UMA RELEITURA DO PROJETO AME ATRAVÉS DAS CONTRIBUIÇÕES DE FRANÇOISE DOLTO E D. W. WINNICOTT: UM RELATO DE EXPERIÊNCIA
DOI:
https://doi.org/10.32813/rchv10n12017artigo23Keywords:
Relato de Experiência, Projeto Maison Verte, Françoise Dolto, Linguagem, Vínculo.Abstract
Este relato tem por objetivo descrever as experiências como voluntária do Projeto Associação Mãos Estendidas - AME, um espaço destinado a acolher crianças com dificuldades escolares e seus responsáveis. Ao refletir sobre as mudanças ocorridas no Projeto e de construir uma práxis apoiada teoricamente utilizou-se de pesquisa bibliográfica para responder sobre a importância da presença dos adultos no Projeto, a partir de contribuições da psicanalista Françoise Dolto. Além de utilizar-se de teorias do psicanalista Winnicott para uma compreensão da importância da mãe ou cuidadora no processo de desenvolvimento infantil. Encontrou-se um Projeto já reconhecido e desenvolvido pela psicanalista e educadora Françoise Dolto, o Projeto Maison Verte que prioriza a presença dos pais. A partir dessa experiência e dos achados teóricos pode-se concluir que a participação dos pais no Projeto permitiu a entrada da criança no circuito da linguagem, sua integração social e o estabelecimento do vínculo.
Metrics
References
DOLTO, Françoise. Auto-retrato de uma psicanalista. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 1990. Quando surge a criança. Campinas, SP: Papirus, 1996. As etapas decisivas da infância. São Paulo: Martins Fontes, 1999.
MILMAN, Lulli. Casa da árvore. A ética de Françoise Dolto nas favelas. REVISTA DE PSICANÁLISE. Editora Pulsional. Edição 181 – ano XVII – n° 181 de março de 2005. p. 46-53.
PAPALIA, Diane E; OLDS, Sally Wendkos e FELDMAN Ruth Duskin. Desenvolvimento humano. Porto Alegre: AMGH, 2010.
WINNICOTT, Donald W. O Brincar e a realidade. Rio de Janeiro: Imago Editora Ltda., 1975.
A criança e seu mundo. São Paulo: LTC editora, 6º edição, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The publications of the Human Sciences Journal are registered under the Creative Commons Attribution CC-BY license.
1. The contents of the manuscripts are the exclusive responsibility of their author.
2. It is allowed the total or partial reproduction of manuscripts published in the journal, provided that the source is cited.
3. When submitting their manuscript to the Journal, the authors certify that they are of their own authorship and unpublished (not published in any digital or printed media).
4. The copyright of the articles published in the Journal are of the author, with first publication rights reserved for this journal.
5. For disclosure purposes, the Journal may replicate the works published in this journal in other media, such as social networks (Facebook, Academia.Edu, etc.).
6. The Journal is of public access, therefore, the authors who submit manuscripts agree that they are of free use.
7. In case of any illegality, fraud, or other attitude that puts in doubt the honesty of the publication, especially the practice of plagiarism, the manuscript will be automatically rejected.
8. If the manuscript has already been published, it will be immediately removed from the base of the Journal, its citation linked to the Journal will be prohibited and the cancellation of the referred publication shall be reported in the next issue of the one in which the article was published. In case of the procedure for the withdrawal of the paper the authors will be informed beforehand, being guaranteed the right to a broad defense.
9. The personal data provided by the authors will be used exclusively for the services provided by this publication and will not be made available for other purposes or to third parties.