QUESTÕES DE GÊNERO NAS PRÁTICAS PEDAGÓGICAS DOS PROFESSORES/AS: DEVIRES CARTOGRÁFICOS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32813/2179-1120.2020.v13.n1.a595

Abstract

The narratives presented in this article take as central the issues that involve gender, as well as pedagogical practices and teacher training, in an attempt to answer the guiding question: how the demands on gender are present in the school and in what way do these affect pedagogical practices from s professore s /? It includes data from a research carried out by one of the authors, woven collaboratively, linked to the Postgraduate Program in Education and Diversity of a Bahian institution. It is anchored in the qualitative horizon, using the cartographic method as a data construction and analysis procedure, considering the post-critical perspective, of questioning the ways of doing research. From the study carried out and theoretical reflections, it was possible to verify that many teachers still feel hostage to pedagogical practices that are far from the demands of contemporaneous subjects and even if these people are present at school, the environment is still governed by a very hierarchical structure, which insists on looking more at normativity than at diversity.

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Author Biographies

Lucemberg de Oliveira, Universidade do Estado da Bahia (UNEB)

- Mestre em Educação e Diversidade pelo Programa de Pós-Graduação em Educação e Diversidade (Uneb Campus IV)

- Coordenador Pedagógico na EMPG Márcia Maria de Carneiro Méccia (Rede Municipal de Barra do Mendes-Ba)

- Professor de História no Colégio Estadual Necy Novais (Barro Alto -Ba).

- Escreve artigos sobre gênero, formação docente e práticas pedagógicas. 

Tereza Cristina Pereira Carvalho Fagundes, Universidade Federal da Bahia

Pedagoga, Mestra e Doutora em Educação pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Professora Adjunta aposentada da UFBA. Pesquisadora e extensionista na área de Educação, com ênfase em Educação Sexual, Formação Docente, Educação a Distância, Memória e Relações de Gênero. Atua também na UAB - Universidade Aberta do Brasil pela UNEB - Universidade do Estado da Bahia e na Plataforma Freire pela UFBA. Associada da SBRASH - Sociedade Brasileira de Estudos em Sexualidade Humana, desde a sua criação, sendo Diretora de Relacionamento nesta gestão (2018/2019). Membro da Comisión de Educación y Formación Continua de FLASSES.(2018-2020).

Published

2020-04-30

How to Cite

de Oliveira, L., & Tereza Cristina Pereira Carvalho Fagundes. (2020). QUESTÕES DE GÊNERO NAS PRÁTICAS PEDAGÓGICAS DOS PROFESSORES/AS: DEVIRES CARTOGRÁFICOS. Human Sciences Journal - RCH, 13(1). https://doi.org/10.32813/2179-1120.2020.v13.n1.a595