INTERSECTIONAL ANALYSIS OF THE CARNIVAL PARADE OF MOCIDADE UNIDA DA GLÓRIA (VITÓRIA/ES, 2023)
DOI:
https://doi.org/10.32813/2179-1120.2023.v16.n2.a1013Keywords:
Intersectionality, Borders, Intersectional discourse analysis, United Youth of Glory, Carnival paradeAbstract
This research aimed to develop an intersectional analysis of the discourse conveyed in the parade of the Samba School Mocidade Unida da Glória (MUG), from Vila Velha-ES, champion of the carnival of Vitória/ES in 2023. With the plot “On the way to the lands of the setting” the school honored the city of Colatina, located northwest of the state of Espírito Santo (Brazil), which in 2021 completed 100 years. It narrated the history of the city since its colonization, through the construction of the Vitória-Minas railroad, the coffee cycle and industrialization. A qualitative, exploratory research was carried out, based on the analysis of the discourse (and silence) presented on the avenue, investigating some recordings, from local radio and television stations, of the Mug parade in the light of the concepts of intersectionality and borders. It was concluded, with this analysis, that the Mug parade was another way to minimize and erase the functioning of domination in all domains of the social organization of the city of Colatina and the region of the Vale Capixaba do Rio Doce, thus contributing to disallow the attempts of resistance and liberation of both the people of Colatina and the population of the region in general.
Metrics
References
Aranha, Graça (1998). Canaã. 4. Ed. São Paulo: Ática.
Associação Recreativa e Cultural Mocidade Unida da Glória (2019). Recuperado de: https://vivasamba.com.br/wp-content/uploads/2019/01/enredo_Mug2019.pdf
Cavalcanti, M. L. V. C. (1999). O rito e o tempo: ensaios sobre carnaval. 9. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira.
Collins, P. H. (2017). The Difference That Power Makes: Intersectionality and Participatory Democracy, Revista de Investigaciones Feministas, 8 (1), p. (19-39). DOI: http://dx. HYPERLINK "http://dx.doi.org/10.5209/INFE.54888"d
Collins, P. H. , Bilge, S. (2021). Interseccionalidade. São Paulo: Boitempo.
Couto, M. (2012). A confissão da leoa. [Guarulhos/São Paulo]: Companhia das Letras.
D’Avila, E. C. P. , Kaplan, L. & Lamosa, R. (2020). Os referenciais teórico-metodológicos nas pesquisas sobre políticas públicas de educação ambiental: articulando e aprofundando os conceitos de Estado, sociedade civil e políticas públicas. Pesquisa em Educação Ambiental, vol.15, n.1, DOI: http://dx.doi.org/10.18675/2177-580X.2020-15128
Desfile das Escolas de samba do grupo especial do carnaval de Vitória- ES 11/02. RD OLIVEIRA [YouTube Channel]. Recuperado em 27 de julho de 2023, de https://www.youtube.com/live/RgV9qAuep6Y?feature=share
Enciclopédia do carnaval (2023). Mocidade Unida da Glória. Recuperado de: https://carnaval.fandom.com/pt/wiki/Mocidade_Unida_da_Gl%C3%B3ria#:~:text=A%20Associa%C3%20HYPERLINK%20%22https://carnaval.fandom.com/pt/wiki/Mocidade_Unida_da_Gl%C3%B3ria%22%
França, Brunela (2023, 12 de fevereiro). Carnaval 2023: MUG desfila nos trilhos da história de Colatina em busco do título. Prefeitura de Vitória. Recuperado de: https://m.vitoria.es.gov.br/noticias/carnaval-2023Mug-desfila-nos-trilhos-da-historia-de-colatina-em-busca-do-titulo-47024
Fundaes (2020). “Seja bem vinda Associação Recreativa e Cultural Mocidade Unida da Glória à “roda” da Fundaes”. Recuperado em 27 de julho de 2023, de: https://fundaes.org.br/2020/07/20/seja-bem-vinda-associacao-recreativa-e-cultural-mocidade-unida-da-gloria-a-roda-da-fundaes/
Gohn, M. G. (2010). Educação não-formal e o educador social: atuação no desenvolvimento de projetos sociais. São Paulo: Cortez.
