DIVERSO E IGUAL – A diversidade como reprodução
DOI:
https://doi.org/10.32813/rchv10n12017artigo9Keywords:
práticas sociais, cultura, diversidade e reproduçãoAbstract
O presente ensaio discute a diversidade cultural na escola como parte da reprodução cultural, especialmente a apontada por Bourdieu (1992). Para o problema: a escola abandonou o seu papel original de difusão da cultura universal e tornou- se apenas o lugar de reprodução social do habitus? Levantou-se a hipótese que a escola, ao massificar-se ficou vazia de conteúdo, validando qualquer conhecimento em nome da diversidade de forma acrítica e reprodutora das práticas sociais, tornou o diverso igual e simplificado. Assim, a partir de tal hipótese, revelou-se, com elementos teóricos que adentram a Teoria Crítica, a diversidade na escola como mera reprodução.
Metrics
References
ADORNO, T, W. Teoria de la pseudocultura sociológica. Madrid: Taurus, 1971.
ADORNO, T.W.; HORKHEIMER, M. Dialética do esclarecimento. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1985.
ADORNO, T.W. Educação e Emancipação. Rio de Janeiro: Paz e Terra: 1995.
BAUMAN, Z. Tempos líquidos. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2007.
BOSI, A. Dialética da colonização. São Paulo: Companhia das Letras, 1992.
BORDIEU, P. A reprodução. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1992.
CUCHE. D. A noção de cultura nas Ciências Sociais. Bauru: EDUSC, 1999
GERALDES, M.A.F. E ROGGERO R. Educação e diversidade: demandas do capitalismo contemporâneo. Educ. Soc. vol.32 no.115 Campinas Apr./June, 2011.
JÚNIOR J. R. S. e FERRETTI , C. J. Institucional, a Organização e a Cultura da Escola. São Paulo Xamã Editora, 2004.
SEVERINO, F.E.S. A diversidade cultural brasileira: perspectiva para uma educação de qualidade. XVI ENDIPE - Encontro Nacional de Didática e Práticas de Ensino – pp.26 a 37 - UNICAMP - Campinas - Junqueira & Marin Editores Livro 3, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The publications of the Human Sciences Journal are registered under the Creative Commons Attribution CC-BY license.
1. The contents of the manuscripts are the exclusive responsibility of their author.
2. It is allowed the total or partial reproduction of manuscripts published in the journal, provided that the source is cited.
3. When submitting their manuscript to the Journal, the authors certify that they are of their own authorship and unpublished (not published in any digital or printed media).
4. The copyright of the articles published in the Journal are of the author, with first publication rights reserved for this journal.
5. For disclosure purposes, the Journal may replicate the works published in this journal in other media, such as social networks (Facebook, Academia.Edu, etc.).
6. The Journal is of public access, therefore, the authors who submit manuscripts agree that they are of free use.
7. In case of any illegality, fraud, or other attitude that puts in doubt the honesty of the publication, especially the practice of plagiarism, the manuscript will be automatically rejected.
8. If the manuscript has already been published, it will be immediately removed from the base of the Journal, its citation linked to the Journal will be prohibited and the cancellation of the referred publication shall be reported in the next issue of the one in which the article was published. In case of the procedure for the withdrawal of the paper the authors will be informed beforehand, being guaranteed the right to a broad defense.
9. The personal data provided by the authors will be used exclusively for the services provided by this publication and will not be made available for other purposes or to third parties.