HUMAN DIGNITY AND RIGHTS VIOLATIONS AT A HORA DA ESTRELA
DOI:
https://doi.org/10.32813/2179-1120.2020.v13.n3.a662Keywords:
Human rights, Dignity of human person, Literature, Clarice Lispector, Rights violationAbstract
The novel A Hora da Estrela, by Clarice Lispector, narrates the life of Macabéa, whose rights are violated daily. The narrative leads us to think about the importance of dignity and the application of Human Rights. This work analyzes how the theme is approached in the novel, through the protagonist's experiences. The novel explains violations of the rights of women, children, food, work, affection, equality, freedom, among others. Clarice Lispector opens up the lack of human dignity in the life of the protagonist, who plays a victim role in society. Thus, it is understood the importance of the individual to transpose the victim's position and occupy the position of subject of rights, aware of the demands to be made in favor of dignity. Through analysis, we concluded the importance of the work by realistically exposing the routine violations of human rights in our society.
Metrics
References
ALVARENGA, Rúbia Zanotelli de. O trabalho decente como direito humano e fundamental. R. TRT 8ª Região, Belém, v. 48, n. 95, p. 1-421, jul/dez 2015. Disponível em https://siabi.trt4.jus.br/biblioteca/direito/doutrina/artigos/Revista%20do%20TRT08/TRT08%20v48%20n95%20p123-141%20jul-dez%202015.pdf. Acesso em 02 mar 2020.
ALVES, Joyce. A latinidade de Clarice Lispector: a proposta do escritor perceptor nas crônicas clariceanas. RelaCult, v. 3, ed. especial, dez 2017. Disponível em http://periodicos.claec.org/index.php/relacult/article/view/489/249. Acesso em 12 fev 2020.
BRASIL. Constituição Federal de 1988. Promulgada em 5 de outubro de 1988. Disponível em http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituição.htm. Acesso em 13 jul 2017.
BRASIL. Estatuto da Criança e do Adolescente. Lei nº 8.069, de 13 de julho de 1990. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L8069.htm. Acesso em 19 mar 2018.
CABRAL, Daniel Welton Arruda et al. Vygotsky e Freire: os conceitos de consciência e conscientização. Pesquisas e Práticas Psicossociais, v. 10, n. 2, São João del-Rei, jul/dez 2015, p. 412-422.
CANDIDO, Antonio. Direitos humanos e literatura. [200-?]. Disponível em https://bibliaspa.org/wp-content/uploads/2014/09/direitos-humanos-e-literatura-por-antonio-candido.pdf. Acesso em 10 mar 2020.
CANDIDO, Antonio. O direito à literatura e outros ensaios. 5 ed. Rio de Janeiro: Ouro Sobre Azul, 2011.
CÔRTES, Cristiane Felipe Ribeiro de Araujo. Alteridade e subalternidade em Clarice Lispector e Conceição Evaristo. Literafro, 2019. Disponível em http://www.letras.ufmg.br/literafro/arquivos/autoras/ConceicaoCr08ChristianoFelipe.pdf. Acesso em 05 fev 2020.
DAMON, William. O que o jovem quer da vida? Como pais e professores podem orientar e motivar os adolescentes? Summus Editorial: São Paulo, 2009.
FREIRE, Paulo. Conscientização: Teoria e prática da libertação: uma introdução ao pensamento de Paulo Freire. São Paulo: Cortez e Moraes, 1979.
GALEANO, Eduardo. O livro dos abraços. Porto Alegre: L&PM Pocket, 2009.
GOTLIB, Nádia Battela. Clarice: uma vida que se conta. São Paulo: Ática, 1995.
HIRIGOYEN, Marie France. A violência no casal: da coação psicológica à agressão física. Trad. Maria Helena Kühner. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2006.
KLEIN, Ana Maria. Projetos de vida e escola: a percepção de estudantes do ensino médio sobre a contribuição das experiências escolares aos seus projetos de vida. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo. São Paulo, 2011. Disponível em https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48134/tde-10082011-141814/pt-br.php. Acesso em 10 nov 2019.
KLEIN, Ana Maria; OLIVEIRA, Flaviana de Freitas. Declaração Universal Dos Direitos Humanos e educação: compromissos do estado brasileiro democrático por meio de planos e diretrizes. In: BRASIL. Ministério Público Federal. Direitos humanos fundamentais: 70 anos da Declaração Universal dos Direitos Humanos e 20 anos do reconhecimento da jurisdição da Corte Interamericana de Direitos Humanos e as mudanças na aplicação do direito no Brasil. Brasília: MPF, 2019.
LISPECTOR, Clarice. A descoberta do mundo. Rio de Janeiro: Rocco, 1999.
LISPECTOR, Clarice. A hora da estrela. Rio de Janeiro: Rocco, 1998.
ONU. Organização das Nações Unidas. Declaração Universal dos Direitos Humanos. França, 1948.
PERROT, Michelle. As mulheres ou o silêncio da história. Travessa: Bauru, 2005.
SAWAIA, Bader Burihan. Fome de felicidade e liberdade. In: CENTRO DE ESTUDOS E PESQUISAS EM EDUCAÇÃO, CULTURA E AÇÃO COMUNITÁRIA – CENPEC. Muitos lugares para aprender. São Paulo: CENPEC/Fundação Itaú Social/ Unicef, 2003. Disponível em http://memoria.cenpec.org.br/uploads/F547_055-05-00001%20Muitos%20lugares%20para%20aprender-OK.pdf#page=53. Acesso em 15 mar 2020.
SILVA, Aida Maria Monteiro.; TAVARES, Celma. Educação em direitos humanos no Brasil: contexto, processo de desenvolvimento, conquistas e limites. Educação. Porto Alegre, v. 36, n. 1, p. 50-58, jan/abr 2013.
SILVA, José Afonso da. Curso de direito constitucional positivo. São Paulo: Malheiros, 2010.
VYGOTSKY, LEV. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. São Paulo: Martins Fontes, 1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Human Sciences Journal - RCH
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The publications of the Human Sciences Journal are registered under the Creative Commons Attribution CC-BY license.
1. The contents of the manuscripts are the exclusive responsibility of their author.
2. It is allowed the total or partial reproduction of manuscripts published in the journal, provided that the source is cited.
3. When submitting their manuscript to the Journal, the authors certify that they are of their own authorship and unpublished (not published in any digital or printed media).
4. The copyright of the articles published in the Journal are of the author, with first publication rights reserved for this journal.
5. For disclosure purposes, the Journal may replicate the works published in this journal in other media, such as social networks (Facebook, Academia.Edu, etc.).
6. The Journal is of public access, therefore, the authors who submit manuscripts agree that they are of free use.
7. In case of any illegality, fraud, or other attitude that puts in doubt the honesty of the publication, especially the practice of plagiarism, the manuscript will be automatically rejected.
8. If the manuscript has already been published, it will be immediately removed from the base of the Journal, its citation linked to the Journal will be prohibited and the cancellation of the referred publication shall be reported in the next issue of the one in which the article was published. In case of the procedure for the withdrawal of the paper the authors will be informed beforehand, being guaranteed the right to a broad defense.
9. The personal data provided by the authors will be used exclusively for the services provided by this publication and will not be made available for other purposes or to third parties.