CYBERCULTURAL CARTOGRAPHIES OF TEACHER TRAINING:

AUTHORIAL EXPERIENCES IN THE DISCIPLINE OF AESTHETIC EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32813/2179-1120.2020.v13.n1.a604

Keywords:

Cartografias, Parrhesias, Interseccionalidade

Abstract

Cyberculture, characterized by post-massive communication processes, promotes new ways of being and living in contemporary times. In this sense, cyberculture is formative, produces and shapes the subjects' subjectivity, the research theme of this paper. This research was carried out in the first semester of 2018 in the “Aesthetic Education” discipline of the Pedagogy course at the Rio de Janeiro State University (UERJ/Brazil). This discipline presents elements-effects of other ways of thinking and practicing teaching. We proposed that groups of students produce an online publication through the Facebook notes application about ethical-aesthetic-political problematizations of themselves and in relation to each other. From this proposition emerged several publications about experiences of multiple intersections (gender, sexuality, race, class), in which students sought to speak the truth about themselves within an ethical-aesthetic-political freedom in their authorial, parrhasian and intersectional publications.

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Author Biographies

Felipe da Silva Ponte de Carvalho, UERJ

Doutorando no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (ProPEd/UERJ). Atualmente é bolsista de Doutorado-Sanduíche Faperj na Universidad Complutense de Madrid. Membro do Grupo de Estudos em Gênero e Sexualidade e(m) Interseccionalidades (Geni).

 

Fernando Pocahy, UERJ

Professor Adjunto da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)/ Programa de Pós-Graduação em Educação (ProPEd). Doutor em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul – UFRGS. Coordenador do GENI - Grupo de Estudos em Gênero, Sexualidade e(m) Interseccionalidades na Educação e(m) Saúde. Jovem Cientista do Nosso Estado – JCNE-FAPERJ e Procientista UERJ, Professor Visitante na Universidad Complutense de Madrid.

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Published

2020-04-30

How to Cite

Carvalho, F. da S. P. de, & Pocahy, F. (2020). CYBERCULTURAL CARTOGRAPHIES OF TEACHER TRAINING: : AUTHORIAL EXPERIENCES IN THE DISCIPLINE OF AESTHETIC EDUCATION. Human Sciences Journal - RCH, 13(1). https://doi.org/10.32813/2179-1120.2020.v13.n1.a604