadêmico. Ano II, nº 22. Março de 2003. Disponível em < http://www.espacoacademico.com.br/022/22csilva.htm>
SANTANA, B. Sobrevivente, testemunha e porta-voz. Disponível em: https://revistacult.uol.com.br/home/sueli-carneiro-sobrevivente-testemunha-e-porta-voz/ Acesso em 19 de setembro de 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Human Sciences Journal - RCH
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The publications of the Human Sciences Journal are registered under the Creative Commons Attribution CC-BY license.
1. The contents of the manuscripts are the exclusive responsibility of their author.
2. It is allowed the total or partial reproduction of manuscripts published in the journal, provided that the source is cited.
3. When submitting their manuscript to the Journal, the authors certify that they are of their own authorship and unpublished (not published in any digital or printed media).
4. The copyright of the articles published in the Journal are of the author, with first publication rights reserved for this journal.
5. For disclosure purposes, the Journal may replicate the works published in this journal in other media, such as social networks (Facebook, Academia.Edu, etc.).
6. The Journal is of public access, therefore, the authors who submit manuscripts agree that they are of free use.
7. In case of any illegality, fraud, or other attitude that puts in doubt the honesty of the publication, especially the practice of plagiarism, the manuscript will be automatically rejected.
8. If the manuscript has already been published, it will be immediately removed from the base of the Journal, its citation linked to the Journal will be prohibited and the cancellation of the referred publication shall be reported in the next issue of the one in which the article was published. In case of the procedure for the withdrawal of the paper the authors will be informed beforehand, being guaranteed the right to a broad defense.
9. The personal data provided by the authors will be used exclusively for the services provided by this publication and will not be made available for other purposes or to third parties.