CYBERCULTURAL CARTOGRAPHIES OF TEACHER TRAINING:
AUTHORIAL EXPERIENCES IN THE DISCIPLINE OF AESTHETIC EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.32813/2179-1120.2020.v13.n1.a604Keywords:
Cartografias, Parrhesias, InterseccionalidadeAbstract
Cyberculture, characterized by post-massive communication processes, promotes new ways of being and living in contemporary times. In this sense, cyberculture is formative, produces and shapes the subjects' subjectivity, the research theme of this paper. This research was carried out in the first semester of 2018 in the “Aesthetic Education” discipline of the Pedagogy course at the Rio de Janeiro State University (UERJ/Brazil). This discipline presents elements-effects of other ways of thinking and practicing teaching. We proposed that groups of students produce an online publication through the Facebook notes application about ethical-aesthetic-political problematizations of themselves and in relation to each other. From this proposition emerged several publications about experiences of multiple intersections (gender, sexuality, race, class), in which students sought to speak the truth about themselves within an ethical-aesthetic-political freedom in their authorial, parrhasian and intersectional publications.
Metrics
References
BATISTA, Cristina Santos; BERNARDES, Jefferson; MENEGON, Vera Sônia. Conversas no cotidiano: um dedo de prosa na pesquisa. In: SPINK, Mary Jane Paris; BIRGAGÃO, Jacqueline Isaac Machado; NASCIMENTO, Vanda Lúcia Vitoriano; CORDEIRO, Mariana Prioli (Orgs.). A produção da informação na pesquisa social: compartilhando ferramentas. Rio de Janeiro: Centro Edelstein de Pesquisas Sociais, 2014. p. 97-122.
BUTLER, Judith. Corpos que pensam: sobre os limites discursivos do “sexo”. In: LOURO, Guacira Lopes (Org.). O corpo educado: Pedagogias da sexualidade. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 3. ed., 2016b, p. 151-172.
CARVALHO, Felipe da Silva Ponte de; ROSENO, Richard; POCAHY, Fernando Altair. Cartografias de rede de aquendação em grupos (homo)eróticos no Facebook: dissidências de gênero, sexualidade e envelhecimento. In: POCAHY, Fernando Altair; CARVALHO, Felipe da Silva Ponte de ; COUTO JUNIOR, Dilton Ribeiro. (Org.). Gênero, sexualidade e geração: intersecções na educação e/m saúde. 1ed.Aracaju: EDUNIT, 2018, v. 1, p. 129-148.
DORLIN, Elsa. Sexo, género y sexualidades. Introducción a la teoria feminista. Buenos Aires: Nueva Visión, 2009. Seções sexo, raza e classe e género y poscolonialismo
FLAX, Jane. Pós-modernismo e as relações de gênero na teoria feminista. In: HOLLANDA, Heloisa Buarque (org). Rio de Janeiro: Rocco, 1991, pp. 217-250.
FOUCAULT, Michael. 1ª Conferência: Parrhesia e a crise das instituições democráticas Revista PROMETEUS, Edição Especial: Seis conferências de Michel Foucault sobre a parrhesia ANO 6, VOLUME 6, NÚMERO 14, 2013a. ISSN: 2176-5960
FOUCAULT, Michael. 3ª Conferência: o significado da palavra parrhesia? Revista PROMETEUS, Edição Especial: Seis conferências de Michel Foucault sobre a parrhesia ANO 6, VOLUME 6, NÚMERO 14, 2013b. ISSN: 2176-5960
FOUCAULT, Michel. Ética do cuidado de si como prática de liberdade. In: Ditos e escritos V. Rio de Janeiro: Forense editora, 2006, p. 264-287.
LAPONTE, Luciana Grupelli. Docência artista: arte, gênero e ético-estética docente 28ª Reunião Anual da Anped, 2005
LIMA, Fátima. Raça, Interseccionalidade e Violência Corpos e processos de subjetivação em mulheres negras e lésbicas. Revista Cadernos de Gênero e Diversidade, Vol 04, N. 02 - Abr. - Jun., 2018 | https://portalseer.ufba.br/index.php/cadgendiv
POCAHY, Fernando Altair. Interseccionalidade e educação: cartografias de uma prática-conceito feminista. Textura Canoas n.23 p.18-30 jan./jun. 2011.
POCAHY, Fernando. GÊNERO, SEXUALIDADE E ENVELHECIMENTO: Miradas pós-críticas na educação e/m saúde. Revista Momento: diálogos em educação, v. 28, n. 3, set./dez p. 87-111, 2019.
ROLNIK, Suely. Cartografia Sentimental: Transformações contemporâneas do desejo. Porto Alegre: Sulina; Editora da UFRGS, 2ª edição, 2016.
VIGOYA, Mara Viveros. La interseccionalidad: una aproximación situada a la dominación. 2016. Debate Feminista, n. 52, p. 1–17, 2016. Disponível em: < http://www.debatefeminista.cieg.unam.mx/wp-content/uploads/2016/12/articulos/052_01.pdf> Acessado em: 29/08/2018
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Human Sciences Journal - RCH
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The publications of the Human Sciences Journal are registered under the Creative Commons Attribution CC-BY license.
1. The contents of the manuscripts are the exclusive responsibility of their author.
2. It is allowed the total or partial reproduction of manuscripts published in the journal, provided that the source is cited.
3. When submitting their manuscript to the Journal, the authors certify that they are of their own authorship and unpublished (not published in any digital or printed media).
4. The copyright of the articles published in the Journal are of the author, with first publication rights reserved for this journal.
5. For disclosure purposes, the Journal may replicate the works published in this journal in other media, such as social networks (Facebook, Academia.Edu, etc.).
6. The Journal is of public access, therefore, the authors who submit manuscripts agree that they are of free use.
7. In case of any illegality, fraud, or other attitude that puts in doubt the honesty of the publication, especially the practice of plagiarism, the manuscript will be automatically rejected.
8. If the manuscript has already been published, it will be immediately removed from the base of the Journal, its citation linked to the Journal will be prohibited and the cancellation of the referred publication shall be reported in the next issue of the one in which the article was published. In case of the procedure for the withdrawal of the paper the authors will be informed beforehand, being guaranteed the right to a broad defense.
9. The personal data provided by the authors will be used exclusively for the services provided by this publication and will not be made available for other purposes or to third parties.