Jacobucci, D. F. C. (2008). Contribuições dos espaços não formais de educação para a formação da cultura científica. Em extensão, Uberlândia, v. 7, n. 1, p. 55-66. DOI: https://doi.org/10.14393/REE-v7n12008-20390.
Martins, J. S. (1997). Fronteira: a degradação do outro nos confins do humano. São Paulo: Hucitec.
Moreira, V. M. L. (2017). Espírito Santo indígena: conquista, trabalho, territorialidade e autogoverno dos índios, 1798-1860. Vitória: Arquivo Público do Espírito Santo, 2017.
Mug 2023 - desfile completo. (campeã). TV BRASIL; TVE. “Mug 2023 - desfile completo. (campeã)”. Instragam @novidadesdo samba [Youtube Channel],15 fev. 2023. Recuperado em 27 de julho de 2023, de https://youtu.be/DbY77QQtRUk
Reis, R. C. (2019). Os Botocudos no Vale do Rio Doce. Volume 4. Vitória: Editora Mil Fontes.
Sales, S. C.. Nunes, P. S. (2021). Mulheres negras nas imagens de controle: da construção de imaginários racistas à imposição de lugares subalternos na mídia [Trabalho completo]. Anais [...] 44º Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação, Intercom – Virtual, 4 a 9/10/2021. Recife. Recuperado de: https://repositorio.ufc.br/handle/riufc/69690
Silva, E. O. (2021) Espírito Santo dos séculos XIX e XX, o caso do norte do estado: economia, política, imigração e colonização [Trabalho completo]. Anais [...] Simpósio Nacional de História, 2021, Rio de Janeiro. ANPUH - Brasil. Recuperado de: https://www.snh2021.anpuh.org/resources/anais/8/snh2021/1628377473_ARQUIVO_96aed8f67740e95633d55411c9a9e2ac.pdf
Silva, M. V. S. (2022). A Casa de Memória Raízes da Piedade – acervo, memória e históriado samba e carnaval de Vitória-ES. Revista Eletrônica Ventilando Acervos, Florianópolis, v. especial, n. 1, p. 140-148, jul. 2022. ISSN: 2318-6062.
Vasconcelos, A. (1966). Fome em Canaã. Belo Horizonte: Itatiaia.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Human Sciences Journal - RCH
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The publications of the Human Sciences Journal are registered under the Creative Commons Attribution CC-BY license.
1. The contents of the manuscripts are the exclusive responsibility of their author.
2. It is allowed the total or partial reproduction of manuscripts published in the journal, provided that the source is cited.
3. When submitting their manuscript to the Journal, the authors certify that they are of their own authorship and unpublished (not published in any digital or printed media).
4. The copyright of the articles published in the Journal are of the author, with first publication rights reserved for this journal.
5. For disclosure purposes, the Journal may replicate the works published in this journal in other media, such as social networks (Facebook, Academia.Edu, etc.).
6. The Journal is of public access, therefore, the authors who submit manuscripts agree that they are of free use.
7. In case of any illegality, fraud, or other attitude that puts in doubt the honesty of the publication, especially the practice of plagiarism, the manuscript will be automatically rejected.
8. If the manuscript has already been published, it will be immediately removed from the base of the Journal, its citation linked to the Journal will be prohibited and the cancellation of the referred publication shall be reported in the next issue of the one in which the article was published. In case of the procedure for the withdrawal of the paper the authors will be informed beforehand, being guaranteed the right to a broad defense.
9. The personal data provided by the authors will be used exclusively for the services provided by this publication and will not be made available for other purposes or to third parties.